השוקולד - מזון האלים!

קקאו עם פלפל צ'ילי חריף, וניל, תירס, חמאת בוטנים או סוכר. מה קרה לפולי הקקאו מהיום שגילו אותם ועד שהפכו לשוקולד הטעים שאנחנו מכירים היום, לכבוד ט"ו באב יתרונות וחסרונות השוקולד, ומתכון לממרח שוקולד בריא

חדשות כיפה שרה בר אשר 15/08/19 15:45 יד באב התשעט

השוקולד - מזון האלים!
צילום: shutterstock

השוקולד מתחיל את דרכו בעץ הקקאו הטרופי שנקרא בשם "תאוברומה קקאו" אם דחוף לכם לדעת, אז ביוונית תאוברומה זה "מזון האלים", לא פחות...חוץ מזה, האצטקים ששלטו במאה ה-15 במקסיקו קראו לפולי השוקולד "שוקולטל". מה שאומר שנשארה לנו לפחות מילה אחת מאותה שפה עתיקה. 

מעניין לדעת שבכל פרי של עץ הקקאו יש עשרים עד ארבעים פולים, שמהם מכינים את אבקת הקקאו. בנוסף, כדי להכין קילוגרם אחד של שוקולד נדרשים לפחות אלף פולי קקאו. 

צילום: shutterstock

*הקקאו נולד במרכז יבשת אמריקה. לכן הראשונים שנהנו ממנו היו תושבי האזור, שהם בני המאיה והאצטקים. באותם ימים היו טוחנים את פולי הקקאו ומוסיפים להם פלפל צ'ילי חריף (כן! כן!), וניל, תירס, או חמאת בוטנים. והמשקה המר שהתקבל נחשב כתרופה. רק במאה ה – 16 (אחרי גילוי יבשת אמריקה) פולי הקקאו נחתו בספרד. והאירופאים הם אלה שהמירו את הפלפל החריף בסוכר מתוק. מעניין לציין שרק בתחילת המאה ה- 19 הומצאה השיטה להכנת שוקולד מוצק ושעד לאותה עת, השוקולד נצרך רק כמשקה. 

שוקולד מריר: מכיל אחוז מוצקי קקאו שנעים בין 35 אחוזים ועד 100 אחוזים!!! חשוב לדעת שככל שאחוז מוצקי הקקאו גבוה יותר, כך השוקולד בריא יותר, אך גם מעורר, ממריץ ומר יותר. 

שוקולד חלב: מכיל לצד מוצקי קקאו גם חלב או אבקת חלב ושומן חלב. 

שוקולד לבן: מכיל את חמאת הקקאו (לאחר שהופרדה מפולי הקקאו), ולא את עיסת הקקאו על כל ערכיה התזונתיים המשובחים.  

*קוביית שוקולד אחת תורמת לנו כ 20 קלוריות כפי שתורמת כפית סוכר. השוקולד מכיל חומר ממריץ ומעורר בשם תאוברומין. לכן, אפשר לאכול קוביית שוקולד אחת לפני מבחן. אך מאותה סיבה, לא מומלץ לשתות שוקו לפני השינה. וגם, אם יש לכם קוצים במקום שבו נהוג לשבת, כדאי שתמנעו או שלפחות תצמצמו בצורה משמעותית את אכילת השוקולד. חוץ מזה, השוקולד משפר את מצב הרוח, כי הוא מעלה במוח את רמות הורמון הסרוטונין (הורמון שאחראי על מצב הרוח שלנו).  

*ברשימת הרכיבים שבשוקולד למריחה, הקקאו מופיע רק במקום השלישי אחרי הסוכר והשמן. שזה אומר שבממרח יש יותר סוכר ושמן מאשר קקאו. 

*באבקה להכנת שוקו, הקקאו תופס רק את המקום השני אחרי הסוכר. בנוסף, האבקה מכילה חומרי טעם וריח. שזה אומר שחשוב להכין שוקו מאבקת קקאו בלבד. רק כך ניתן לשלוט על כמות הסוכר שתהיה במשקה. 

צילום: shutterstock

מתכון - ממרח שוקולד בריא

החומרים: 

כף וחצי ממרח "שקדיה"
1 כף סילאן תמרים
3 כפיות שמן קוקוס
2 כפיות אבקת קקאו
1 כפית תמצית וניל טבעית (לא חובה) 

אופן ההכנה: 

מערבבים את כל החומרים עד לקבלת למרקם משחתי. 

*ניתן לשמור בצנצנת במקרר לתקופה של מעל חודשיים.

*ניתן למרוח בכריך או כציפוי לעוגה. 

שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il