יהורם גאון מסתייג: "מעל לשלושה משפטים ותבינו לאן אנחנו מועדים"

לאחרונה תופסים תאוצה כלי הבינה המלאכותית גם בטקסטים וגם בדברים ויזואלים. את יהורם גאון זה בעיקר מדאיג אבל למרות הכל הוא שומר מקום לאופטימיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/01/23 21:03 כח בטבת התשפג

יהורם גאון מסתייג: "מעל לשלושה משפטים ותבינו לאן אנחנו מועדים"
יהורם גאון , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מסוייג ואופטימי: עבור רבים הכלים החדשים של הבינה המלאכותית מסמלים קידמה של האנושות, אותם אנשים חוגגים את הקידמה זהו, אבל יש גם רבים שמביעים חשש. אחד מאותם אנשים הוא הזמר זוכה בפרס ישראל, יהורם גאון. בפוסט בפייסבוק כותב גאון כי לטכנולוגיה המתקדמת כבר התרגלנו, אבל הכלים החדשים של הבינה המלאכותית יכולים כבר להיות הרסניים: "את מעט התאים במח שעוד נותרו לנו ישחרר לגמרי".

הפוסט של יהורם גאון:

"זה התחיל עם הוויז",כותב גאון "שחוסך אומנם מעמנו חיפוש בְמפת הדרך או עצירה כדי לשאול מישהו איפה זה רחוב 'אשתורי הפרחי', אבל שגורם למוח להפוך עצל יותר", גאון ממשיך ומוסיף גם על מקומם של ספרים בימינו: "ואני עוד זוכר ימים שידעתי היכן נמצא בספריה שלי הספר שיורה לי את מבוקשי בהיסטוריה של עם ישראל ,איפה בדיוק הוא נמצא בְארון עמוס ספרים וידעתי אפילו באיזה פרק שבספר לחפש את מבוקשי, היום האנציקלופדיות הן מעצור לדלתות, והספרים חסרי ערך, עומדים מבוישים בספריה".

רובוט עם מחשבה

רובוט עם מחשבה צילום: shutterstock

"קשה לי להאמין שיבוא יום ונשמתנו תעלה למרום בפקס. יש גבול"

"נסו לבקש מנער בן ימינו לשאת נאום, לכתוב מכתב, להאריך בכתיבה מעל לשלושה משפטים ותבינו לאן אנחנו מועדים, עם ההמצאות שבאות לנו לעזר". הוא מוסיף ומגיע לבינה המלאכותית: ה- ChatGPT הפוך בו והפוך בו והכל בו, שיכול כמו גוגל, לענות על שאלות אבל גם לכתוב מאמרים, לספק רעיונות ופשוט לייצר טקסט שלם לפי בקשתכם "האסון" הזה יכול לכתוב עבודות לתלמידים, על סמך המאגרים הספרותיים והאין סופיים ש'בענן', הוא יכול לכתוב לבקשתכם מאמר על בן גוריון בשפתו של ברנר, או מולייר".

"מי צריך ללמוד שקספיר אם אתה יכול להיות שקספיר בעצמך בלחיצת כפתור ולכתוב מחזות ממש כמוהו?" הוא שואל. אבל בכל זאת, יהורם גאון לא מאבד את האופטימיות ומסביר: "מה שגורם לי עדיין להיות אופטימי הוא, שיש מקומות שהקידמה לא יכולה להגיע אליהם ולעולם לא תגיע, כי לבינה המלאכותית אין תבונה, בתבונה יש חכמה להבחין בין טוב ורע, יש רחמים, וקנאה ואהבה ותשוקה, כי בצלמו ברא אותנו בצלם אלוהים וקשה לי להאמין שיבוא יום ונשמתנו תעלה למרום בפקס. יש גבול".