לקראת יום השוקולד: 6 עובדות על המאכל הכי אהוב בעולם

למרות התפיסה הפופולרית, השוקולד אינו ממכר, הוא דווקא בריא במובנים מסוימים, בעל ערכים תזונתיים מומלצים ואף מומלץ לצריכה יומית. ומה לגבי השוקולד הלבן?

חדשות כיפה צרי בריקנר 07/07/21 17:34 כז בתמוז התשפא

לקראת יום השוקולד: 6 עובדות על המאכל הכי אהוב בעולם
צילום: shutterstock

 לא רבים יודעים אבל היום, ה-7 ביולי חל יום השוקולד הבין לאומי, והוא מצוין בחגיגות שוקולד רבות ומגוונות ברחבי העולם. זאת הזדמנות נהדרת להכיר לכם שש עובדות על המאכל הכי אהוב בעולם ועל הדרך להפריך כמה מיתוסים.

1. פיתוח אנושי מרכזי - שוקולד ללא ספק הוא אחת מההמצאות הקולינריות המרכזיות שפיתחה האנושות. מקורו של מעדן זה הינו בפולי הקקאו שמוצאם מאמריקה הדרומית והמרכזית. עוד בתקופה הטרום קולומביאנית שימש למאכל ופולי קקאו שימשו להכנת משקה. עם השנים לאחר שהתגלה לאירופאים, התפתחו דרכים להפיק ממנו את מגוון מוצרי הקקאו המוכרים לנו.

2. השוקולד אינו ממכר - השוקולד נתפס כמאכל ממכר, אולם מה שממכר זו ההתנהגות החווייתית של האכילה. הבעיה של השוקולד היא שהוא פשוט טעים ויש לנו משיכה לדברים טעימים. בני אדם אוהבים מתוק. אם אין שוקולד, אנשים כבר ימצאו את הדרך לסגור את הפינה ויתפנקו במשהו אחר. בנוסף, לשוקולד יש היבטים חברתיים שבאים לידי ביטוי באירועים, מפגשים בינאישיים או כתפיסה שאפשר לתת אותו במצבים מסוימים כפרס - כשלעיתים מדובר גם לעצמנו. 

קרם שוקולד אגוזים

קרם שוקולד אגוזים. צילום: shutterstock

3. בריא, מעורר ומקל מפני כאב - כידוע השוקולד מעורר, זאת הודות לעובדה כי הוא מכיל תאוברומין, שזוהי תרכובת אורגנית הדומה בהשפעותיה לקפאין. חומר זה מונע הירדמות ומסייע לשמירה על ערנות ובנוסף מקל מפני כאב. תתפלאו אך הקקאו מכיל מרכיבים תזונתיים חיוניים התורמים לתפקודם של חיידקי המעיים. מחקר שבוצע בעניין על בעלי חיים גילה כי השפעתו חיובית ובהחלט ניתן להסיק כי השוקולד יכול לסייע לחיידקי מעיים בגוף האדם.

4. ערכים תזונתיים מומלצים - שוקולד מריר מכיל שיעור גבוה של מוצקי קקאו והוא מקור טוב למינרלים דוגמת ברזל, אבץ ובעיקר מגנזיום. במאה גרם ישנם 252.2 מ"ג מגנזיום, יותר מהכמות המומלצת לילדים ומעל לחצי מהקצובה היומית למבוגרים. מנגד, שוקולד החלב מכיל פחות מוצקי קקאו, אך עדיין הערכים התזונתיים קיימים בו אם כי במינונים נמוכים יותר. החיסרון הינו שמכיל יותר סוכר.

5. השוקולד הלבן אינו בדיוק שוקולד – לעומת השוקולד המריר ושוקולד חלב, השוקולד הלבן נמצא בליבו של דיון קולינרי אם הוא אכן שוקולד, שכן אינו מכיל מוצקי קקאו אלא חמאת קקאו. השיח המוביל בתחום הגסטרונומי קובע שאכן מדובר בשוקולד אולם בהיבט התזונאי לא הייתי מגדיר אותו כך, שהרי אין בו מוצקי קקאו המכילים את הערכים התזונתיים. חמאת קקאו שהיא המרכיב המרכזי מכילה הרבה שומן רווי, דבר שלא נכון לצרוך בכמויות. יחד עם זאת, עם תפריט יומי מאוזן, שורה אחת ביום לא תזיק.

כדורי שוקולד

כדורי שוקולד. צילום: סטודיו כרמית

6. הכמות המומלצת – מורכב לקבוע בכללי מהי כמות השוקולד המקסימלית שניתן לצרוך ביום משום שיש הבדל בין אדם לאדם. אנשים העוסקים בפעילות גופנית מדי יום שורפים הרבה קלוריות. עבורם טבליה אחת ביום לא תזיק. מנגד ישנם כאלו שקובייה אחת ביום עשויה להיות יותר מדי. לכן מקובל להניח שלאדם ממוצע תספיק עד שורה אחת ביום – הן לצורך צריכת הערכים התזונתיים והן בכדי לא לחרוג מצריכת הסוכרים והשומן הרווי. 

שוקולד זה דבר טוב אך כמו כל דבר צריך לאכול אותו במידה, ובהקשר שלו ספציפית לאכול אותו נכון. אין להתייחס אליו כאל מזון עיקרי ואין  לצרוך אותו בחטף ולחזק הרגלי אכילה שליליים. יש לאוכלו לאט ובהנאה.

***************

הכותב הוא תזונאי קליני ומרצה בחוג לסיעוד במרכז האקדמי לב