העיתונאית החרדית מפתיעה: הניסיון של המגזר להגן על עקרונות בניגוד להיגיון פשוט מביך

הכתבת החרדית של חדשות 13 שוב שיתפה את קהל עוקביה ברשתות והפעם התייחסה דווקא לחוסר הצורך בהגנה על הציבור ממנו הגיעה: "הולכים בדרך הזו לא בגלל שאין מה ללמוד בחוץ, אלא כי אנחנו מבכרים ערכים אחרים שבעיניים שלנו - חשובים יותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/08/22 14:03 א באלול התשפב

העיתונאית החרדית מפתיעה: הניסיון של המגזר להגן על עקרונות בניגוד להיגיון פשוט מביך
אפרת פינקל, צילום: ללא

כתבת הצפון החרדית של חדשות  13, אפרת פינקל, נשאלה לא פעם בידי עוקביה ברשתות החברתיות על השילוב בין אורח חייה לעבודתה בתקשורת. בפוסט חדש שהעלתה לאחרונה לחשבון הפייסבוק שלה, התייחסה פינקל לציבור החרדי דווקא בהקשר רחב יותר. 

בראשית דבריה ציינה כי אחד מהשלבים המשמעותיים שחוותה בתהליך ההתבגרות האישי שלה הייתה ההבנה כי "לא צריך להגן באופן אוטומטי על כל מה שהציבור החרדי עושה/חושב. ראשית מהסיבה הפשוטה שהשיטה החרדית לא זקוקה להגנה. השיטה היא מה שהיא, ומי שמתאים לו שיהיה ומי שפחות - שלא יהיה. אבל בעיקר בעיקר מהסיבה שזה לא נכון עובדתית. שיש בשיטה חסרונות, וזה בסדר גמור להודות בהם. השלב הבוגר יותר, ואפילו החרדי יותר אם תשאלו אותי, הוא ההבנה שהשיטה היא מה שהיא, על מעלותיה וחסרונותיה. ככה, כמו מוצר מוגמר שיש כאלה שהוא טעים להם ויש כאלה שפחות". 

יש משהו בוגר ביכולת להודות בכך שהשיטה אינה מושלמת ואנחנו עדיין מעדיפים אותה ככה

פינקל הסבירה כי לא מדובר בסתירה, ונתנה דוגמא: "ההבנה שהיעדר לימודי ליבה מקשה על גברים חרדים להצליח בעולם המבוגרים אחרי עזיבתם את הישיבה, ועדיין לחשוב ששיטת הלימוד בתלמודי התורה נכונה וטובה חרף בעיותיה. יש משהו בוגר ביכולת להודות בכך שהשיטה אינה מושלמת ואנחנו עדיין מעדיפים אותה ככה, בגלל שלדעתנו האישית רבות התועלות על המגרעות". 

עוד הוסיפה כי התפיסה לפיה לימודי גמרא מעניקים יכולת אוטומטית הבנה מתמטית אינה נכונה, "האמת הפשוטה והברורה היא שלימודי ליבה הם מחכימים, מעשירים, פותחים דלתות, ואנחנו עדיין מסיבות ערכיות/רוחניות/חברתיות בוחרים לוותר עליהם". 

לטענתה, "יש משהו נאיבי ואף מביך בניסיון של אנשים ונשים להגן דווקא על עקרונות המגזריות החרדית בניגוד מוחלט להיגיון ולהבנת העובדות. לצאת מנקודת הנחה שאין חכמה בגויים, בחילונים, בדתיים, במשרד החינוך, באקדמיה. שכל החכמה אצלנו. יש הרבה מאד חכמות בחוץ, ואנחנו בוחרים במודע לוותר על רכישתן. הולכים בדרך הזו לא בגלל שאין מה ללמוד בחוץ, אלא כי אנחנו מבכרים ערכים אחרים שבעיניים שלנו - חשובים יותר. זה, חברים, מה שאני באופן אישי קוראת לו גאווה חרדית אמיתית. אה וגם היגיון בריא".