הטרולים של "עולם קטן" לוקחים אחריות: עשינו זאת כדי להעביר מסר

חברי "נובלס", שלקחו אחריות על פרסום עשרות קטעים פיקטיביים בדפי העלון "עולם קטן", מסבירים כי לא התכוונו להביך את העלון אלא "למחות נגד השיח הרדוד וחוסר העומק ביצירה בחברה הדתית"

חדשות כיפה אלעד רותם, כיפה 04/06/13 08:38 כו בסיון התשעג

הטרולים של "עולם קטן" לוקחים אחריות: עשינו זאת כדי להעביר מסר
דוסים מצייצים, צילום: דוסים מצייצים

סערת ”נובלס“ - הקטעים הפיקטיביים שפרסמו צעירים דתיים במהלך חודשים בעלון השבת הפופולארי ”עולם קטן“ - ממשיכה להציף את הרשתות החברתיות ואת הגולשים שעסקו ללא הרף בשאלת זהותם של מי שעומדים מאחורי המהלך.

כפי שהתברר השבוע, בדפי ”עולם קטן“ פורסמו בחודשים האחרונים ”יצירות“ רבות שנכתבו ונשלחו על ידי בני ישיבות מהציונות הדתית, שהתערבו ביניהם מי יוכל ”לדחוף“ כמה שיותר תוכן פיקטיבי לדפי עלון השבת. חלק מהיצירות פורסמו בציניות וכללו אקרוסטיכונים מגוחכים, בכוונה להביך את מערכת העלון.

אותם צעירים, שהגדירו עצמם תחת השם ”נובלס“ (שהופיע בחלק מהאקרוסטיכונים ביצירות שפורסמו בעלון), החליטו לפרסם אתמול הבהרה והתייחסות ראשונה מצדם למהלך. בדף הפייסבוק ”דוסים מצייצים“ פורסמה תגובתם של הצעירים, שהודו כי ”שלחו זבל לפרסום“ מפני שהם ”רוצים למחות כנגד השיח הרדוד בחברה הדתית וחוסר העומק ביצירה“.

הכותבים טענו כי ”מטרת הטרולים לא הייתה "להריץ דאחקה" על חשבון "עולם קטן" אלא להעמיד מראה שחורה מול הפנים בעלי החיוך הדבילי של המגזר, בסופו של יום העלון מפרסם את מה שהקוראים רוצים לקרוא“. לדבריהם, ”כולנו חונכנו לאור החזון של יצירה דתית עמוקה, מורכבת ומתוחכמת, אך נראה שמשהו התפספס. לצערנו אפשר לסכם את היצירה הפנים-דתית כפריקת תסכולים בשורות קצרות ומילים גבוהות“.

חברי ”נובלס“ הוסיפו וטענו כי ”לא רק שאין כמעט עומק בתוכן, אלא שחוסר המקצועיות, חוסר היכולת לשלב אלמנטים מעבר למילים תנ"כיות הוא פשוט תעודת עניות. רק מגזר שבו אין קריאה ביקורתית וניתוח, יכול להתפרסם שיר שהוא תרגום חלקי של שיר הגוספל המרכזי בנצרות הקתולית“. הם טענו כי נמאסה עליהם ”ההסתכלות הפונקציונלית הרדודה, נמאסה עלינו ההתייפייפות המזויפת והמתנשאת האוכלת כל חלקה טובה במגזר (שכידוע הוא הכי איכותי בארץ), נמאסה עלינו הגישה הבכיינית של הרווקות הנואשות והמתבגרים החוטאים“. אותם כותבים קראו ”לחשבון נפש כולל, להסתכלות פנימה ולא החוצה“, בטענה כי ”יצירה ותוצרת יהודית וישראלית לא רק יכולה להיות איכותית ומקצועית, אלא גם חייבת“.