פירות, ירקות וספורט: חוזרים ללימודים בריאים

יום לימודים ארוך, עייפות, שיעורי בית ושגרה של מסגרת עלולות ליצור אצל הילדים חשק לנשנושים, הרבה מתוק, וחוסר בפעילות גופנית. כיצד נוכל לוודא שתלמידי בית הספר יהיו פעילים וישמרו גם על תזונה נכונה בזמן הלימודים?  

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/08/19 11:16 כה באב התשעט

פירות, ירקות וספורט: חוזרים ללימודים בריאים
צילום: shutterstock

בחופשת הקיץ סדר היום וזמני הארוחות משתנים, ההימצאות בבית ולא במסגרת גורמת להורים לפקוח עין על האוכל שהילדים אוכלים ועל הפעילות השונה שהם מבצעים. בעוד כמה ימים יחזרו כל הילדים לבתי הספר הגנים והמסגרות השונות. עבור הורים רבים, החזרה לספסל הלימודים משמעותה אי סדר בתזונה של הילדים ונשנושים מזיקים ובלתי פוסקים. כמו כן, בגלל שעות הלימוד הארוכות ילדים יכולים לוותר על פעילות גופנית אחר הצהריים, אם כך כיצד נוכל לוודא שתלמידי בית הספר יהיו פעילים וישמרו גם על תזונה נכונה? 

צילום: shutterstock

הבאנו לכם מספר טיפים יעלים וחשובים, לקראת החזרה לבית הספר: 

הקפידו לצייד את הילדים בחטיפים בריאים: בשל הפעילות המוגברת של המוח בזמן הלימודים והאנרגיה שהם מוציאים בפעילות גופנית, בדרך כלל הילדים יחושו רעבים עוד לפני ארוחת הצהריים. על כן הם עשויים לאכול חטיפים שאינם בריאים ומזינים כלל. כדי להימנע ממצב זה ולשמור על רמות האנרגיה כדאי מראש לצייד אותם בנשנושים בריאים שיהיו בהישג יד. ישנן הרבה אפשרויות היום לחטיפים בריאים יותר המכילים כמות נמוכה של סוכר מוסף וחלבון. לדוגמה: פירות וירקות חתוכים, גביעי יוגורט, גרנולה ביתית, כדורי תמרים, חטיפי חלבון המכילים אגוזים, זרעים ומעט סוכר מוסף.

הקפידו על בקבוק מים בתיק: גם בחורף וגם בקיץ, חשוב להקפיד על שתייה מרובה. במיוחד במהלך פעילות גופנית. ילדים שלא שותים מים- רצוי לעודד אותם באמצעות תוספת של חתיכות פירות טריים לבקבוק מים כדי להעשיר אותו בטעם. כמו כן, תוכלו להוסיף מעט מיץ פירות למים רגילים כדי להכין משקה מרענן. עדיף להימנע משתייה מרובה של מיצי פירות, העשירים מאוד בסוכר ובקלוריות.

הקפידו לשמור על בטיחות המזון: החיידקים במזון מתרבים במהירות בטמפרטורת החדר – ואפילו מהר יותר בטמפרטורה של 30 מעלות צלסיוס ומעלה. שמירה על מזון קר מדכא את התרבות החיידקים ובישול משמיד אותם, לכן הכלל הבסיסי ביותר הוא לשמור על מזון חם כשהוא חם, ועל מזון קר כשהוא קר.

צילום: shutterstock

הצעות לפעילות גופנית לילדים לאחר שעות הלימודים: 

ספורט קבוצתי ופעילויות אינדיבידואליות: ילדים בגילים 12-6 שנים הופכים מודעים יותר לתחומי העניין האינדיבידואליים שלהם. לכן יש לעודד אותם לעסוק בענפי ספורט המותאמים לגילם, אישיותם ויכולותיהם. חשוב מאוד לכוון אותם לפעילויות שיאפשרו להם להצליח, ובמקביל לפתח את ההערכה העצמית והיכולות המנטליות שלהם. כדורסל, כדורגל או כדורעף הן אפשרויות נהדרות לילדים שאוהבים ספורט תחרותי וקבוצתי. עבור ילדים מופנמים יותר, או ילדים שפשוט אוהבים להתאמן לבד נסו ריקוד, ריצה או אתלטיקה. 

ספורט קבוצתי (בני נוער): עבור בני נוער, הקיץ הוא זמן טוב להיכנס לכושר ולנסות מגוון סוגי ספורט כדי ללמוד ממה הם נהנים במיוחד. אפשר לצאת להליכה בחוץ או רכיבה על אופניים או כל פעילות אירובית אחרת. בני נוער שאוהבים לשחות, הכשרה כעוזר מציל, תוכנית המוצעת על ידי ערים רבות היא אפשרות מצוינת; היא משפרת את הכושר הגופני ומלמדת מיומנויות מצילות חיים. 
 

הכתבה נערכה בשיתוף סוזן בוורמן מנהלת הדרכת התזונה של הרבלייף.