סיון רהב מאיר: גם אתם טועים בציטוט הזה של רבי נחמן

לרגל היארצייט של רבי נחמן מברסלב שחל היום, העיתונאית והמגישה סיון רהב מאיר מתמקדת באחד הציטוטים הכי אהובים של רבי נחמן, שאתם מצטטים לא במדויק

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/10/22 16:18 יח בתשרי התשפג

סיון רהב מאיר: גם אתם טועים בציטוט הזה של רבי נחמן
סיון רהב מאיר, צילום: Miriam Alster/FLASH90

יום היארצייט של רבי נחמן מברסלב חל היום (ה') בתאריך העברי י"ח תשרי. לרגל היום המגישה הדתיה סיון רהב מאיר חזרה לאחד הציטוטים הכי מוכרים של רבי נחמן, "כל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר לא לפחד כלל". ומסתבר שכמעט כולם לא מצטטים אותו במדוייק. 

רהב מאיר כתבה באינסטגרם: "המשפט הכי מפורסם של רבי נחמן מברסלב – הוא דווקא משפט שאנחנו טועים בו. היום לפני 212 שנים נפטר רבי נחמן, האיש שהשפיע הרבה מעבר לחסידות ברסלב. רבים יודעים לצטט בעל פה את המילים שלו "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד" או "אין שום ייאוש בעולם כלל". אלה באמת עקרונות יסודיים בתפיסה שלו, שמלאה בשמחה ובתקווה. אבל את השיר המפורסם, אנחנו שרים בדרך כלל ככה: "כל העולם כולו גשר צר מאוד, והעיקר לא לפחד כלל".



ובכן, במקור, רבי נחמן כתב כך: "וְדַע, שֶׁהָאָדָם צָרִיך לַעֲבור עַל גֶּשֶׁר צַר מְאֹד מְאֹד, וְהַכְּלָל וְהָעִיקָּר שֶׁלּא יִתְפַּחֵד כְּלָל". יתפחד – כלומר, יפחיד את עצמו. יגרום לעצמו לחרדות מיותרות, יספר לעצמו סיפורים שליליים, ימכור לעצמו אשליות לא נכונות. מותר לפחד, ויש אכן דברים מפחידים בעולם, אבל חבל להתפחד - כלומר לנפח, להגזים, לאבד פרופורציות. רבי נחמן קורא לנו להפסיק להפחיד את עצמנו לשווא, ולעבור את הגשר".