איזה סוג לקנות וכמה קלוריות בכל יחידה: 7 דברים שלא ידעתם על תאנים

אחד משבעת המינים בהם התברכה ארץ ישראל מגיע לשיאו בעונת הקיץ. ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית, B.Sc , R.D, בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא מציגה את כל מה שצריך לדעת לפני שקונים את הפרי המתקתק

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/22 17:20 כו בתמוז התשפב

איזה סוג לקנות וכמה קלוריות בכל יחידה: 7 דברים שלא ידעתם על תאנים
צילום: shutterstock

1. התאנה שאנו אוכלים מבחינה בוטנית היא כלל לא פרי אלא התפרחת של עץ התאנה. תאנים מבשילות כבר מאפריל אך יבול התאנים המבשיל בין יולי לספטמבר נחשב ליבול הגדול ביותר, בעל תאנים מתוקות יותר.

2. תאנה נקטפת בשלה לכן אורך חיי המדף שלה קצר. הדרך המועדפת לאחסן את התאנים הוא באריזה המקורית שלהם במקרר.

3. התאנה עשירה באשלגן. אשלגן הוא מינרל העוזר לאזן את לחץ הדם והפרשה של עודף מלח מהגוף. נמצא במחקרים שתזונה העשירה יותר באשלגן לעומת נתרן מגינה מפני מחלות לב וכלי דם. מקורות תזונתיים נוספים לאשלגן הם פירות, ירקות, אבוקדו, דגים, קטניות ואגוזים וגרעינים.

צילום: באדיבות חלי ממן

4. תאנה ממוצעת (כ-60 גרם) מכילה 50 קלוריות והיא מקור טוב לסיבים תזונתיים וויטמינים מקבוצת וויטמיני B. כדאי לנצל את העונה הקצרה של התאנים ולשלב 1-2 תאנים באופן יומיומי בתזונה.

5. התאנים הסגולות מקבלות את צבען מהפיטוכימיקל אנוטציאנין הנחשב נוגד חמצון חזק העוזר לאזן את רמות הכולסטרול (בדומה ליין אדום) ולמלחמה בסרטן.

6. תאנה מיובשת נקראת גרוגרת. המילה דבלים, הנמצאת בשימוש לכינוי לתאנה מיובשת, פירושה גוש תאנים מיובשות הדבוקות זו לזו. בעבר, לפי המצאת המקרר, הדרך לשמר פירות לאורך זמן הייתה על ידי ייבוש הפרי. תהליך ייבוש המים שבפרי מגדיל את ריכוז הסוכר בתוכו וזה לא מאפשר לחיידקים, פטריות ועובש לגדול וכך הפרי נשמר לתקופה ארוכה.

7. בקניית תאנים מיובשות כדאי לרכוש את התאנים שיובשו בתנאים טבעיים ולא תעשייתים. יש הבדל גדול בנראות ביניהם. תאנה המיובשות באופן תעשייתי, שלרוב גם כוללות תוספות של סוכר, תראה גדולה ונפוחה בשל התהליכים הכימיים שהיא עוברת ואילו תאנה אורגנית שיובשה באופן טבעי תהיה בצבע כהה, קטנה ומצומקת.