אתי אנקרי הפסיקה להופיע בפני גברים: "הגדילה עוברת דרך כאב"

הזמרת הוותיקה שחזרה בתשובה לפני כשני עשורים מספרת על ההחלטה הלא שגרתית ("יש בזה תהליך כואב"). על נושא שירת נשים ("צריך להבין שזה לא אישי") על האמהות ("אמא צריכה להיות בבית"). ועל חלק מהשירים הישנים (""יש שירים שכתבתי פעם ברוח שטות ולא תמיד בא לי לחזור אליהם")

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/08/17 09:41 כח באב התשעז

אתי אנקרי הפסיקה להופיע בפני גברים: "הגדילה עוברת דרך כאב"
אתי אנקרי בהופעה, צילום: צילום מסך מיוטיוב

בתקופה שבה אומנים רבים מכריזים בגלוי על כך שהם אינם מופיעים בשבת, עבור אתי אנקרי מדובר בשלג דאשתקד. כבר 20 שנה שהיא מנהלת אורח חיים דתי, ובראיון ל'ידיעות אחרונות' מסוף השבוע היא גילתה כי צעד נוסף שהחלטיה לאחרונה הוא להפסיק להופיע בפני גברים.

"הרבה זמן השאלה נידנדה לי, האם להפסיק להופיע בפני קהל מעורב או לא, היא סיפרה והוסיפה כי לפני כשנתיים באחת ההופעות היא קיבלה את ההחלטה הסופית, "בכל פעם הייתה לי הרגשה שעדיין לא הגיע הזמן. באותה הופעה סיפרתי משהו של הרבי נחמן ופתאום הבנתי שאני בעצם מספרת על עצמי. ואז ידעתי שהגיע הזמן לעשות את זה".

 

אנקרי אמרה שלא רק לקהל שומעיה הגבריים מדובר בהחלטה לא קלה, "גם לי זה מאוד כואב וגם בשבילי זה שינוי מאוד גדול ולא פשוט".

את המהלך היא המשילה לתהליך ההתבגרות שעובר ילד שעולה לכיתה א', "זה כמו שתגיד לילד, 'אתה כבר לא הולך לגן, תלך עם תיק לבית ספר'. ואיפה הארגז שלו ואיפה הנדנדה? יש בזה תהליך כואב. אבל לומדים לקרוא ולכתוב, לא? אז הגדילה עוברת דרך כאב ובמקרה הזה אני מרגישה את זה. גם הלב ממש כואב לי, עמוק בפנים".

 

הזמרת הוותיקה, שהחלה את תהליך החזרה בתשובה בשנת 1995, ביקשה שיבינו את הצעד שלה, "אם באמת אוהבים מישהו, צריך לקבל את מה שהוא אוהב גם כשזה לא מתאים לך. הרבה פעמים אני מבקשת שיכתבו שזה מופע לנשים, אבל בכל זאת מגיעים גברים". עם זאת היא הוסיפה שעם הזמן "זה קורה פחות ופחות".

 

על השאלה האם היא לא מודאגת מכך שפרנסתה תפגע היא אמרה: "ודאי שאני מודאגת. העניין באמונה הוא שהאדם באמת צריך לעשות כלי לפרנסתו אבל בסופו של דבר היא מגיעה משמיים. נכון, מזמינים אותי להרבה מופעים בפני כלל האוכלוסייה ואני נאלצת לומר לא. זו פעם ראשונה שאני באמת מנסה להסביר את ההחלטה שלי בעניין ההופעות לנשים ואני מרגישה שזה קשה להבנה למי שלא נמצא במקום הזה".

 

אתקרי גילתה כי מחשבות על פרישה מעולם המוסיקה לא חולפות בראשה, "אם אוותר על הכל, אשאר עצובה. בנאדם מאמין ועצוב זה דבר שלא הולך יחד. האמונה צריכה להתקיים בשמחה. ומהבחינה הזו, האויב הכי גדול של ההתפתחות שלי יהיה ההשקפה של 'הכל או כלום'".

 

לדבריה, "ההשקפה הזו גורמת לבנאדם ללכת על כל הקופה או לא לעשות שום דבר. אי־אפשר להחזיק לטווח ארוך בתדר כזה גבוה של 'כל הקופה'. יכולתי לומר לעצמי שאם אני באמת רוצה לעשות תשובה, אז 'אל תוציאי שירים לרדיו ואל תעשי מה שאת אוהבת'. במקום זה אני מנסה, בלי נדר, להופיע רק מול נשים".


 

על סוגיית שירת נשים היא אמרה: "תלוי מאיפה זה בא. בוא נניח שאתה מבשל ארוחה בשרית ולא ידעת שאחד האורחים טבעוני. ואז הוא אומר, 'סליחה, אני לא יכול לאכול'. אתה תיעלב?"

 

לדעתה, מדובר בנושא "מאוד עדין שקשה לגעת בו וכדי להבין אותו צריך להעמיק בכתובים, להיכנס לספרים ולחקור את היחסים בין הנקבי לזכרי בצד היהודי. אם נישאר במעטפת החיצונית, כל אחד יגיד מה הוא מרגיש ושם זה ייגמר, בעלבון כביכול. אני בכלל לא רוצה להיכנס למה נשים צריכות לחשוב במקרה כזה, כי זה בטח לא התפקיד שלי לפרשן. כן אגיד שיש זכות לאדם לקיים מצווה בלי לפגוע במישהו".

 

על השאלה, האם בכך שגברים יוצאים באמצע שירת נשים אין בזה פגיעה והעלבה, היא ענתה כי "אם יש לי בעיה באוזן ותשמיע לי שיר שכתבת והתדרים הגבוהים יכאבו לי, אני אבקש סליחה ואצא. ואז ברור שאתה תיפגע. אבל אם אתה תבין שהתדרים האלה פוגעים לי באוזן, אולי לא תיפגע. אז צריך להבין שזה לא אישי".

על ההתנגשות לכאורה בין אמהות לקריירה, בטח של זמרת מפורסמת, היא אמרה כי עוד לפני שחזרה בתשובה: "שאלתי את עצמי שאלות של 'האם אני רוצה להמשיך לעסוק בזה'. היו לי מחשבות שאולי אני צריכה בכלל לפרוש כי אני אמא. הרי זה מצב של סתירה להיות מפורסמת ולהיות אמא, שני דברים קוטביים. אמא צריכה להיות בבית".

 

לדעתה של אנקרי, לא מדובר בהשקפת עולם פרימיטיבית, "אני מאמינה שהדבר הכי טבעי לילדים הוא שאמא תהיה רק בשבילם. זה גם עניין של קשב ולא רק עניין פיזי. במקרה שלי, הילדים גדלים לתוך הדבר הזה והופכים להיות מוזיקאים. הם יוצרים ושרים ועושים דברים גם באלבום החדש".

עם השירים שיצרה לפני שהחלה לנהל אורח חיים דתי, היא חיה בשלום יחסי המלווה במורכבות רבה. לאלבומה הראשון היא האזינה לאחרונה: "לא הייתי משנה בהם משהו, אולי פה ושם נוגעת במילים".

 

לדבריה, "יש שירים שכתבתי פעם ברוח שטות ולא תמיד בא לי לחזור אליהם. החיים הם אמיתיים, חשובים ויקרים. גם שירה היא מאוד יקרה. היום אני מבינה שיותר ויותר צריך להשתמש בשירה למקומות טובים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן