נין של רב מפורסם ושודך על ידי לפיד: 10 דברים שלא ידעתם על יהונתן גפן

העיתונאי, המשורר, הסופר והפובליציסט יהונתן גפן הלך לעולמו אתמול בגיל 76. מתי הוציא את ספר הפזמונים הראשון? איזה ביטוי מפורסם הוא המציא? ואיזו יצירה זיכתה אותו בפרס אקו"ם? | לרשימה המלאה

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 20/04/23 11:59 כט בניסן התשפג

נין של רב מפורסם ושודך על ידי לפיד: 10 דברים שלא ידעתם על יהונתן גפן
יהונתן גפן, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

העיתונאי, המשורר, הסופר והפובליציסט יהונתן גפן הלך לעולמו אתמול (ד') בגיל 76. גפן הותיר אחריו שלושה ילדים - הזמר, אביב גפן, היוצרת שירה גפן ונטשה גפן. מטעם המשפחה נמסר כי הלוויתו של יהונתן גפן ז"ל תתקיים בבית העלמין נהלל ,ביום ששי הקרוב בשעה 11:00 בנהלל. אספנו בשבילכם עשרה דברים שלא ידעתם על יהונתן גפן.

1. בן למשפחת דיין

גפן נולד במושב נהלל בשנת 1947, בן לישראל גפן ואביבה, אחותו של הרמטכ"ל השביעי של מדינת ישראל, משה דיין. סבו, שמואל דיין, היה חבר כנסת מטעם מפא"י.

2. נין של רב מפורסם

יהונתן היה נינו של הרב שם טוב גפן שתמך בציונות הדתית והיה ממקורביו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק. הרב שם טוב גפן כתב ספרים רבים בו שילב בין הגותם של הרמב"ם וקאנט לתורת הקבלה.

יהונתן גפן עם אשתו, נורית

יהונתן גפן עם אשתו, נורית צילום: Moshe Shai/Flash90

3. טרגדיות משפחתיות

אמו, אביבה, מתה במהלך שירותו הצבאי מנטילת מנת יתר של תרופה. מאוחר יותר, טען גפן כי היה מדובר בהתאבדות לאחר שהייתה שרויה בדיכאון. ב1977, אחותו, נורית, גם היא התאבדה.

4. התמכרות לאלכוהול בעקבות מלחמת יום כיפור

בעקבות מלחמת יום כיפור בה לחם, החל גפן בשתיית אלכוהול כדי להתגבר על הסיוטים שתקפו אותו. תקופה זו תוארה בהמשך בשיריו של בנו, אביב.

יהונתן גפן עם הזמר שלום חנוך

יהונתן גפן עם הזמר שלום חנוך צילום: Moshe Shai/FLASH90

5. ספר הפזמונים הראשון

עוד בהיותו חייל, הוציא גפן ספר פזמונים ראשון אשר הוקדש לאחותו בת הארבע, נורית.

6. הכבש השישה עשר

לצד כתיבתו למבוגרים, כתב גפן גם יצירות גם לגילאים הצעירים כמו ספר הילדים המצליח, "הכבש השישה עשר" שיצא לאור בשנות ה-70. ב-1978, השירים בספר הולחנו על ידי יוני רכטר ואוחדו לכדי אלבום ונחשב עד היום לפורץ דרך בתחום ולאלבום הילדים האהוב ביותר בישראל. בין שיריו המפורסמים הכלולים בספר: "איך שיר נולד", "הילדה הכי יפה בגן", "רעמים וברקים". יצירה זו, זיכתה אותו בפרס אקו"ם לתרבות בשנת 2014.

צילום: Moshe Shai/FLASH90

7. משוייך לצד השמאלי של המפה הפוליטית

יהונתן גפן היה מזוהה עם מחנה השמאל והביע את דעותיו במאמרי דעה שפרסם בעיתונים. גפן עורר סערות רבות, בין היתר שהשווה את עהד תמימי לדוד המלך מול גוליית ותועד עם חולצה עם הכיתוב: "כל מה שמחבל צריך זה חיבוק".

8. המציא את הביטוי "תנו לחיות לחיות"

גפן המציא את הביטוי המפורסם: "תנו לחיות לחיות". מקורו של הביטוי הוא בשיר שכתב לאחר מלחמת יום כיפור: "בני אדם, כשאתם יוצאים למלחמות שלכם, המיותרות והטפשיות, אנא תירו רק אחד בשני. בני אדם, תנו לחיות לחיות".

צילום: Moshe Shai/FLASH90

9. שידוך ראשון של שלום חנוך, שידוך שני של יאיר לפיד

גפן היה נשוי לשחקנית נורית מקובר, ממנה נולדו לו הסופרת שירה והזמר אביב. מי שהכיר בין השניים היה הזמר שלום חנוך. לאחר הגירושים, הכיר לו יאיר לפיד את השחקנית אווה חדד, ממנה נולדה לו בתו נטאשה אך גם נישואים אלו נגמרו בגירושים.

10. כתב שירים רבים מוכרים 

גפן כתב שירים רבים שנכנסו לפסקול הישראלי. בין היתר: "פחות אבל כואב", "הנסיך הקטן", "שיר לשירה", "יונתן סע הביתה", "האהבה שלי היא לא האהבה שלו" ועוד.