מתכון פודינג טפיוקה עם אוכמניות

הטפיוקה מוכרת בעיקר כקינוח או ככדורים קטנים במשקאות תה ושייקים הנקראים באבל. היא מקור לפחמימה שהגיעה מהמטבח הברזילאי ומשתלבת נהדר במגוון מאכלים גם במטבח שלנו. הנה סקירה קצרה על הטפיוקה וגם מתכון לקינוח קליל וטעים

חדשות כיפה אפרת בן שץ פורשיאן 28/06/22 10:35 כט בסיון התשפב

פודינג טפיוקה עם אוכמניות
צילום: באדיבות חלי ממן

טפיוקה היא חומר עמילני, המיוצר משורש שיח המניהוט, או בשמותיו הנוספים קסאווה או יוקה. מקור הטפיוקה בברזיל אך כיום היא נפוצה בכל רחבי העולם, לרבות דרום מזרח אסיה ואפריקה.הטפיוקה מגיעה לרוב בצורת גרגרים קטנים או גדולים הנקראים פניני טפיוקה או בצורה של קמח המזכיר מאוד במראהו את הקורנפלור.

הכנת הטפיוקה נעשית בתהליך שבו סוחטים את הנוזל העמליני מתוך שורש הקסאווה ונותנים למים להתאדות. לאחר אידוי המים, נשארת האבקה של טפיוקה. את האבקה מעבדים לצורה המועדפת - פנינים או פתיתים. מכיוון שזו הצורה המיובשת, יש לבשל את הטפיוקה במים לפני האכילה.
לטפיוקה טעם נייטרלי ולכן היא מתאימה גם למאכלים מתוקים וגם למלוחים. יש לה שימושים שונים במטבח כמו הסמכה של מאכלים (מרקים, רטבים), תחליף לקמח בלחמים, פשטידות, קציצות או פנקייקים, פודינג, תה, שייקים קינוחים שונים.

צילום: shutterstock

מבחינת הערך התזונתי שלה, הטפיוקה היא למעשה כמעט עמילן טהור. יש בה בעיקר פחמימות, מעט מאוד חלבון וסיבים ותזונתיים ואין בה שומן. ב- 100 גרם של גרגירי טפיוקה יבשים יש כ- 360 קק"ל, 6 גרם חלבון  וכ- 90 גרם פחמימות לכן היא ספקית קלוריות לא קטנה. הטפיוקה אינה מכילה גלוטן ולכן היא מתאימה לחולי צליאק או לאנשים הנמנעים מגלוטן מסיבות שונות.

מתכון לפודינג טפיוקה עם אוכמניות

מצרכים ל- 4 מנות:

100 גרם פניני טפיוקה קטנים.

600 מ”ל מים לבישול.

ממתיק לפי העדפה אישית.

1 קופסת מי קוקוס 7%-5% שומן.

1 אריזה קטנה של אוכמניות כחולות (לקישוט בלבד).

אופן ההכנה:

מניחים בסיר את הטפיוקה עם המים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה ומבשלים את הטפיוקה, תוך כדי ערבוב מידי פעם, עד שהיא סופגת את הנוזלים ומתרככת.

ממתיקים לפי העדפה אישית.

מוסיפים את מי הקוקוס ומערבבים.

מחלקים ל-4 מנות ומעטרים כל מנה בחופן קטן של אוכמניות.

אפרת בן שץ פורשיאן היא דיאטנית קלינית, R.D, B.Sc, בחלי ממן, מייסדת רשת המתמחה באורח חיים בריא.