אמיתי אריכא מחייה את המוסיקה התימנית: "האולם הזה בקיבוץ לא שמע את שירת הדיוואן מעולם"

הוא גדל בבית תימני שהוא מגדיר "רחוק מהסאונד" של המוזיקה השורשית ומסורת השירה התימנית | אחרי שהלך במקרה לבקר את סבא בבית הכנסת הוא נשבה בקסם: "זו המוזיקה שהכי מרגשת אותי ומדברת אליי"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 04/05/23 12:17 יג באייר התשפג

אמיתי אריכא מחייה את המוסיקה התימנית: "האולם הזה בקיבוץ לא שמע את שירת הדיוואן מעולם"
אמיתי אריכא, צילום: בר אלגרנטי

המוזיקה שהביאו איתם יהודי תימן היא אחת השורשיות והיפות, ורק לאחרונה היא זכתה לעדנה עם זכייתו של דקלון בפרס ישראל. אמיתי אריכא, זמר ויוצר, לקח צעד אחד קדימה את החיבור שלו למוזיקה התימנית ומחדש את הטקסטים והלחנים הקדומים עם עיבודים חדשים. שמו של הפרויקט של אריכא הוא D-ONE, פרפראזה על ספר השירים התימני המכונה "דיוואן". בראיון לכיפה הוא מסביר על הפרויקט והחיבור המיוחד שלו למוזיקה התימנית.

"זו המוזיקה שהכי מרגשת אותי ומדברת אליי"

"מדובר במופע שלם שכולו מתוך הדיוואן התימני, עם הטקסטים והלחנים האותנטיים. המון אנשים מתעסקים במוזיקה התימנית לצד המוזיקה האישית שלהם – ואני משתדל לעסוק בעיקר בתימנית", מספר אריכא לכיפה.

אמיתי אריכא

אמיתי אריכא צילום: צופית ברבי

הוא מצביע על כך ששירי הדיוואן התימני לא נאספו וסודרו, ואומר כי "בתימן לא היו בתי דפוס, והכל עבר דרך כתבי יד. עד היום לא נעשתה עבודה של להוציא את כל שירי הדיוואן. זה כאב גדול עבורי". הוא מספר על העבודה שלו: "יש פה אוצר מדהים של לחנים, של מוזיקה, של טקסטים, אני רוצה לצלול אל העולם הזה. לא רק שהוא יפה וחשוב, הוא גם נשכח. אני מביא כל מיני טקסטים ולחנים לא ידועים ומשתדל לעשות את זה כאילו זו מוזיקה שנכתבת היום – זו המוזיקה שהכי מרגשת אותי ומדברת אליי".

"אחת הסולניות שלי היא ילדה בלונדינית"

הסינגל הראשון יצא מהפרויקט נקרא "את פני" ויצא לפני כמעט שנה. אריכא מבפר על הגילוי שלו את המוזיקה התימנית: "לצערי גיליתי את המוזיקה הזו בגיל מאוחר. אני מגיע מבית תימני אבל קצת רחוק מהסאונד הזה. בגיל 11 בערך הלכתי לבית הכנסת של סבא, ממש במקרה, לבקר את סבא, ואז התחילו לשיר. הרגשתי כמו בעיטה, מכה גדולה בחזה, ומיד הבנתי שזה השבט שלי וזה הסאונד שלי. הייתי המום. היום אני בן 46, ומאז ועד היום אני בעולמות הללו".

היום מתעסק אריכא בהעברת המורשת. "זה אחד הדברים המיוחדים. אני מלמד קהל רחב, הרבה פעמים בכלל לא תימנים. אני מלמד גם קבוצת ילדים בתוך בית ספר, מגיעים ילדים מכל המוצאים. אחת הסולניות שלי היא ילדה בלונדינית", הוא אומר בצחוק. "אנחנו עובדים על רפרטואר, ובסוף החודש יש לנו הופעה באולם הקונצטרים של קיבוץ הזורע. זו כבר פעם שנייה. אנחנו מופיעים שם עם שירת הדיוואן. חשבתי לעצמי שהאולם הזה בקיבוץ לא שמע את שירת הדיוואן מעולם. הקהל היה בשוק ויצא בגדרו. אני מקווה שהסאונד הזה לא יהיה אקזוטי ומוזר, שזה יהיה חלק מהדברים ששומעים. מוזיקה מאירופה, מאירלנד, מהמזרח וגם מתימן".

אמיתי אריכא ופרויקט ה-D-ONE יופיעו בבית הקונפדרציה בירושלים ביום חמישי 11.5