הרב עופרן מגיב על פרשת נחלים: "קיבלתי מתנה שלא קיבלתי מעולם - חרם"

אחרי שהוחלט שלא לקיים שיעור של רבה של קיבוץ קבוצת יבנה, החליט הרב להגיב לראשונה באופן מפורט על חוויותיו מהאירוע. "למרות אי הנעימות שבדברים שנאמרו עלי ולמרות ההשפלה שעברתי, בכל זאת, באמת, מתנה" כתב הרב וסיפר גם על התמיכה שקיבל מרבנים חרד"לים

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 06/06/21 08:54 כו בסיון התשפא

הרב עופרן מגיב על פרשת נחלים: "קיבלתי מתנה שלא קיבלתי מעולם - חרם"
צילום: מאת אביעד299 - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=83858588

ביום חמישי האחרון חשפנו כאן בחדשות כיפה את הפרשה מעוררת המחלוקת שארעה במושב נחלים, לאחר שהוחלט שלא לאפשר לרב אילעאי עופרן ללמד במבנה ציבורי. אל המושב הוזמן הרב עופרן לשיחה בפני הציבור בנושא מוגנות בקהילה, שיחה שהייתה אמורה להיערך בבית הכנסת המרכזי. השיחה הייתה אמורה להיערך ביום שני האחרון, אך התקבלה התנגדות נחרצת לקיום השיחה דווקא מצד רב היישוב - הרב דוד חיים גרינוולד.

בתגובה לפרסום בכיפה השיב הרב על הפרשה, כי הוא מעדיף שלא לפתוח את עניין כדי למנוע חילול השם, אך אמש (ש') שיתף הרב את תחושותיו בעמוד הפייסבוק שלו. "אצלנו במשפחה לא ממש היו חוגגים ימי הולדת - לא מסיבות, לא מתנות, אולי קצת ברכות ואיחולים" פתח הרב שחגג את יום הולדתו ה-39. "ליום ההולדת השנה קיבלתי מתנה שלא קיבלתי מעולם - חרם ונידוי, מלווה בגידופים ועלבונות בשער בת רבים", כתב הרב והוסיף: "למרות אי הנעימות שבדברים שנאמרו עלי ולמרות ההשפלה שעברתי, בכל זאת, באמת, מתנה".

הרב עופרן החל לספר על מקרי חיבוק שקיבל דווקא מרבנים חרד"לים שמרבים להתווכח עמו בצורה קשה. "התקשר אלי רב חרד"לי בכיר וידוע, שדעותיו רחוקות משלי מרחק שנת אור, וכך אמר: 'כידוע לך אני לא מסכים עם אף מילה שאתה אומר, אבל אני מזועזע מהסיפור הזה ורוצה לחזק אותך'". עוד סיפר על רבנים נוספים, בהם רב ש"הבהיר לי פעמים רבות בעבר את סלידתו מדעותיי, ובכל זאת הבטיח שהיום ישוחח עם תלמידיו על החובה לכבד בתי מדרש אחרים". וכן סיפר על מאות ההודעות ההתנצלות שקיבל מתושבי המושב, "לאט לאט, עוד שיחה ועוד הודעה הלכו והצטברו להן לתקווה גדולה - רבים בתוכנו יודעים לחלוק בעוז מתוך אהבה".

הרב סיפר גם על התמיכה והעידוד שקיבל מרבו הרב יהודה גלעד, "הרב עודד אותי בעצת החכם שמביא הרב סבתו בספריו 'לכשיגיע לך בזיון שלא מגיע לך, היזכר במקרים בהם הגיעך כבוד שלא מגיע לך, ועם העודף מכאן תשלים לך את החסר משם'. עשיתי כעצתו הטובה והאמינו לי, היה הרבה עודף...". לסיום קישר הרב את הסיפור לפרשת קורח שיקראו בשבת הקרובה, בה משה מתמודד מול שתי ויכוחים האחת נגמרת במות קורח ועדתו אך היא לא משכיחה את טענות העם, והשנייה נגמרת שקד פורח שמרגיעה את תלונות העם. "שתי דרכים לבטא את אותה הבחירה - לשרוף באש את כל הטועים והתועים, או להצמיח ולהפריח את מי שהצדק איתו. הראשונה - הצעה אנושית, השנייה - רצון ה'. הראשונה נוחלת כישלון חרוץ, השנייה - הצלחה מסחררת. נראה לי שכדאי ללמוד מכאן איך לנהל שיח וליצור בחירה בסוגיות אמוניות".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן