שאל את הרב

פאבים לא כשרים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/05/06 01:41 יד באייר התשסו

שאלה

כבוד הרב שלום! רבים מחבריי הולכים לפאבים ולברים שאין למקום תעודת כשרות אך הבירה כשרה והסגור מה שכשר קונים הבעיה שלי היא א. האם מותר לקנות בירה במקום שאין לו תעודת כשרות והאם מותר לשתות מהכוסות שהשתמשו בהם בפסח למכירת בירה

תשובה

שלום,
שאלתך בהחלט טובה, ובעניין זה יש מקום רב להנהגות שקיימות בציבור. הנוהג הוא לקנות במקומות שאין להם תעודת כשרות רק דברים סגורים. גם אם אין בעיה של כשרות מקובל בארץ לא להזמין דברים פתוחים. דבר זה נובע מחשש של מראית עין וחשש שאתה יכול לגרום לאדם אחר להיכשל לאחר שיראה אותך מזמין והוא יחשוב שהמקום כשר. חוץ מעניין זה יש עניין לא לפרנס עסק של יהודי שמחלל שבת. לכן, גם אם אין בעיה הלכתית מצד הבירה או הכוסות מן הראוי לא להזמין, אך כאמור אין בכך איסור.
לגבי חשש חמץ יש לזכור שחמץ שעבר עליו הפסח אסור מטעם של קנס. בעקבות כך נאמר בגמרא שלא קנסו תערובת חמץ. להלכה מקובל שאם התערובת הייתה לפני פסח וכן אם אין בה שיעור כזית כדי אכילת פרס אין איסור של חמץ שעבר עליו הפסח. אינני בקיא לגבי כמות השיכר בבירה, אך כאן נראה שאין כלל בעיה משום שאין כאן איסור ממשי אלא רק בלוע בכלי.
בכל מקרה וודאי שיש את הבעיה שהוזכרה לעיל לגבי קנייה במקום שאיננו כשר. תנסה לראות איך אתה יכול למצוא דרך בצורה נכונה שבא תמשוך את חבירך אחריך למקום כשר ולא להיפך.
רק טוב, והרבה הצלחה
אוהד
ohad_fix@hotmail.com

כתבות נוספות