ראיון עקיבא נוביק מסביר: זו הסיבה שישראל לא תנצח באירוויזיון השנה

רגע לפני שיפרשן את האירוויזיון בפעם השלישית, עקיבא נוביק סיפר לחדשות כיפה על הפעם הראשונה בה נחשף לתחרות הזמר, מה הוא מעדיף - בחירות או אירוויזיון ולמה לדעתו ישראל לא באמת תנצח בתחרות

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 09/05/23 11:17 יח באייר התשפג

עקיבא נוביק מסביר: זו הסיבה שישראל לא תנצח באירוויזיון השנה
עקיבא נוביק, צילום: כאן 11

בפעם השלישית, עקיבא נוביק יפרשן היום (ג') את חצי גמר האירוויזיון לצד אסף ליברמן. בגמר, לעומת זאת, הוא יוחלף עם דורון מדלי עד לצאת השבת, כדי לא לעבור על המצווה. רגע לפני שנשמע אותו מפרש את ההתרחשויות, ביררנו איתו איך הגיע מהאקטואליה לאירוויזיון, מה הוא הכי אוהב בחוויה ולמה הוא מקנא במדינות כמו פורטוגל.

האירוויזיון תמיד עניין אותך? גדלת על זה?

האמת, בכלל לא. לא ראיתי אף אירוויזיון, למעט פעם אחת כשישנתי אצל סבתא של חבר שלי. נשאבתי די במקרה. אני משדר עם אסף ליברמן את טקס המשואות כבר כמה שנים, המנכ"ל הקודם של התאגיד שמע אותנו והחליט לנסות את זה באירוויזיון.

"דקה אחרי גמר האירוויזיון, כל המידע הזה מיותר"

אתה מגיע מעולם האקטואליה, איך הגעת לאירוויזיון?

יש הרבה דברים משיקים בין העולמות האלה. יש בזה הרבה פוליטיקה, הרבה עניינים מדיניים, יחסים בין אנשים, תחרותיות. אני מאוד נהנה מזה, נהנה ללמוד את כל הפרטים הבלתי חשובים בעליל. עד שהתחלתי לשדר אירוויזיון לא ידעתי מה קורה שם, ידעתי שזו תחרות זמר ושישראל כבר שנים לא זוכה, והיום אנחנו יושבים אסף ואני, לומדים 15 שירים, קוראים את כל המילים, כל מה שאפשר על הזמר והזמרת. אין שום דבר חוץ מבחירות ויום השואה שאני מתכונן אליו ככה בעבודה.

הצרה פה היא שדקה אחרי גמר האירוויזיון, כל המידע הזה מיותר. אנחנו נשארים עם כמות אדירה של מידע בראש שאין הרבה מה לעשות איתו, אין לנו עם מי לדבר על זה בחדשות, קלמן ליבסקינד לא חובב אירוויזיונים. אבל זה שבוע של אסקפיזם טהור שמתעסקים ברצינות תהומית ומלא אנרגיות בדבר שהוא בלתי חשוב, אין שום משמעות למי יזכה. השאלה אם האירוויזיון הבא יהיה בישראל היא בלתי חשובה, וזה כל כך כיף. זה סוג של פורים, גם בפורים מסתכלים רגע בצורה לא רצינית מדי על הדברים. מה יותר כיף לשדר, אירוויזיון או בחירות? אירוויזיון, בפער אדיר.

נועה קירל

נועה קירל בדרך לאירוויזיון צילום: מורן ויזל

אתה מוצא קונפלקיטים בין היותך חובש כיפה לענייני האירוויזיון?

תא השידור שלנו כל כך רחוק מהבמה שלא בטוח שיש בכלל בעיות צניעות בכזה מרחק. אלו לא ההתלבטויות שלי בחיים.

"ניצחון עם שיר באנגלית הוא ניצחון חלקי מאוד"

בתור מי שכבר שידר את האירוויזיון פעמיים, אתה חושב שיש לנועה קירל סיכוי לזכות?

סיכוי תמיד יש. אני חושב שהטבלה של ההימורים לא הוגנת משום שהיא נבואה שמגשימה את עצמה, והצבעות מתיישרות לפי זה, ולכן זה לא רק הימורים אלא ניסיון ליצור תווית שהופכת למציאות. יש אין ספור מקרים של מדינות שהתחילו לבלוט בשבוע האחרון, אני חושב שההופעה של חצי הגמר יכולה להעלות את נועה בהימורים.

אני הייתי שמח שישראל תשיר בעברית, אני מתפוצץ מקנאה מול מדינות כמו פורטוגל ששרות בשפה שלהן, זה כל כך הרבה יותר יפה ועמוק ואמיתי. אני חושב שניצחון עם שיר באנגלית הוא ניצחון חלקי מאוד, הוא מעיד שהצלחנו ליצור שיר אמריקאי בתקופה קורצת. מתגעגע לתקופה שהצלחנו לנצח עם שיר בעברית, לא עם משפט אחד בעברית כדי לצאת ידי חובה. אני מעדיף להיות במקום האחרון עם שיר בעברית מאשר במקום הראשון עם שיר באנגלית, היופי והתרבות שלנו הוא בעברית וזה לא מתבטא עם שיר שהוא לא בשפה שלנו, גם אם היו אלמנטים ישראלים. לכן, ישראל בכל מקרה לא תנצח באירוויזיון הזה.

האירוויזיון בישראל

האירוויזיון בישראל צילום: כאן

"כמו להכניס משאית סמי טריילר לחנייה של אופניים"

ראינו שנשיא המדינה הגיע ברגל לטקס ההכתרה. הייתה לך התלבטות אם לשדר בשבת?

אם הרצוג היה משדר את טקס ההכתרה הייתי פונה לאנשי בית הנשיא ומבקש הסברים, אבל הוא רק נכח, זה לא חילול שבת. השבת פה לצערי יוצאת אחרי תחילת הגמר ולכן דורון ואני נתחלף כשתצא שבת. "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף".

אתה חושב שדורון מדלי יצליח להיכנס לנעליך או שהוא נקלע לסיטואציה?

דורון מדלי עולה עליי בהכרת האירוויזיון, הוא בקיא פי כמה ממני. זה כמו להכניס משאית סמי טריילר לחנייה של אופניים. אני מעריך את זה שהוא בא מה"גרין-רום" לתאי השידור שבהם לא רואים כלום, אבל זה לא הוא נכנס לנעליים שלי, הוא כמה מידות מעליי.