חופשת קורונה - 5 כללים לשמירה על משקל ובריאות הילדים

אחת הסכנות בחופשה שנכפתה עלינו, זו היא סכנת העלייה במשקל. אך היערכות נכונה של ההורים, יכולה לא רק למנוע את זה, אלא אף לשפר את בריאות הילדים

רויטל אדמוני
ה בניסן התשפ
,
30 במרץ, 2020 11:38

צילום: shutterstock

החופשה שנכפתה עלינו בשל ההנחיות החדשות, יכולה להיות מהנה לילדים, וקצת פחות להורים, שצריכים לדאוג להם לפעילויות בתוך הבית במהלך החופש הבלתי מתוכנן. אחת הסכנות לילדים בתקופה זו היא סכנת העלייה במשקל.

תקופה זו מאופיינת בחוסר מעש, היעדר הרגלי שגרה וחוסר בביצוע פעילות גופנית, מה שעלול לגרום לילדים לחזור לבית הספר עם מספר קילוגרמים עודפים. היערכות נכונה של ההורים לקראת תקופה זו יכולה לא רק למנוע את זה, אלא גם לשפר את בריאות הילדים.

ישראל נמצאת בראש דירוג השמנת יתר בקרב ילדים באירופה ובמקום השני בעולם עם 12.6% מהילדים המוגדרים כסובלים מהתופעה ו-28.8 אחוזים הסובלים מעודף משקל.  "כשאין לימודים, לילדים כבר אין שעות שינה קבועות, זמנים מוגדרים לארוחות, משהו שימנע מהם לנשנש פה ושם מתוך שעמום, ובנוסף לכל – אין הכרח לבצע פעילות גופנית.

לכן, הבחירות וההתאמות שאתם תעשו במטבח, יהיו קריטיות לבריאות ילדיכם", מסבירה רויטל אדמוני, מחברת תכנית הלימודים "אוכלים בריא-דרך החושים", בעבור משרד החינוך. לצורך כך היא מציעה 5 כללים פשוטים שכדאי לשמור עליהם במהלך החופש מבית הספר.

 

1. שמרו על השגרה

שעות השינה הקבועות שהילדים רגילים אליהן בימי בית הספר לא נשמרות בתקופת החופש, והילדים הולכים לישון מאוחר יותר, קמים שעות רבות לאחר שעות הבוקר, מדלגים על הדרך על ארוחת הבוקר ואוכלים ישר ארוחת צהריים. כדי להימנע מכך, הקפידו עם ילדיכם על שעת הקמה קבועה, והכינו להם ארוחת בוקר מזינה עם דגנים מלאים ופירות.

 

2. הגדלת מגוון המזון

 הגדילו את מגוון המזון בבית תוך חשיפה מתמדת לעוד ועוד פריטי מזון. אולי הילד לא חובב תפוחים, אבל סיכוי לא מבוטל שלתפוז/ בננה או אפרסמון דווקא יוכל להתחבר.  הרחיבו באופן מתמיד את המאגר התזונתי העומד לרשות הילדים והמשיכו להציע להם שוב ושוב להתנסות בדברים חדשים, גם אם כבר סירבו מספר פעמים בעבר.

הקפידו כמובן לעשות זאת בצורה נעימה שאינה כופה על הילד והראו לו שאתם הראשונים  לעשות את השינוי. לפעמים רק בניסיון ה-20 יקרה משהו, אך הוא יהיה שווה את כל מה שקדם לו.

צילום: shutterstock

 

3. מי אמר שאין שתייה מתוקה בריאה?

מים הם תמיד האלטרנטיבה המומלצת והבריאה ביותר אבל גם לשתייה ממותקת יש אלטרנטיבות בריאות יותר ומתוקות לא פחות. משקה מומלץ במיוחד הוא לימונדה סחוטה מלימונים טריים שעשירים בוויטמין סי ומגנזיום. גם מיצים ושייקים מפירות אחרים יספקו לילדים הרבה ויטמינים חיוניים.
 
 

4. נלחמים בנשנושים

תקופת השהייה בבית טומנת בחובה הרבה רגעי שעמום פוטנציאליים שמנוצלים לאכילת עוד חטיף או ממתק מזיק. מאחר שכמעט בלתי אפשרי לגרום לילדים לוותר לחלוטין על חטיף בין הארוחות, עדיף לדאוג בעצמנו לכמה אלטרנטיבות בריאות וטעימות. אם נכין את הנשנושים האלו בעצמנו גם נוכל לפקח על כמויות הסוכר, המלח והשומן, ולהשתמש ברכיבים מזינים הרבה יותר.


 

5. מבשלים עם הילדים

הדרך הטובה ביותר לגרום לילדים שלכם להבין מה הם מכניסים לגוף, ללמד אותם על מרכיבי המזון ולגרום להם לרצות בעצמם לאכול אוכל בריא ומזין, היא לבשל ביחד, לשתול איתם ירקות, לקחת אותם לקניות, ולגרום להם להיות יותר מעורבים בקשר למה שנכנס להם לצלחת.

מומלץ במיוחד לעשות זאת בתקופה זו כשלילדים יש יותר זמן פנוי ואתם רק מחפשים בנרות פעילויות משותפות איתם. מחקרים מראים שילדים שלמדו איך לגדל או להכין את האוכל שלהם, יאכלו הרבה יותר פירות וירקות, ויהיו בעלי סיכוי נמוך יותר להשמנת יתר בעתיד. כך שגם תרוויחו איתם זמן איכות וגם תוכלו לתת להם כלים שימנעו מהם לצבור משקל עודף בתקופת השהייה בבית, ובכלל.

 

 

 

למאגר הפעילויות המלא

עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ארכיון צילום:  Hadas Parush/Flash 90

טבילה במקווה בקורונה: מי דואג למקוואות בירושלים?

קרא עוד