מוצר חובה במטבח מתייקר - זה המהלך של משרד האוצר

אחרי שהמשא ומתן עם החקלאים נקלע למבוי סתום, במשרדי האוצר והכלכלה נערכים לפרסם צו להערות הציבור שמבטל את המכס על שמן הזית | רשתות שיווק שונות שוקלות להתחיל בתהליך יבוא כבר בשבוע הקרוב

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 30/08/23 14:02 יג באלול התשפג

מוצר חובה במטבח מתייקר - זה המהלך של משרד האוצר
בקבוקי שמן זית, צילום: Sebi Berens/Flash90

בשבועות האחרונים חלה עלייה דרמטית במחירו של שמן הזית, ובאוצר נערכים לביטול המכס על היבוא. שיעור המכס על יבוא שמן זית עומד על 4.48 שקלים לק"ג בתוספת 12%. צעד דומה נעשה בענף החלב, כאשר רמי לוי ייבא חלב מפולין ומימש את ביטול המכס של סמוטריץ'.

ביטול המכס יצא לפועל? ברשתות השיווק כבר נערכים

לפי דיווח באתר TheMarker, משרד האוצר ומשרד הכלכלה עתידים לפרסם היום (ד') צו להערות הציבור שמבטל את המכס על שמן הזית. רשתות שיווק שונות שוקלות להתחיל בתהליך יבוא של שמן זית כבר בשבוע הקרוב, והמטרה העיקרית היא להוריד את המחירים עד שליש ממחירו הנוכחי.

הצעד החריף של האוצר על ביטול המכס מגיע לאחר שהמשא ומתן עם החקלאים נתקל בקשיים. נציין כי בעבר שר האוצר ליברמן ביטל את המכס, אך לכמות מוגבלת של ייבוא ולא פטור כולל.

הביטול בענף החלב: רמי לוי היחיד שייבא

כאמור, גם בענף החלב בוצע מהלך דומה אך עם השלכות שונות בשל השוני בין המוצרים. שר האוצר לחתם על צו שמבטל את המכס על יבוא חלב לשלושה חודשים בהוראת שעה, עד 7 באוקטובר. ביטול המכס לא גרם להפסד בהכנסות המדינה ממסים כיוון שאין יבוא לישראל של חלב כזה, וגם לא לגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות מאחר והמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים.

היחיד שמימש את הצו היה רמי לוי, שייבא חלב מפולין, חלב שנמכר במחיר של 5.90 שקלים לליטר - שקל אחד פחות ממחיר החלב המפוקח בישראל. למרות הייבוא, רמי לוי סייג ואמר אז כי "הייבוא נועד לסמן לענף החלב שאפשר לייבא חלב מחו"ל, ולכן שידאגו שלא יהיה מחסור. אני היחיד שהצלחתי לייבא חלב, אבל מעדיף לרכוש חלב מקומי".