עשה עליה - ממתק ברזילאי שהומצא בקמפיין בחירות

אחרי שלמדנו לומר בלי להתבלבל גוואקמולי וטורטיה (מקסיקו), סושי וואסבי (יפן), קרפצ'יו (איטליה), טורנדו רוסיני (צרפת), בא התור של בריגדיירו. גלגלו את המילה על לשונכם כי אחרי טעימה ראשונה מהחטיף הברזילאי הזה, עולה חדש בארץ

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 03/03/20 10:57 ז באדר התשפ

עשה עליה - ממתק ברזילאי שהומצא בקמפיין בחירות
בריגדיירו, צילום: shutterstock

הבריגדיירו הוא כוכב התפריט של בריגדריאה, בית הקפה שנפתח לפני שבועות אחדים ברעננה. והוא לא ההפתעה הקולינארית היחידה במקום אלא חלק משלישיה: גלידה מאסאי, פרי דרום אמריקני שכמעט לא מוכר בארץ. ולחמניות טפיוקה, חומר גלם עמילני המיוצר מפקעת מיובשת של קסאווה.

טפיוקה אגב, פירושה לחם באחת הלשונות האינדיאניות. ביבשות בהן לא גידלו חיטה, כמו אפריקה, אסיה ואמריקה הדרומית, שורש הקסאווה תפקד כמקור למאפים ודייסות. מדובר בעמילן נטול גלוטן, לא מתעכל, מעודד חיידקים ידידותיים במעיים ומסייע להוריד רמת דלקתיות בגוף, כדאי לצרף כתוספת בריאה לארוחה. אבל אנחנו התכנסנו למען התפריט עם כל הכבוד לבריאות, וכבר בכניסה לבית הקפה החדש, שצבעיו בהירים ושמחים, לוכדות את העין שורות ארוכות של מה שנראה כפרלינים משוקולד. אלה הבריגדיירו, שעוד נחזור עליהם. כי קודם צריך להתפעל מכוסות הקפה ששפתו מכוסה בצפיפות בנזר של פצפוצי שוקולד. כמה שזה פוטוגני, כך גם מלהיב את השוקוהוליקית שבנשמתי. 

אחר כך למדתי לאכול לחמניות טפיוקה בהירות עם מוצרלה, עגבניות שרי ואורגנו, ולחמניות טפיוקה עם סלמון מעושן, אבוקדו ופטרוזיליה. בניגוד ללחמניות מקמח חיטה, הן הרבה פחות ממלאות או "יושבות כבד" והוא הדין בסוגים השונים של ה"פאן", לחם שיש שם. אגב, לישראלים שלא מסתפקים בטעם החדשני מבחינתם של הטפיוקה, מציעה בריגדריאה גם פסטות, פיצות, טוסטים, כריכים וסלטים, אבל כאלה יש גם במקומות אחרים, ולרעננה שווה לנסוע במיוחד בשביל הפתעות החך. למשל קינוח של טפיוקה ובננה, או גלידת האסאי המוגשת בקליפת קוקוס ועליה פרוסות של פירות טריים, לצידה קערית גרנולה – מעדן אמיתי.

ריגדריה

ריגדריהצילום: משה גיטליס

 

כשאומרים ברזיל, חושבים על הקרנבל, שהסתיים לפני כמה ימים, ועל התרבות האינדיאנית העתיקה, אבל הבריגדיירו הומצא רק לפני כ-75 שנים, בזמן קמפיין בחירות (נו, מה מתאים יותר לישראל כרגע), קמפיין שבו השתתף הבריגדיר (דרגת קצונה ברמת תת גנרל), אדוארדו גומז. מנהלי הקמפיין שלו החליטו להוסיף אטרקציה לחוגי הבית שבו יבב, והמציאו קינוח שנתנו לו את שם דרגתו הצבאית ושהפך מייד ללהיט ענק: חלב מרוכז שמתבשל עם שוקולד בלגי במשך חצי שעה עד למרקם של ריבת חלב או טופי רך. לאחר מכן מוסיפים לו טעמים שונים, תות, פיסטוק, קוקוס, פסיפלורה ועוד, יש למעלה מעשרים. התוצאה ממכרת, ראו הוזהרתם.  
 

מחירים לדוגמה: כדור בריגדיירו - 6 שקלים.  הבריגדיירו בטעמים - 9 שקלים. קרם בריגדיירו בצנצנת אישית - 15שקלים. טפיוקה עם 4 ממולאים מלוחים ומתוקים - 25 שקלים.פרוסת עוגת גבינה עם כיסוי גויאבה או מוס שוקולד - 25 שקלים.

איפה: החרושת 54 רעננה.

כשרות: רבנות.