אמא הבטחת לנו שרימפס לשבת: נסטלה משיקה חסילונים כשרים

הודעה שהוציאה חברת "נסטלה" העולמית, חשפה פיתוח חדש של שרימפס שעשוי כולו ממוצרים טבעוניים וכשרים. לישראל המוצר טרם הגיע, אך כבר עולות השאלות האם המוצר יהיה כשר | כל הפרטים בכתבה שלפניכם

חדשות כיפה ינאי קאפח, חדשות כיפה 19/10/21 15:48 יג בחשון התשפב

אמא הבטחת לנו שרימפס לשבת: נסטלה משיקה חסילונים כשרים
צילום: Nestle העולמית

כאשר שומר כשרות ממוצע שומע את המילה שרימפס , עובר בו זעזוע קל. המאכל, שנחשב לאיסור חמור יחד עם שאר פירות הים, הולך להפוך לכשר. בהודעה שהוציאה חברת נסטלה העולמית, חשפה את השרימפס הכשר הראשון שעשוי כולו ממוצרים טבעוניים. המוצר מעלה תהיות חדשות על היחס בין הכשרות לעולם המזון המודרני שמהונדס על ידי האדם.

חלב הסויה היה הראשון ששבר לנו הרגלים כשומרי כשרות, אם הייתם אומרים לאנשים לפני מאה שנה שנוכל לשתות נס קפה אחרי ארוחה בשרית הם כנראה היו זועקים על כפירה וכיום המציאות הזאת נורמלית ומקובלת לחלוטין. בשנים האחרונות באה הגבינה הטבעונית ויצרה את הצ'יז בורגר הכשר. המוצרים האלו גרמו לנו לשבירת מיתוסים, והעלו דילמות מורכבות בעולם הכשרות. לאור האמור חברת נסטלה חשפה את השרימפס החדש שלה, שמיוצר מחומרים צמחוניים בלבד , הבשורה הזאת היא השלב הבא באבולוציית המזון הכשר.

בפייננשל טיימס מדווחים כי השרימפסים הטבעוניים של החברה מיוצרים מאצות, אפונה ושורשי קוניאק, מוצרים שכולם כשרים. המוצר מצטרף לתחליפים הצמחוניים של החברה-עוף, טונה, המבורגרים וחלב. המאמצים של החברה נובעים משני סיבות: הראשונה היא המודעות הסביבתית העולמית לצמצום אכילת בשר בעלי חיים, והשנייה היא מסיבות תזונתיות. לפי החברה, למוצר הטבעוני יש "מרקם וטעם אותנטיים של שרימפס עסיסיים". החברה הצליחה לחקות את הצורה של השרימפס באמצעות תבניות מיוחדות, כך שמבחינה חיצונית המוצר נראה כמו הדבר האמיתי.

 

 

צילום: Nestle העולמית

"בהמשך תהיה הזדמנות להציע גרסה מהצומח של כל חלבוני החי הקיימים", אמר מנכ"ל נסטלה מארק שניידר. "אני חושב שעלינו על משהו שהוא טרנד ענק".  לפי ההערכות בנסטלה השוק של תחליפי המזון הצמחוניים מגמת עליה מתמדת, הם מעריכים שהשוק יצמח מ-28 מיליארד דולר כיום לכ-45 מיליארד דולר עד 2025.

האם זה יהיה כשר?

הפיתוח של השרימפס מעלה המון תהיות של כשרות. האם תהיה בעיה של מראית עין? שאלנו את הרב ברוך אפרתי, וזו תשובתו: אם הרכיבים עצמם כשרים, והטעם הוא של שרימפס על ידי תרכובת כימית של צמחים וחומרי טעם וריח כשרים, ועל השקית מודפס הכשר וכתוב שהרכיבים כשרים ואינם שרימפס, והמוצר אינו נראה ממש כמו שרימפס, אזי אין איסור לאכול או לשווק את המאכל הזה, והוא מותר לכתחילה.

ואף אם המוצר עצמו נראה ממש כמו שרימפס, מעיקר הדין מותר לאוכלו, ובלבד שיהיה כתוב על השקית 'כשר-אינו שרימפס'. אך לכתחילה אין נכון לנהוג כן, אלא יש לשנות את המוצר כך שלא יראה ממש כמו שרימפס. משום שאכילת שרימפס היא איסור תורה, ויש לחשוש בזה לכתחילה למראית עין, משום שרוב מוחלט של המוצרים הנראים כשרימפס הם אכן שרימפס בימינו. ויש להתרחק מן העבירה, וגם לחשוש לכתחילה לדעות שחיישינן למראית עין גם בשאר דברים מלבד מה שנתפרש בגמרא. שוחחתי בעניין הלכה זו עם מורי ורבי הגאון הרב אביגדור נבנצל שליט"א, והסכים עם הדברים להיתר, הלכה למעשה.

(פסק ההלכה המלא)


להורדת הקובץ