יהורם גאון מבטיח: זה לא יהיה

יהורם גאון התייחס לטענתם של המפגינים נגד הרפורמה כי המדינה מתקרבת לסופה והבטיח כי לא זה יקרה: "מאחר ואני כבר לא צעיר, הנני להודיע שלא יהיה חורבן בית וגם את הרפורמה נעבור, תראו והיא תהיה זיכרון לא נעים ועגום עד אימה בקורותינו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/04/23 21:09 א באייר התשפג

יהורם גאון מבטיח: זה לא יהיה
יהורם גאון, צילום: David Cohen/Flash90

רבים מן המפגינים נגד הרפורמה במערכת המשפט טוענים כי היא תוביל את מדינת ישראל ל"חורבן הבית השלישי". ברוח ימים אלו בהם אנו מציינים 75 שנות עצמאות למדינת ישראל, הזמר, היוצר וחתן פרס ישראל, יהורם גאון, כתב פוסט בו התייחס לטענותיהם וטען כי לא יהיה פה חורבן הבית תוך שהוא סוקר אירועים מהעבר בו נשמעו קריאות כי סופה של מדינת ישראל קרב . 

"באחריות היסטורית של איש לא צעיר לא יהיה חורבן בית שלישי"

"לצעירים שביננו זה נראֶה אולי ספור חדש", פתח גאון את הפוסט, "השטות הזאת בענין 'חורבנו של הבית' ואולי הם נבהלים לשומעו, כל אימת שהוא נשמע בקול ענות, מפיו הניחר של נבחר דאגן, או מפגין עם מגפון צרוד, לוותיקים שביננו, שלא לומר לזקנים , זה ספור ישן , ממש כמו ימי חיינו כאן על פני האדמה הזאת, והוא חוזר מדי פעם , כמו הזבובים הטורדניים של הקיץ, והברחשים הצווחים בנוסם מן האוזן , המדובר בָּתחרות המתנהלת לאורך הדורות על מי יתאר טוב יותר , נכון יותר , עצוב יותר, מרגש יותר, את הרע שבארצנו, את סופו של החלום, את חורבנו הסופי של הבית, לאן שאתה הולך היום אתה שומע, 'מה יהיה?' 'זה ממש נורא' מה קורה לנו" 'איזה מדינה?' 'אנחנו הולכים ונגמרים' דיקטטורה , שְפָחות, 'הכל אבוד' 'חורבן בית שלישי'".

המפגינים חוסמים את איילון

המפגינים חוסמים את איילון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גאון פנה למפגינים וטען כי לא יהיה חורבן בית שלישי והמדינה תמשיך לשגשג. "אז ככה לכל הדואגים באמת, באחריות היסטורית של איש לא צעיר, לא יהיה חורבן בית שלישי. תרשמו, והמדינה הזאת רק תמשיך ותשגשג, ותפרח, בקו עולה והפוך לנביאי החורבן החיים בקרבה מיום היבראה".

"זה באמת נראָה אז, סוף וחורבן הבית השלישי, אבל לא, הבית לא נחרב"

הזמר נזכר ברגעים בו נדמה כי חורבן הבית מתקרב. "הזיכרון הראשון שלי בכלל עוד כ"פלשתיני" (כי עוד לא הייתה לנו מדינה), הוא ריצה שלי עם אבי, למחנה יהודה בירושלים, הייתי בן ארבע לערך ורצנו מבית הכרם העירה, בכדי להשתתף בהתכנסות המונים, שכותרתה הזועקת בקולות רבים לשמים הייתה :"אנא ה' הושיעה נא", כי כוחות הציר מאירופה הכבושה, והבוערת, כבר החלו סוגרים מן הצפון, כדי לפגוש כאן בירושלים, בתנועת מלקחיים , את כוחות השריון הגרמנים הבאים בסערה מן המדבר, ובארץ התכונן המופתי לסיים את מה שהחל אדונו בגרמניה, הישוב בנה ביצורים בהרי הכרמל והתכונן למצדה שניה, וזה באמת נראָה אז, סוף וחורבן הבית השלישי, אבל לא, הבית לא נחרב!".

מלחמת יום הכיפורים

מלחמת יום הכיפורים צילום: צילום: דובר צה"ל באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון צה"ל במשרד הביטחון

גאון נזכר בימי מלחמת השחרור בה עלה החשש לקיומו של היישוב היהודי בארץ. "במלחמת השחרור שבע מדינות פלשו והכוח המצרי הגיע לאשדוד, לרמת רחל שבירושלים, ולבית שמש שבהר טוב, העיראקים הגיעו, למשמר הירדן, והסורים לדגניה, בירושלים היה מצור ורעב קשה ושיירות פרצו לעיר, להביא אוכל לנצורים ואני ביניהם,(עכשיו כבר ישראלי ולא פלשתיני) ובלטרון נהרגו כמאתיים לוחמים ויותר ביום אחד, שהובאו ישר מן האונייה לאחר שניצלו מן המשרפות של היטלר, הישוב מנה אז שש מאות אלף איש, ונהרגו במלחמה הזאת ששת אלפים, אחוז מכלל האוכלוסייה.ג ם אז אמרו שזה סופי, 'לא נצליח', 'חורבן הבית", שרק החל להבנות מתוך האפר, אבל יצאנו עם הרבה אֶרֶץ, הרבה יותר ממה שהעניקו לנו המעצמות בתכנית החלוקה".

וככל שהוא 'נחרב' בפיהם של תושביו הדואגים תמיד, כך הוא נבנֶה יותר ויסודותיו מתחזקים יותר"

גאון ציין לדוגמא את מלחמת ששת הימים, בה נדמה כי סופה של מדינת ישראל קרב. "כמה שנים אחר כך, אני זוכר את המנהיג המצרי נאצר בבסיס חיל האוויר בביר גפגפה, שמכריז על סגירת מיצרי טיראן באומרו 'אם היהודים מאיימים במלחמה, אנו אומרים להם: 'אהלן וסהלן'.אני זוכר אותנו צופים בתהלוכות הראווה המצמררות, שבקהיר , זוכר את ימי ההמתנה, זוכר את אשכול מדבר ברדיו בחוסר ביטחון וזוכר שחשבנו שבאמת זה הולך להיות, אולי לא חורבן ממש, אבל, לא בדיוק ניצחון איך זה הסתיים אתם יודעים".

טופול במלחמת יום הכיפורים

טופול במלחמת יום הכיפורים צילום: מיכאל אסטל, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

הזמר התייחס לקריאות של חורבן הבית השלישי בזמן מלחמת יום כיפור. "'חורבן הבית השלישי' הבא בתור, כבר היה במלחמת יום הכיפורים, ובה התכוננו וכמעט הצליחו הסורים לפגוש את המצרים בתל אביב, בצפון כמעט הגיעו לטבריה. ו"חורבן הבית" לא נאמר הפעם ברמז, אלא בצורה נחרצת איש מאוד חשוב מצביא וגיבור,הודיע לשרים שזה 'חורבן הבית השלישי' ושיש להיערך לכך עם כוחות של יום הדין , לא פחות,והייתה מלחמה נוראה וניצחון עוד יותר גדול מששת הימים, כי המהפך שחל במלחמה הזאת מההפתעה הראשונית לכוחותינו שהיגיעו אחר כך לדמשק וקהיר, היה ניצחון גדול.ושוב הבית לא נהרס, ממש לא! מה יהיה עם הבית האהוב הזה שלנו, שכולם מנבאים לו כל הזמן את חורבנו ושהוא מתעקש לא להיחרב, אלא רק להתעצם כל העת מחורבן שווא אחד לחורבן שיקרי נוסף, לבית הנפלא הזה, נוספות כל העת קומות ומרפסות ופרחים, וצבא הכי חזק שיש ומדע והייטק, ורפואה ותשתיות, וככל שהוא 'נחרב' בפיהם של תושביו הדואגים תמיד, כך הוא נבנֶה יותר ויסודותיו מתחזקים יותר".

הנני להודיע שלא יהיה חורבן בית וגם את הרפורמה נעבור

לטענתו של הזמר, לא יהיה חורבן הבית והרפורמה המשפטית תעבור. "מאחר ואני כבר לא צעיר, הנני להודיע שלא יהיה חורבן בית וגם את הרפורמה נעבור, תראו והיא תהיה זיכרון לא נעים ועגום עד אימה בקורותינו, מרגעים קשים בהם נחצה כל גבול אפשרי ונשחטו כל הפרות הקדושות ביחד, ואפילו שכך לא יהיה "חורבן בית". כי הבית הזה הוא כמו העץ, שתקומתו וקיומו אינם בענפיו ובעליו ובפירותיו אלא בשורשיו, שהם מחוזקים במקום אשר הרוחות והסערות לא תגענה אליו. העץ הזה מתחזק על תרבות משותפת עתיקת יומין שהיא מקור מים חיים הבאים לו משורשיו ובזמן שהסערות תופסות אותו, מנענעות אותו מכופפות אותו, - הוא לא נע ולא זע ממקומו, אדרבא - רק מחליף כוח במאבק".

מחאה נגד הרפורמה

מחאה נגד הרפורמה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בסיום דבריו, אמר גאון כי כל עוד אנחנו נצמדים לשורשים הרוחניים שלנו, לא תהיה חורבן. "וכל זמן שאנו נצמדים לשורשים הרוחניים - שלנו, שום רוח לא תעקור אותנו ממקומנו. והבית הזה עומד ויעמוד על תילו עם סוד לא מפוענח , של אימפריות ששלטו בו וקרסו והתאדו מן ההיסטוריה, של שואה שכילתה את חציו והוא בכוח תמיר ונעלם ממשיך ללכת לאורך ההסטוריה עם רוח קודש אצורה בפנימיותו, שמלווה אותו לאורך הדורות.ל א לא יהיה חורבן בית, אש התמיד לא כבתה מעולם, גם לא תכבה לעולם. אפשר להרגע".