10 דברים שלא ידעתם על זוכה פרס ישראל לזמר עברי יוסף לוי

לאחר ששלמה ארצי הודיע כי אינו מעוניין בפרס ישראל "בעיתוי הנוכחי כשהמדינה שלנו פצועה ושסועה", מי שיקבל במקומו את הפרס הוא הזמר הוותיק - דקלון, שלפני 4 שנים זכה בפרס אקו"ם על תרומתו לזמר העברי ולתרבות הישראלית

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/03/23 21:56 ד בניסן התשפג

10 דברים שלא ידעתם על זוכה פרס ישראל לזמר עברי יוסף לוי
דקלון, צילום: שלומי מושקוביץ-cc-by-sa Wikipedia

חתן פרס ישראל בתחום הזמר העברי לשנת ה'תשפ"ג הוא - דקלון. שר החינוך אמר הערב (א') כי הזמר הוא מחלוצי המוסיקה הים תיכונית הישראלית. ועדת הפרס התכנסה בראשותה של הזמרת מרגלית צנעני ובהשתתפותם של החברים מר אבי  אוחיון וד"ר אורי רום. הוועדה ציינה: "בשירתו דקלון העניק נופך ייחודי לזמר העברי ובה משתקפת אישיותו הייחודית: נעים זמירות ישראל". 

עוד ציינה הוועדה בנימוקים לבחירה כי "דקלון ידוע באישיותו הנעימה והצנועה ונערץ על קהל מאזינים מכל גווני הקשת  בחברה הישראלית וכן הוא מושא להערכה וחיקוי על ידי חבריו האמנים". ועדת הפרס, דנה במועמד נוסף בתחום הזמר העברי, שהעפיל לשלב הסופי, הזמר שלמה ארצי, אך הוא בחר שלא לקבל את הפרס.

10 דברים שלא ידעתם על דקלון

1. נולד בשם יוסף לוי בכרם התימנים שבתל אביב בשנת 1944. הוריו עלו מתימן.

2. את הקריירה שלו החל בהיותו בן שש, כאשר הופיע בתוכנית רדיו בקול ישראל שבה שר שיר שבת. כנער, הופיע באירועים שנערכו בבית ספרו ובשכונתו.

3. דקלון זכה לכינויו בשל היותו ילד רזה.

4. אחרי השירות הצבאי הקים יחד עם הגיטריסט משה בן-משה להקה שהופיעה בשמחות ואירועים. ללהקה לא היה שם קבוע, מדי פעם הופיעו בשם "להקת העוד" ו"צלילי הבוזוקי". החל משנת 1972 הלהקה פעלה בשם "צלילי הכרם".

5. בשנת 1984 שיחק דקלון בסרט "כאסח", סרט דרמה מוזיקלי ישראלי.

6. רק בסוף 1987 הוציא את אלבום הסולו הראשון שלו - "מורי".

7. ב-2013 התארח באלבומה של להקת הדג נחש "זמן להתעורר" בשיר "מבסוט".

8. דקלון התחזק בשנות ה-80 ובהמשך ילדיו חזרו גם כן בתשובה. 

9. הזמר נולד כאמור לפני קום המדינה, ובעבר העיד שהוא זוכר טביעת אלטלנה ואת העשן שהעלתה האונייה. 

10. לדקלון ישנם כבר מספר פרסים, מעבר לפרס ישראל:  פרס אמנות לעם על תרומתו למוזיקה הישראלית, פרס מפעל חיים מטעם ארגון "אשכולות", מגן כבוד מטעם הכנסת - 2003, יקיר העיר תל אביב-יפו - 2017, ופרס אקו"ם על תרומתו לזמר העברי ולתרבות הישראלית - 2019.

השיר מבסוט: