ביקורת ספר הרגשתי שהזמנתי את חנוך דאום למופע אצלי בסלון

החיים הם רק תקופה של חנוך דאום, מרגיש כמו מופע אישי בסלון שלך, שפה קולחת וזורמת, סלאלום מטורף בין צחוק, רגש ונוסטלגיה, והתוצאה? כמו החיים עצמם: צחוק, בכי, כעס, תסכול וקורטוב של טירלול| לביקורת המלאה

מאיר כהן מאיר כהן 28/09/22 16:56 ג בתשרי התשפג

הרגשתי שהזמנתי את חנוך דאום למופע אצלי בסלון
צילום: חנוך דאום

כנסו לזה רגע, חנוך דאום מגיע אליכם הביתה, מתיישב לכם על הספה רגליו היחפות מונחות בקלמזיות על השולחן הסלוני שלכם, אומר לכם 'שמעו קטע על החיים' ועוד לפני שעניתם, הוא מתחיל לספר ולספר ופשוט לא מפסיק לדבר אליכם, אבל בקטע טוב.

את הספר הזה רצוי וכדאי לקרוא כאשר אתם מדמיינים את קולו של חנוך דאום ברקע

כך הסתיים המפגש שלי עם הספר החדש של חנוך דאום "החיים הם רק תקופה", דאום, קומיקאי בחסד ויהודי טוב כמו כולם, פורט בספרו החדש סיפורים ותובנות מ-46 שנות חייו הצבעוניים, כאשר בשונה מסופרים חילונים שכותבים ספרים דומים - שם החיים שהם מתארים לא בהכרח פוגשים את המציאות שלך -  חלק מהסיפורים והתובנות ב"החיים הם רק תקופה" מפגישים אותך עם סיטואציות שכל אדם דתי מכיר או פגש, וככזה אתה מבין את הניואנסים הדקים וזה בהחלט עושה נעים למי שאוהב להרגיש בעניינים.

מרבית הסיפורים יגרמו לכם לצחוק בנחירה שתפתיע את הסובבים אתכם, אך יש גם כאלו שיגרמו לכם לבכות, ממש ככה, כן גם זה קורה, כי בסוף החיים הם גם תקופה קשה.

השפה שלו הופכת את זה להגיוני וברור שככה זה צריך להיות - כי אלה החיים 

את הספר הזה רצוי וכדאי לקרוא כאשר אתם מדמיינים את קולו של חנוך דאום ברקע (ממש כמו בפרסומת של שירביט), יעני הוא מספר לכם את הסיפור. לא שיש אופציה אחרת, הספר כתוב בצורה קולחת ובשפה יומיומית שלא מאפשרת לכם לחמוק ממנו, מאוד קשה לקרוא ולהתייחס לספר כאילו מדובר באיזה רומן כבד, שמצריך ה' ירחם להתעכב על מילים ספרותיות שלא בטוח הבנתם. דאום יורד לשפת העם ומספר את סיפוריו ותובנותיו בשפתינו אנו, וכשאני אומר 'אנו', אני מתכוון ל'אנו' שאתם מדמיינים - שכונה. 

החיים הם רק תקופה

החיים הם רק תקופה                                                                                                            צילום:חנוך דאום

"החיים הם רק תקופה", מלבד שהוא חשוף בצורה בלתי רגילה, פורס את החיווט במוח של דאום ומנסה להסביר לנו ללא הצלחה איך הוא עובד ומה אני אגיד לכם  - זה מסובך, זה באמת מטורלל וזה דבר שממש מעניין וכדאי לפגוש.

ברגע שאתה בפנים  - אתה כבר לא יכול לצאת, כי מי יוותר על חנוך דאום אצלו בספה בסלון?

הקפיצות האסוציאטיביות הן מוטיב מרכזי בספר, מצחוק לבכי משם לעצבים וחוזר חלילה, כך שב'החיים הם רק תקופה' תמצאו במרחק של דף אחד מהסיפור הכי מצחיק ששמעתם בחייכם (בלי ספויילרים) סיפור כבד וכואב על אסון המסוקים והשירות של דאום בלבנון - ומה שמיוחד בספר הוא שהשפה שלו הופכת את זה להגיוני וברור שככה זה צריך להיות, כי אלה החיים.

בין לבין, דאום משתף בגו'ס של חייו - מה שמעניין כל חובב רכילות ואבק לשון הרע, חייו הפרטים, פרנסה, כסף, זוגיות, חינוך, דת וחברה,  במסע משוגע שנע בין סיטואציות מביכות לכאלה שחונקות לכם את גרון את הספר סיימתי בתחושה שחנוך דאום יושב אצלי בסלון ומספר לי מה עבר עליו ב- 46 השנים האחרונות ובלי להפסיק, וברגע שאתה בפנים  - אתה כבר לא יכול לצאת, כי מי יוותר על חנוך דאום אצלו בספה בסלון?