כך תעצבו את שולחן החג באופן שיגרום לכם לשמור על המשקל

ההצלחה בהכנת ארוחות טובות ושמירה על המשקל תלויה בתכנון מראש ובעיצוב וארגון נכון של שולחן החג. חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא מציגה את הטיפים שיעזרו לכם לעבור את החגים בשלום 

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/10/22 11:46 יא בתשרי התשפג

כך תעצבו את שולחן החג באופן שיגרום לכם לשמור על המשקל
צילום: shutterstock

השנה החדשה מביאה איתה רוחות של התחדשות ותקווה חדשה, כמו גם רצף משמח ומעייף של שבתות וחגים. עומס הסעודות החגיגיות מביא איתו גם רצון לארח ולהתארח כדי לגוון מעט את האווירה, וכולם משקיעים במנות מפוארות שיעשו רושם על החמות. לעיצוב שולחן האוכל השפעה גדולה על הכמות שאנו אוכלים, ואם חשוב לכם לשמור על כמויות, הנה מה שיעזור לכם לעשות זאת נכון. 

1. לא כלים גדולים 

כשעורכים את שולחן החג כדאי לבחור בצלחות בינוניות, לא ענקיות. הכוסות צריכות גם הן להיות קטנות וכפות הגשה חשוב שיהיו רגילות ולא גדולות ועמוקות. שלוש כפות אורז מפנק על צלחת קטנה נראות כמו מנת פחמימה מספקת וטובה, ואילו אותן שלוש כפות שמוגשות על צלחת גדולה נראות כמו פתיח קטן לסעודה שברור שניקח אחריה עוד כף לפחות. וכך בקלות, בלי לדעת, בלי לחשוב ובלי להתכוון, רק בגלל גודל הצלחת, הוספנו עוד עשרות קלוריות לארוחה. 

צילום: shutterstock

2. שולחן מעוצב בצורה הנכונה

בופה, שבו האוכל לא נשאר מולכם על השולחן, יכול לעזור לכם לא להגזים באכילה. על השולחן  השאירו את המים והסלטים ואילו את המנות העיקריות ארגנו בשולחן נפרד, על התנור או על השיש. אם צורת עריכה כזו היא בלתי אפשרית, לפחות כסו את הסירים או הקערות במכסה. כשצריך לקום ולקחת עוד, מאוד יכול להיות שתשאלו את עצמכם: האם אנחנו רעבים בשביל עוד מנה. עצם השאלה תכוון אתכם לתשובה הנכונה בקלות. כשהמזונות לא בהישג יד, אנחנו חייבים לחשוב דקה לפני האכילה. הדקה הזו תעזור לך לקבל החלטה מתוך מודעות, ומתוך שליטה. 

האוכל לא בהישג יד

האוכל לא בהישג יד צילום: shutterstock

3. העדיפו דג למנה עיקרית 

הכינו מנות עיקריות הכוללות דגים: ארוחה המבוססת על דג וסלט היא ארוחה קלה, מזינה ולא מרדימה. הדגים תורמים לנו חלבון איכותי. הם מהווים מנת תחליף מצוינת לבשר, לעוף, לגבינה ולביצה ובכך עוזרים לנו לגוון את התפריט שלנו. דגי הבריכות בישראל מכילים מעט שומן רווי ומכילים מגוון מינרלים וויטמינים כגון ויטמין B12 ובוויטמין D. לדגי הבריכה השונים איכויות תזונתיות שונות לעומת דגי ים ולכן מומלץ לגוון את סוג הדגים שמשלבים בארוחות.

מתכון לפילה לברק בירקות אש

צילום: יחצ לימור כרסנטי

השקיעו בתוספות בהם התברכה השנה החדשה:  דלעת - שייכת למשפחת הדלועים (כמו גם המלפפון, הקישוא והדלורית) צבעה כתום, תורמת לתחושת שובע, והיא קלה לעיכול. מכילה בטא-קרוטן (פרו ויטמין A), מינרלים שונים כמו אשלגן, השומר על מאזן הנוזלים בגוף ועוזר ביצירת אנרגיה וויטמינים רבים, ביניהם ויטמין C, B וויטמין E. 

מלבד מרקמה הרך, טעמה המתוק, ותרומתה לבריאות ולראיה טובה, לדלעת יתרונות רבים: היא מכילה כמות נמוכה מאוד של שומן וקלוריות ובגלל ערכה הקלורי הנמוך (רק 26 קלוריות ל-100 גרם) היא נחשבת לירק שאפשר לאכול בצורה חופשית בשמירה על המשקל. טיפ! דלעת אפויה בתנור בשילוב תבלינים/עשבי תיבול תשמש כתוספת טעימה, משביעה ודלת קלוריות.  

לוביה (שעועית ירוקה) - עשירה במגנזיום ומכילה ויטמינים רבים ביניהם: ויטמין K, העוזר בתהליך ריפוי של הגוף. ויטמיןC , ויטמין A  וסיבים תזונתיים רבים היעילים לסובלים מעצירות.  טיפ! הכינו תבשיל שעועית ירוקה עם בצל מאודה ומעט תבלינים - תוספת נהדרת לצד דג בארוחת חג.

מתכון לסלק אפוי וחגיגי

הכינו 3 סלקים בינוניים מבושלים וחתוכים לקוביות, סחטו מיץ מלימון שלם, הוסיפו בצל סגול בינוני קצוץ לקוביות קטנות, צרור פטרוזיליה שטוף וקצוץ ופזרו מלח ופלפל שחור טרי טחון. המתכון ישתלב מצוין עם אורז מלא.

צילום: shutterstock