הערב לא חייב להסתיים בבחילה: כך תבחרו את היין המושלם לליל הסדר

מתלבטים איזה יין מתאים לאיזה כוס בליל הסדר? גידי סיידא, יינן ובעלים של יקב "לוריא" בגליל העליון, עם כל הדברים שאתם צריכים לדעת לקראת שתיית ארבע כוסות

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/04/24 12:20 י בניסן התשפד

הערב לא חייב להסתיים בבחילה: כך תבחרו את היין המושלם לליל הסדר
יין, צילום: StockLite,Shutterstock

לצד המצה, המרור וסיפור יציאת מצרים, אחד המנהגים שהכי מאפיינים את ליל הסדר הוא שתיית 4 כוסות יין. כולנו מכירים את הדוד שנרדם אחרי כוס או שתיים, את האחיינית המתבגרת שמנצלת את הסיטואציה כדי להשתכר ואת האחות שלא סובלת יין ושותה רק כי סבא מכריח. גידי סיידא, יינן ובעלים של יקב "לוריא" בגליל העליון, מעניק את ההמלצות הכי טובות לבחירת יין לליל הסדר.

גדי סיידא, יקב לוריא

גדי סיידא, יקב לוריא צילום: פרטי

כוס ראשונה

הכוס הראשונה נמזגת עוד לפני האוכל, מיד אחרי הקידוש, ולכן צריכה להיות קלילה וכיפית הרבה יותר מהאחרות. ההמלצה של סיידא היא לוריא גוורצטרמינר 23, יין ארומטי מאוד עם מתיקות עדינה, מתאים לשתייה גם ללא אוכל לצידו ופותח את התיאבון.

לוריא גוורצטרמינר 23

לוריא גוורצטרמינר 23 צילום: ללא

כוס שנייה

גם את הכוס השנייה שותים לפני האוכל, אך הפעם ממש רגע לפני הארוחה. ההמלצה של סיידא היא לוריא רוזה, יין המיוצר מענבי ברברה, קברנה סוביניון ושירז, מחלקות הכרם המובחרות והייחודיות. היין הושרה מספר שעות על הקליפות ותסס בטמפרטורה של 10-12 מעלות שעזרו לו לקבל את הצבע המיוחד ואת הריחות בפרחוניים והפירותיים. המינרליות הרעננה של היין תתאים לכוס השנייה, יין שלא יהיה כבד לבטן ריקה ומצד שני יפתח את התיאבון לאוכל שתכף יוגש לשולחן.

לוריא רוזה

לוריא רוזה צילום: ללא

כוס שלישית

ההמלצה של סיידא לכוס השלישית היא לוריא רוסו, יין המיוצא על בסיס זנים איטלקיים 70% (סנגובזה וברברה). היין עשיר ועגול בעל פסיפס של טעמים וניחוחות פירותיים. הוא מתיישן כשנה וחצי בחביות עץ אלון צרפתיות ומבוקבק ללא סינון. יין בעל גוף בינוני וחמיצות עדינה שתשתלב בצורה מושלמת עם מנת הדג או הגפילטע שמוגש. הטאנין העדין, החמיצות והמורכבות שיש ביין ינקו את הפה מחלבונים ויגרמו לכל ביס מהאוכל להרגיש כמו הביס הראשון.

לוריא רוסו

לוריא רוסו צילום: ללא

כוס רביעית

הכוס האחרונה חותמת את הארוחה אך משאירה טעם ורצון לעוד. ההמלצה היא לוריא סירה, יין המיוצר מ100% ענבי סירה מחלקות הכרם המובחרות והייחודיות. היין בעל צבע סגול עמוק, גוף מלא ומרקם אלגנטי ומורכב. היין מתיישן כשנה וחצי בחביות עץ אלון צרפתיות ומבוקבק ללא סינון. ביין טאנינים רכים עם טעמי עישון עדין היוצרים סינרגיה מושלמת בין האוכל ליין. "מניסיון שלי", מוסיף סיידא, "לא מסיימים בכוס רביעית בלבד ולרוב ממלאים כוס נוספת, כי כשיש אוכל ויין שמשלים אותו כבר לא סופרים כוסות".

לוריא סירה

לוריא סירה צילום: ללא