מתכון ללחמניות שום רכות ונימוחות שיגרמו לכם לוותר על החלות

השבת הסגרירית שלפנינו חותמת שבוע חורפי, בו כולנו חיפשנו משהו טעים לאכול תוך כדי התכרבלות נעימה על הספה. אז במקום עוד עוגה בחושה, הכנו עבורכם מתכון ללחמניות שום רכות, טעימות, נימוחות ונפלאות, שיגרמו לכם לוותר על החלות

חדשות כיפה תמר יהודאי 02/02/23 11:16 יא בשבט התשפג

מתכון ללחמניות שום רכות ונימוחות שיגרמו לכם לוותר על החלות
צילום: תמר יהודאי

מצרכים ללחמניות שום רכות ונפלאות 

בצק: 
חצי קילו קמח-500 גרם (אני השתמשתי בקמח כוסמין לבן אבל אפשר כל קמח)
1 כף שמרים יבשים
כפית מלח
2 כפות סוכר
2 כפות שמן זית
כוס ו1/3 מים פושרים

תערובת שום ועשבים:
150 גרם חמאה (אפשר להמיר ב3/4 כוס שמן זית)
2 כפות שמן זית 
כ-7 שיני שום כתושות
חופן עלי בזיליקום
חופן עלי כוסברה
5 ענפיי טימין (רק העלים בלי הענפים)
כף אורגנו יבש 
1/3 כפית מלח
ביצה למריחה על הלחמניות

אופן ההכנה של לחמניות שום רכות ונפלאות 

במיקסר שמים את כל החומרים לבצק ולשים 10 דקות, יצא בצק מעט אחיד ומעט דביק. להעביר אותו לקערה משומנת היטב ולהתפיח עד הכפלת הנפח (מזכירה כי בחורף זמן ההתפחה גדל ויכול לקחת אפילו שעתיים, ובקיץ הפוך).

בזמן שהבצק תופח ממיסים במחבת את החמאה ושמן הזית. כשהכל נמס, מוסיפים פנימה את שיני השום הכתושות, נותנים דקה ומוסיפים את שאר עשבי התיבול והמלח, מערבבים ומסירים מהאש לצינון מלא (התערובת צריכה מעט להתגבש כדי שנוכל לעבוד איתה בהכנת הלחמניות).

מכינים תבנית גדולה או כמה קטנות עם נייר אפייה שאותו מברישים מעט בממרח שלנו מראש.
מקמחים את משטח העבודה היטב, עליו מעבירים את הבצק שלנו וקורצים 20 חתיכות שוות (אני נעזרת במשקל, שוקלת את הבצק כולו ואז מחלקת).

20 חתיכות שוות

20 חתיכות שוות צילום: תמר יהודאי

כל כדור בתורו מרדדת לעלה, מורחת על הצד הימני פס של תערובת השום ועשבי התיבול שהכנו, ומגלגלת לגליל מהודק. כך עושה עם כל שאר החלקים. לאחר שיש לי 20 גלילים, אני לוקחת כל פעם גליל מרדדת מעט לגליל מאורך יותר (מעט), ויוצרת בו קשר- נוצרה לי לחמניה בצורת קשר.

צילום: תמר יהודאי

אני מניחה במרווחים את הלחמניות בתבנית- אני רוצה שכשהלחמניות יתפחו ויאפו הן מעט יגעו אחת בשניה מה שיתרום לרכות של הלחמניות.

צילום: תמר יהודאי

נותנת התפחה כחצי שעה או עוד הכפלת הנפח, מורחת בעדינות ביצה ומכניסה לתנור שחומם מראש על 180 מעלות, אופים רבע שעה, מוציאים, מברישים מעט בממרח שהכנו, מכניסים שוב לתנור להזהבה יפה, כשמוציאים מהתנור מיד מורחים פעם נוספת במעט מהממרח שלנו.

מריחה נוספת אחרי שיצאו מהתנור

מריחה נוספת אחרי שיצאו מהתנור צילום: תמר יהודאי

גרסה פרווה ללחמניות שום רכות 

הבצק מעט דביק, וזה חלק מהקסם שלו. אחרי התפחה ראשונה אפשר לקמח היטב את המשטח וכך להקל על העבודה. ניתן להמיר את החמאה בשמן זית ואז המתכון פרווה. ניתן להשתמש בעשבי תיבול שיש בבית ולאו דווקא במה שאני השתמשתי.

הכותבת היא בעלת תואר ראשון באומנות ותואר בלימודי אחיות, משמשת כאחות בקהילה ואוהבת ליצור בבישול ואפייה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן