פירות מיובשים - זה רק נראה בריא

הם אמנם הם נראים כמו פירות מיובשים ומתוקים כמו פירות מיובשים, אך הם לא ממש בריאים. הפירות המיובשים הרגילים, לא מציעים לנו את מה שאנחנו חושבים עליהם

חדשות כיפה שרה בר אשר 06/02/12 09:33 יג בשבט התשעב

פירות מיובשים - זה רק נראה בריא
storem-cc-by-sa, צילום: storem-cc-by-sa

רגע אחרי שהסופרמרקטים מתרוקנים מהסופגניות הריחניות ומתמלאים במשלוחי מנות גדושי ג'אנק לפורים, נדמה כאילו קיבלנו רגע אחד של נחת. הביקור בסופרמרקט מתחיל בקבלת פנים צבעונית (אוהו צבעונית!) של פירות מיובשים.

אז מה רע? הם אמנם הם נראים כמו פירות מיובשים ומתוקים כמו פירות מיובשים, אך הם לא ממש בריאים. הפירות המיובשים הרגילים, לא מציעים לנו את מה שאנחנו חושבים עליהם. מתברר שגם את פירות המיובשים הצלחנו לקלקל.

לכל אלה שמרימים כעת גבה וחושבים: "אז עכשיו גם פירות מיובשים זה לא טוב?" אז זהו שזה טוב. רק תלוי איזה.

הצלחנו לקלקל, אמרתי? אמרתי. הפירות המיובשים הרגילים, אינם רק פירות שהוציאו להם את המים, כך שהם הצטמקו. כדי לזרז את תהליך הייבוש, וכדי להאריך את חיי המדף שלהם (שני שיקולים שטובים למסחר וגרועים לבריאות), אנחנו מקבלים עוד דיירים סמויים שגרים באריזה אחת עם הפרי המיובש. המלצתי - קראו את רשימת הרכיבים שעל האריזות.

חסרונות הפירות המיובשים הרגילים (או הסבר לרשימת הרכיבים)

  • E- 220, גופרית דו חמצנית, או דו תחמוצת הגופרית. כולם שמות של אותו חומר משמר. זוהי נגזרת של סולפיט. מדובר בגז בעל ריח חריף ומחניק שנוצר בזמן בעירת גופרית. השימוש בחומר הנ"ל נועד להדגיש את צבעם הבהיר והיפה של פירות כמו צימוקים בהירים, או משמשים. משמשים מיובשים רגילים צבועים בדרך כלל בגוון כמעט זרחני שמזכיר את הצבע של המשמשים הטריים. מומלץ לחלוט את הפירות במים רותחים עד שיצא כל הצבע הצהוב. לאחר החליטה כדאי לנגב אותם בנייר מגבת. אל תשרו אותם במים רותחים למשך זמן רב, כי אז תקבלו ליפתן. זה לא רע. אך זאת לא המטרה.
  • 905-E, המוכר יותר בשם פראפין, זהו חומר הזגה. תפקידו לצפות ולזגג את הפירות המיובשים. מדובר בתוסף שהינו תוצר של תעשיית הנפט.
  • 202-E - זהו מלח אשלגן המופק מחומצה סורבית. נקרא גם פוטסיום סורבט. לפי ספרו של ד"ר סדובסקי ("להוציא את הקוץ"): "באיחוד האירופי הוחלט שמעבר לכמות של 25 מ"ג / ק"ג משקל גוף , עלול החומר לפגוע בבריאותו של אדם. בישראל מותר שימוש בכמות שבין 300 מ"ג - 2000 מ"ג לק"ג משקל גוף".
  • E-223 - עוד חומר ממשפחת הסולפיטים. מתוך ספרו של ד"ר סדובסקי: "זהו חומר מחטא, מלבין, קוטל חיידקים ופטריות ונוגד חמצון".
  • E- 102 - טרטזין. נותן לפירות את הצבע הצהוב. אחרי שהוציאו אותו משקדי המרק, אנחנו מקבלים אותו כאן.
  • E- 509 - מייצב. זהו חומר מייבש ומשמר הנקרא גם קלציום כלוריד.
  • רבים מהפירות המיובשים מצופים בשכבה עבה של סירופ סוכר סמיך כמו האננס, הבננה הפפאיה ועוד רבים וטובים. לכן המסוכרים עשירים יותר בקלוריות. יש מקום לשאול את עצמנו האם תוספת המתיקות אכן דרושה כאשר הפרי המיובש מתוק מאוד בכל מקרה. המלצתי - חילטו את הפירות במים רותחים שיוציאו את הסוכר. התוצאה, למרבה האכזבה היא - פרי שטעמו מעט תפל.
  • בדיקות מעבדה ממשלתיות שנעשו בבריטניה גילו שקרוב לשני-שליש מהפירות המיובשים הלא אורגניים, הכילו זרחנים ושאריות של חומרי הדברה קטלניים אחרים.

(צילום: Alex E. Proimos-cc-by)

יתרונות הפירות המיובשים הרגילים:

  • הם צבעוניים ומושכים את העין. בעידן שבו התרגלנו לאכול רק מה שצבעוני ויפה, אולי הפירות האלה מהווים שלב ביניים כשרוצים להיגמל מהממתקים ולהתרגל לפירות המיובשים האורגניים.
  • המחיר יותר סביר.
  • חיי המדף שלהם, כמעט אין סופיים.
  • הם מתוקים וטעימים.

יתרונות הפירות המיובשים האורגניים:

  • פירות מיובשים אורגניים גדלים ללא שימוש בחומרי הדברה ודשנים סינתטיים.
  • הייבוש של פירות מיובשים אורגניים מתבצע על גבי יריעות שחורות בשמש. לפעמים משתמשים באוויר חם (באמצעות מאווררים ענקיים) כדי לזרז את התהליך. לאחר הייבוש, הפירות בדרך כלל סופגים מכות של חום וקור, כדי להשמיד מזיקים ולהעניק להם תוחלת חיי מדף סבירה. תהליך הייבוש המהיר של "הרגילים", כנראה פוגע בתכולת הויטמינים של הפרי. וככל הנראה צורת הייבוש הטבעית פוגעת פחות בויטמינים של האורגניים.
  • באריזת הפירות המיובשים האורגניים מקבלים פרי מיובש ללא "דיירי משנה".

חסרונות הפירות המיובשים האורגניים:

  • המחיר יחסית גבוה.
  • הצבע לא כל כך מושך. כיוון שהם לא עברו תהליך של שימור הצבע. אתם חייבים להיות פריקים אמיתיים של בריאות כדי לקנות בננה מיובשת בצבע שחור שנראית כאילו עבר זמנה. השוו בין הצבע היפה של האננס הרגיל לבין הצבע החום של האננס האורגני. גם המשמשים השחורים, לא משהו. העין שלכם ככל הנראה, תמשך אל ה"רגיל". אני מקווה שהראש ימשך לאורגני.
  • הם פחות מתוקים. טעמם יותר קרוב לטעם הפרי המקורי. כך שמי ששוחר מתוק, צריך להתרגל אליהם. טעמו של האננס למשל, מעט חמוץ והמרקם קצת קשה לנגיסה.
  • חיי המדף שלהם קצרים ומוטב לשמור אותם במקרר. גם לפני פתיחת האריזה. זאת, מפני שהם לא מכילים חומרי שימור.

השוואה בין הערכים התזונתיים של הפירות המיובשים האורגניים לרגילים (הערכים מתייחסים לכמות של 100 גרם):

שם הפרי

קלוריות

פחמימות בגרם

נתרן במ"ג

צימוקים כהים רגילים

308

71

20

צימוקים כהים אורגניים

290

25

20

משמש מיובש רגיל

296

76

6

משמש מיובש אורגני

241

62.6

10

תאנים מיובשות רגילות

270

68

34

תאנים מיובשות אורגניות

249

64

10

אננס מיובש רגיל

245

57

5

אננס מיובש אורגני

220

52

2

שזיפים מיובשים רגילים

266

53

8

שזיפים מיובשים אורגניים

240

64

2

תמר מיובש רגיל

268

64

4

תמר מיובש אורגני

275

73

3

חמוציות מיובשות רגילות

340

82

10

חמוציות מיובשות אורגניות

243

60

1.86

מסקנה : גם אם אינכם שוחרי אורגני, שווה לכם להשקיע באורגני ולו רק בגלל החיסכון הקלורי שנובע מהעובדה שהאורגניים לא מצופים בסוכר. אם כי תמיד תוכלו לחלוט את הפירות הרגילים במים רותחים. שימו לב להבדלים בכמויות הנתרן. אתם ממש לא זקוקים לתוספת נתרן.

שניים קטנים לסיום:

חג ט"ו בשבט חל בחורף. לפי הרפואה הסינית מומלץ בחורף לאכול פירות מיובשים שהינם בעלי אנרגיה מחממת. הפירות הטריים לעומתם, נחשבים בעלי אנרגיה מקררת. ואם מכינים מהם לפתן חם ומתובל למשל בקינמון הם יחממו עוד יותר את הגוף.

שימו לב שהפירות המיובשים האורגניים מפוקחים על ידי חברות פיקוח בינלאומיות ו/ או ישראליות. את זאת תוכלו לדעת רק אם תקנו אותם כשהם ארוזים. כשקונים בתפזורת אין דרך לדעת מה קונים. אם כי, ניתן אולי לזהות לפי המראה והטעם. או לבקש מהמוכר שיראה לכם תעודה המעידה כי הם אורגניים.

שרה בר אשר, מרצה לתלמידים בנושא תזונה נכונה בבית הספר, באולפנות ובישיבות התיכוניות. כמו כן מרצה למורים ולהורים בנושא אורח חיים בריא