האם מכללת החינוך הגדולה בישראל על סף פיצוץ ופיצול?

בכיר במכללת 'אורות ישראל' חשף כי גורמים במוסד הגישו בקשה לפירוק האיחוד, שנרקם לפני עשור בין 'אורות ישראל' ל'מורשת יעקב', הנהלת המכללה: "אין פיצול ולא יהיה פיצול"

חדשות כיפה יהונתן קליין 17/10/18 21:15 ח בחשון התשעט

האם מכללת החינוך הגדולה בישראל על סף פיצוץ ופיצול?
בדרך לפיצול? צוות קמפוס אלקנה של אורות ישראל., צילום: אולפני חן - צלמים

האם אחת ממכללות לחינוך הדתיות הגדולות בישראל נמצאת על סף פיצול? כך נודע הערב (רביעי) ל'כיפה'. גורם בכיר במכללת 'אורות ישראל', שהתאחדה עם מכללת 'מורשת יעקב', שלח לפני מספר שבועות בקשה לפירוק האיחוד ביניהן, זאת על רקע סכסוך שפרץ בין שני המכללות, בו מעורב גם ועד העובדים.

"קיים סכסוך בין שני הקמפוסים", אמר בכיר במכללה ל'כיפה' וציין כי "הסכסוך נובע מאי עמידה בתנאי ההסכם שנחתם בעת האיחוד בין המכללות. לפני מספר שבועות שלחנו לשר החינוך בנט בקשה לפיצול של שתי המכללות". יש לציין כי הבקשה נשלחה באופן פרטי על ידי גורמים שונים המזוהים עם עמותת 'מורשת יעקב'.

שתי המכללות התאחדו לפני כעשור בשני קמפוסים: אחד ברחובות ואחד באלקנה. זה האיחוד השני שהצליח להעשות במכללות הדתיות בעקבות מדיניות משרד החינוך והמל"ג (איחוד נוסף נעשה בין מכללת ליפשיץ למכללת הרצוג) וכעת הוא עומד בספק. 

במקביל, בשבועות האחרונים התגלע סכסוך בין ועד העובדים בשני הקמפוסים, להנהלה והעובדים קיימו מספר שביתות כדי למחות על צעדים חד צדדים שנעשו לטענתם על ידי ההנהלה. 

בעקבות כך, שלח אתמול ועד העובדים מכתב להנהלה בכדי לקבל הבהרות והסברים במשמעויות הפיצול והשלכותיו על מעמד העובדים, ביטחונם התעסוקתי וכדומה. ועד  העובדים קורא לשתי ההנהלות לשמור על זכויותיהם של עובדי המנהל ולדאוג לכך שלא ייפגעו בשני הקמפוסים בגלל הפיצול.

בימים אלו מתנהל משא ומתן לגיבוש הסכם קיבוצי בין הנהלת המכללה לבין נציגים של ועד העובדים, שמאוגדים על ידי ארגון העובדים היציג כח לעובדים. עובדה זו, מטילה בקרב העובדים ספק לגבי רצונותיה האמיתיים של ההנהלה ו או גם את יכולותיה לחתום על הסכם קיבוצי.

מהנהלת מכללת אורות ישראל נמסר כי: "בתגובה למכתבו של וועד העובדים, הנהלת המכללה מבהירה כי אין פיצול ולא יהיה פיצול כי מבחינה חוקית מכללת מורשת יעקב איננה קיימת עוד מבחינה חוקית. לצערנו, במסגרת מאבקי העובדים גורמים שונים שעינם צרה בהצלחת המכללה ובהיותה המכללה הגדולה ביותר בחינוך הדתי מנסים לפגוע במכללה ומפיצים בדותות שאין להם כל אחיזה מבחינה חוקית".

עוד נאמר בתגובה כי "כבר לפני עשר שנים אוחדו מכללת אורות ישראל ומורשת יעקב למכללה אחת, מכללת מורשת יעקב פורקה ונציגים מהנהלתה נכנסו להנהלת המכללה המאוחדת. מכללת אורות ישראל ברחובות ובאלקנה תמשיך בס"ד לקדם את החינוך בישראל ולהכשיר מורות ומורים באיכות מעולה עוד שנים רבות".