לפני, אחרי ותוך כדי: הטיפים שיקלו עליכם לצום ביום כיפור

ימים ספורים לפני צום יום הכיפורים, שירלי סלומון, דיאטנית ורוקחת בסניף סופר-פארם, חולקת טיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום ללא כאבי ראש וסחרחורות

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/09/23 11:50 ו בתשרי התשפד | עודכן בתאריך 23/09/23 22:11

לפני, אחרי ותוך כדי: הטיפים שיקלו עליכם לצום ביום כיפור
צילום: shutterstock

צום יום הכיפורים הוא אחד מהצומות הארוכים בלוח השנה, ולכן כדאי להתכונן אליו כראוי - ביום הצום, בסעודה המפסקת וגם במהלך הצום עצמו. שירלי סלומון, דיאטנית ורוקחת בסניף סופר-פארם, מעניקה טיפים שיסייעו לכם לעבור את הצום ללא כאבי ראש וסחרחורות.

יום הצום

  1. שתיית מים - רצוי להרבות בשתיית מים במהלך היום עד לתחילת הצום ולהימנע משתיית משקאות מתוקים ומוגזים.
  2. להימנע מקפאין - מומלץ להמעיט במשקאות המכילים קפאין כגון: קפה, תה וקולה, היות וקפאין הינו חומר משתן ולא נרצה לאבד נוזלים לפניי תחילת הצום. לכל מי שרגיל לשתות כמה כוסות ביום, כדאי להפסיק בהדרגה כמה ימים לפני הצום, כדי לא להגיע למצב דמוי גמילה מה שיכול לגרום לתסמינים למשל של כאבי ראש.
  3. לאכול ארוחות קטנות במהלך היום - מומלץ לאכול ארוחות בוקר וצהרים קלות. כאשר מגיעים מורעבים לארוחה המפסקת, אוכלים מהר ולא מרגישים שובע לאורך זמן. עדיף לאכול מזונות לא מעובדים.
  4. להימנע ממאכלים חריפים - רצוי לא לאכול מאכלים חריפים, מתובלים ומלוחים מדי הגורמים לתחושת צמא, כגון: מזונות משומרים, גבינות מלוחות, אבקות מרק ורטבים.
  5. סיבים תזונתיים - כדאי לשלב במהלך היום מזונות המכילים סיבים תזונתיים המעניקים תחושת שובע, כגון: דגנים מלאים, לחם מקמח מלא, פירות וירקות, רצוי עם הקליפה בה נמצאים רוב הסיבים. ניתן גם להשתמש בתוספים המכילים סיבים תזונתיים, אם התזונה לא מספיק מאוזנת.
לשתות הרבה

לשתות הרבה צילום: shutterstock

סעודה מפסקת

הארוחה המפסקת צריכה לכלול שילוב של פחמימות (רצוי פחמימה מורכבת), חלבון ושומנים הגורמים לתחושת שובע.

  • פחמימה - אורז ופסטה (רצוי מחיטה מלאה), תפו"א.
  • מנת חלבון - דג, בשר, עוף וטופו.
  • שומנים מן הצומח – אבוקדו, טחינה.
  • ירקות – מבושלים או טריים
  • קינוח - יש לבחור בקינוח שאינו מתוק מדי כדי לא ליצור תחושת צמא.

מומלץ לאכול את הארוחה המפסקת לאט, ללעוס היטב וליהנות ממספר מנות במהלך הארוחה, כך גם הגוף יחוש בתחושת שובע לאורך זמן. בנוסף, רצוי להימנע משתיית משקאות מתוקים ומוגזים במהלך הארוחה ולא לאכול מאכלים חריפים, מתובלים ומלוחים מדי בזמן הארוחה. חשוב לא לסיים את הארוחה בהרגשה כבדה ולא נעימה שעלולה ללוות אותנו בהמשך הערב.

צילום: shutterstock

במהלך הצום

אין ספק שכל אחד עובר את שעות הצום באופן אינדיבידואלי. מי שעובר את הצום בצורה קשה, קיימות כמוסות המקלות על הצום המכילות צמחי מרפא ומסייעות לשמור על תחושת השובע כמו קלי צום ונוספים אותם נוטלים לפני תחילת הצום. ניתן ורצוי להתייעץ עם הרוקח.

אחרי הצום

לאחר שמסתיים צום יום כיפור, מומלץ לא לאכול ארוחה כבדה. בשבירת הצום עדיף ומומלץ לאכול מאכלים קלים, כדי לא להעמיס על הקיבה ולגרום לתחושת בחילה ואי נעימות בבטן. בנוסף, כדאי להתחיל קודם כל בשתייה מתוקה: מיץ או תה עם דבש בשילוב עוגייה או פרוסת עוגה ורק אז לאכול ארוחה קלה שתכיל פחמימות וחלבונים.

צילום: shutterstock