"קידש קיט": הכירו את השף שידאג שהקיגל יגיע עד אליכם הביתה

השף עדי הרבסטמן, זהה את החוסר החשוב ביותר מאז אבדן בתי הכנסת - הקידוש. בעקבות הקורונה נאלץ למצוא פתרון כדי להמשיך להתפרנס, והמציא את "קידש קיט" ערכה מוכנה לקידושים שמגיעה עד אליכם הביתה

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 12/10/20 15:35 כד בתשרי התשפא

"קידש קיט": הכירו את השף שידאג שהקיגל יגיע עד אליכם הביתה
כל מצרכי הקידוש באריזה אחת, צילום: קייטרינג המרפסת

כבר יותר מחצי שנה שאנו בלי בתי כנסת, והחגים מאחורינו וכולנו שילמנו מחיר כבד של מניינים קטנים והחזנים מקומיים. אבל האבדן הגדול היא הקהילתיות, ואיך מתבטאת קהילתיות מבלי אוכל. הקורונה אסרה עלינו לקיים קידושים בסוף התפילות, ובתי העסק שמייצרים את חלקי הקידוש סגורים. אלא שיש מי שזהה את החוסר ודאג כי כל אחד יוכל להזמין לביתו, את הקידוש שאבד בתקופת הקורונה.  

מתגעגעים להרינג והקיגל

מתגעגעים להרינג והקיגלצילום: קייטרינג המרפסת

"אתם החתן תורה והכלת בראשית שלנו"

הכירו את השף עדי הרבסטמן, הבעלים קייטרינג המרפסת שנמצא בנחלים, ובר חמין הפועל בימי חמישי ונחשב לפופולרי ביותר. הרבסטמן שימש בעבר כשף במסעדת 2C שבגג מגדלי עזריאלי, ושף של מרכז אירועים בראשון לציון, עד שהחליט להקים עסק פרטי. מאז הקים את הבר חמין בימי חמישי הפך ללהיט, אבל דווקא ההמצאה האחרונה שלו, הפכה אותו לפופולרי גם בעידן הקורונה.

כמו כל העוסקים במסעדנות, גם על הרבסטמן נפלה הקורנה והעסקים נסגרו. עד שהוא החל להוציא ערכות קידוש לאנשים שבבית, "הקורונה אילצה אותנו להמציא דברים מחדש. בהתחלה אנשים באו לאכול ובסוף לקחו גם הזמנות הביתה, אבל מאז שכבר אי אפשר לאכול במקום, החלטנו להביא את האוכל אל הלקוחות הביתה". "קידש קיט" הוא שם ערכת הקידושים, שם שאותו הגתה בתו של הרבסטמן. בגלל שגם במנייני החצרות לא ניתן לקיים קידושים, הערכות נועדו ישירות אל בתי הלקוחות והם מהווים מקור נחמה לרבים.  "הערכות הללו ענו על החוסר של אנשים רבים שאין בתי כנסת" מספר הרבסטמן  "וזה גם בא לידי ביטוי שאין קידושים בסוף התפילה".

כל ערכה כזו מכילה את מיטב האוכל האשכנזי הכולל: צ'ולנט, קיגל אטריות, קיגל תפוחי אדמה, שני סוגים של דג מלוח, קרקרים מלפפונים חמוצים וארבעס (גרגרי חומוס). "ההצלחה של הערכות הללו היא מאוד גדולה, בשמחת תורה שנחשב לאחד החגים בו אנשים עורכים קידוש גדול, היו הזמנות רבות. הרבה מן המזמנים דאגו בעיקר להורים שלהם שבבית והזמינו ערכות, כדי שגם כשהם לבד יוכל להרגיש קצת משמחת החג. הרבה הוסיפו הקדשות עם הערכות כמו 'אתם החתן תורה והכלת בראשית שלנו'". הרבסטמן מספר כי הוא הגיע אל בתים רבים של מבוגרים החיים בדרום תל אביב, והכרת התודה הייתה גדולה. 

"האוכל הזה עוזר להיקשר ליהדות"

הרבסטמן, נשוי עם ארבעה ילדים, תושב גבעת שמואל, שבכלל התחיל את הקריירה בעולם השיווק והפרסום. אלא שהוא מספר כי משבר גיל ה-40 הגיע מוקדם, והוא החליט לחשב מסלול מחדש והתחיל ללמוד כיצד להיות שף מקצועי. "רציתי עבודה עם הידיים, וזה כיף להיכנס למטבח ולהאכיל אנשים", מספר הרבסטמן "לראות את התגובות של האנשים באופן מידי זו תחושה נהדרת". הרבסטמן מודע לכך כי עבר למקצוע תובעני, עם שעות עבודה רבות ושקיים רק צ'אנס אחד מול הלקוח אם תרצה שהוא ישוב. "אבל זה חלק מהאתגר והכיף" הוא מספר.

לבסוף בחר הרבסטמן לחזור לבסיס הביתה והקים קייטרינג המבוסס בעיקר על אשכנזי-מסורתי. הרבסטמן מסרב לכנות את האוכל כמקובל "אוכל יהודי" וטוען כי "גם אחינו המרוקאים שעלו ארצה הכינו  אוכל יהודי". הוא גם מבטיח שמבחר האוכל יגדל ויהיה אוכל של עדות אחרות, כמו כן הוא עמל על יצירת ליין של קינוחים אותם ניתן יהיה להזמין בנוסף לערכות. הרבסטמן עובד כמעט לבדו, והוא היחידי שמבשל את כל האוכל, ומסתפק בעוד שמונה אנשים שמסייעים למשלוחים ולוגיסטיקה. עם הפיילוט המוצלח לאורך החגים, הוא הפך לפופולרי וחצה את גבולות המרכז, והגיע גם לאזור ירושלים, גוש עציון והשומרון.   

ערכה של "קידש קיט"

ערכה של "קידש קיט"צילום: קייטרינג המרפסת

על אף האוכל, המאופיין כאוכל מסורתי, יש לו הזמנות רבות גם מהציבור החילוני שרואה באוכל הזה נקודת חיזוק של הזהות היהדות שלו. "אני לא פסיכולוג או משהו, אבל אני חושב שלרבים מהחילונים האוכל הזה עוזר להם להיקשר ליהדות שלהם. אז הם יראו טלוויזיה בשבת, אבל תוך כדי אכילת הרינג". למרות ההצלחה שאלנו את הרבסטמן האם העסק של הקידושים מספיק כדי לפרנס את המשפחה בזמן הוקורנה. "זה בעיקר מחזיק ראש מעל המים כדי לצלוח את הקורונה" עונה הברסטמן שמתקשה לראות בערכות הללו כהכנסה היחידה שלו. כעת הוא שוקל לשדרג את הערכות מערכות קידוש לערכות בהן יש ארוחות שבת שלמות - ה"שאבעס קיט".