צפו "מאות אנשים שלא זזים מהכיסא": כנס כיפה הציג את עולמם של מתמודדי הנפש הדתיים

הנואמים והאורחים הרבים שהגיעו לכנס כיפה, שעסק לראשונה בעולמם של מתמודדי הנפש, מסכמים חוויה בלתי נשכחת: "הם לא מפחדים מסטיגמה, הם לא מפחדים ממתמודדים" | סגנית השר התרגשה: "הקב"ה שלח את נושא בריאות הנפש אל תוך משפחתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/01/23 15:19 טז בטבת התשפג

"מאות אנשים שלא זזים מהכיסא": כנס כיפה הציג את עולמם של מתמודדי הנפש הדתיים
צילום: מאיר אליפור

מאות בני אדם הגיעו אתמול (א') לכנס כיפה שהתקיים במלון רמדה בירושלים. תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה", התכנסו רבים ורבות ועסקו לראשונה בעולמם של מתמודדי הנפש במגזר הדתי לאומי והקהילות סביבם. כל הכרטיסים לאירוע נמכרו ושידור חי הועבר באתר ובדף הפייסבוק. 

מיכל הרצוג מתראיינת מחוץ לכנס כיפה

מיכל הרצוג מתראיינת מחוץ לכנס כיפה צילום: מאיר אליפור

את הכנס פתחה רעיית נשיא המדינה הגב' מיכל הרצוג, והשתתפו בו שרים ואישי ציבור, בהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר הקליטה והעלייה אופיר סופר, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר, הרב שמואל אליהו, היזמית החברתית יערה ישורון, מנכ"ל מפעל הפיס בני דרייפוס, אושיית הרשת משה כורסיה, מנהלת קואליציית הארגונים הדתיים לקידום בריאות הנפש ורד מזומן-אביעד, עדי מאמו-שוורץ ובעז נכטשטרן, בעלי אתר כיפה ורבים נוספים.

הרב אליהו עם מו"ל אתר כיפה

הרב אליהו עם מו"ל אתר כיפה צילום: מאיר אליפור

יערה ישורון, יזמית חברתית בתחום בריאות הנפש בילדים ונוער, סיכמה את היום הארוך, ובפוסט שהעלתה בחשבון הפייסבוק שלה, תיארה את ההמונים שנשארו באולם למרות השעות הארוכות והנושאים המורכבים. "הם לא מפחדים מסטיגמה, הם לא מפחדים ממתמודדים, הם לא מפחדים מלהגיד - זה לא מספיק טוב, ואנחנו לא מצליחים מספיק. הם שם, על הבמה, ובאולם, מכל המקצועות, מכל הגוונים, בכל שלבי ההתמודדות, והם שם כי הם רוצים שמשהו יקרה. שמשהו ישתנה, והם מוכנים להיות שם בליבם ובגופם כדי שהדבר הזה יקרה. והם יודעים שצריך לדבר על זה, והם יודעים שצריך להיות בזה, והם יודעים שצריך, והם שם".

יערה ישורון מנחה פאנל

יערה ישורון מנחה פאנל צילום: מאיר אליפור

הרבנית ד"ר תרצה קלמן, נשאה דברים בפאנל על התמודדות נפש בתוך גבולות ההלכה, יחד עם הרב יוני רוזנצוויג, מייסד מרכז מעגלי נפש וד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל תחום בריאות הנפש במכבי שירותי בריאות. 

הרבנית ד"ר תרצה קלמן

הרבנית ד"ר תרצה קלמן צילום: מאיר אליפור

צילום: מאיר אליפור

ורד מזומן אביעד, מנהלת קואליציית הארגונים הדתיים לקידום בריאות הנפש בישראל, שיתפה בחשבון הפייסבוק שלה את דברי הפתיחה שנשאה בכנס: "שנים אני הולכת בעולם נושאת איתי את צער השתיקה. אבל קשה לי לבד. אני אדם של קהילה. שנים נאבקתי עם בן המשפחה מול דכאון כבד שהתיישב עליו כמו דב ענק ולא נתן לו לצאת מהמיטה. לא תמיד זה הדבר הנכון להוציא אדם מהפוך. עדיף לפעמים לחכות לו על הספה ליד. עם כוס קפה לתת לו חיבוק ולומר לו שהוא אהוב בדיוק ככה. שהוא לא חייב כרגע כלום חוץ מלנשום".

ורד מזומן אביעד עם מו"ל כיפה

ורד מזומן אביעד עם מו"ל כיפה צילום: מאיר אליפור

בסיום הוסיפה תודה למארגנים: "תודה לעדי מאמו ולבועז נכטשטרן על כנס שכל כך היינו צריכים שיקרה. מספר האנשים שפגשתי, משפחות הורים שמאתמול אני מקבלת ואטצפים ובימים הקרובים אני מקווה לחזור לכולם. שמחתי להקשיב לרב יוני לרב אילעאי לרבנית תרצה. ולחברות הכנסת: השרה עידית סילמן ועוזרת השר מיכל וולדיגר שעושות ימים כלילות למען מתמודדי הנפש. ולאשת הנשיא מיכל הרצוג האצילית". 

סגנית שר האוצר, מיכל וולדיגר מהציונות הדתית, שנשאה דברים בפתיחת הכנס וגם השתתפה בפנאל הסיום, סיכמה בחשבון הפייסבוק שלה: "הקב"ה שלח את נושא בריאות הנפש אל תוך משפחתי, אל תוך ביתי. תחום בריאות הנפש מלא בסטיגמות ודעות קדומות. אני אומרת תודה לקב''ה שהכיר לי את העולם הזה". בסיום דבריה הוסיפה תודה למו"ל אתר כיפה על כנס "משמעותי מאין כמוהו". 

מיכל וולדיגר מתראיינת מחוץ לכנס כיפה

מיכל וולדיגר מתראיינת מחוץ לכנס כיפה צילום: מאיר אליפור

צילום: מאיר אליפור