מותק האוכל התחפש!

עם צאת חג הפורים, שרה בר אשר מחליטה להוריד את המסכות, ולחשוף את הפרצוף האמיתי של כמה ממזונות הבריאות. אל תחמיצו

חדשות כיפה שרה בר אשר 28/02/13 16:53 יח באדר התשעג

מותק האוכל התחפש!
FotoosVanRobin-cc-by-sa, צילום: FotoosVanRobin-cc-by-sa

פורים כבר מאחורינו, ובכל זאת נוכל למצוא בסופרמרקט מוצרי מזון שהתחפשו לבריאים. למה? כי בימינו כדי למכור, כבר לא צריך להוריד מחירים. פשוט מורידים את אחוזי השומן והסוכר, מוסיפים לתערובת מעט נוגדי חמצון, מקשטים בוויטמינים, ועדיף מקבוצת הסלבס כמו ויטמיני A , C ו-E, מעטרים במינרלים. ולא שוכחים את כוכבת העל הלא היא, חומצת השומן מסוג אומגה 3. פעם הוא כיכבה רק בדגי ים ובזרעי פשתן. אך היום היא כבר מככבת במשקאות מוגזים ובחטיפים מלוחים לילדים. שם היא משמשת כמקדמת מכירות נהדרת.

זאת ועוד, כשנכנסים לבית טבע מרגישים כמו בחוף מבטחים. זה מזכיר את התחושה הנוחה שמרגישים כשנכנסים לחנות כשרה בחו"ל. כי כמה מזיק כבר יכול להיות שם? מתברר שהרבה. כדאי לדעת שבחנויות הטבע ובמדפי הבריאות שבסופרמרקט, המזון הינו בריא באופן יחסי, אך הוא לא בהכרח בריא. לכן לא מומלץ לקנות "על עיוור". בחרתי הפעם להוריד את המסכות שלא ירדו עם צאת החג, ולחשוף את הפרצוף האמיתי של כמה ממזונות הבריאות.

זרעי פשתן טחונים - פשתן הינו שמן שמתחמצן במהירות. כך שכשאתם קונים שקית זרעי פשתן טחונים, אתם קונים שקית שמכילה שמן מחומצן. ובעברית פשוטה, זהו שמן מקולקל. לכן, תקנו זרעי פשתן שלמים ותטחנו אותם במטחנת קפה ביתית. ולאחר מכן תשמרו אותם בפריזר. או שתקנו אותם שלמים בחנות תבלינים ותבקשו שיטחנו לכם בחנות. רק שחשוב להגיע מיד הביתה ולאחסן במקפיא. ניתן להכניס כף לשקית ולהוציא את הזרעים בקלות. גם שמן פשתן שנמכר בבקבוקים מתחמצן במהירות. לכן כדאי לקנות שמן פשתן בבקבוק זכוכית כהה.

(צילום: jronaldlee-cc-by)

אורגני - לא כל מה שאורגני הוא בהכרח בריא. לעיתים הבריאות מסתכמת בכך שהמוצר אורגני. ותו לא. כי תחת הפיקוח האורגני, ניתן למכור הכל. החל מקמח לבן ואורז לבן וכלה בכבד ובנקניק. אז נכון, אורגני זה חשוב. אך לא כל מה שאורגני, הוא בהכרח בריא.

טחינה גולמית מלאה - חשבתם שקניתם טחינה מלאה אך קיבלתם, טחינה גולמית עם שומשום טהור. ואני שואלת: באיזה מדף מוכרים את השומשום הטמא? אל תחפשו. במקרה אחר, יתכן שמצאתם טחינה גולמית עם שומשום מלא. כאן זה יותר ברור. כאן מדובר בטחינה לבנה אך במצבה הגולמי עם כמות מסוימת של שומשום מלא. תעשו טובה, תקראו את מה שכתוב על התווית. חפשו רק את המילים: טחינה מלאה גולמית. ואם מצאתם, טחינה מלאה גולמית מונבטת, אז שיחקתם אותה.

עוגות ועוגיות בריאות -עוגות עם קמח מלא. אני מפרשת לאלה שלא עברו בהצלחה את המבחן בהבנת הנקרא (בכיתה ד'): מדובר בעוגות שמכילות גם קמח מלא. אך מי אמר שהן מכילות רק קמח מלא? אף אחד. העוגות יכולות בהחלט להכיל גם קמח לבן. זאת ועוד, אתם מרוצים שמצאתם פתי בר מקמח חיטה מלאה, או אפילו מקמח כוסמין? שימו לב! הביסקוויט מכיל גם שמן צמחי מוקשה, או שמן צמחי מוקשה חלקית. ובעברית פשוטה, הוא מכיל מרגרינה. מרגרינה היא מילה שלא שייכת לעולם המילים הבריאות. ואולי אם היא תהיה כתובה על המוצר, המוצר לא יימכר. לעומתה, מהמילה צמחי נודף ריח של בריאות. גם עוגיות רגילות שהוסיפו להן מעט גרנולה הופכות במהרה לעוגיות בריאות. כך קל יותר לשווק אותן.

רוטב סויה - מתברר שהוא לא חייב להכיל סויה. קראו את רשימת הרכיבים ותגלו שכף רגלה של סויה מעולם לא דרכה בחלק מהרטבים. מה שכן דרך הוא חומר טעם בטעם סויה. זה מסומן באות E+ מספר. לכן, שימו לב שברשימת הרכיבים תופיע המילה סויה. זה המינימום שניתן לצפות מהרוטב הזה.

חלב קוקוס - חשבתם ששתיתם משהו בריא? אז זהו שלא. חלב קוקוס מכיל שומן רווי למרות היותו מן הצומח. לכן העדיפו חלב אורז, חלב שקדים, חלב שיבולת שועל או חלב סויה.

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה לתלמידים בנושא תזונה נכונה בבית הספר, באולפנות ובישיבות התיכוניות. כמו כן מרצה למורים ולהורים בנושא אורח חיים בריא, תעשיית המזון ותזונה לפי הרמב"ם