לוח זמנים לבריאות

לא מספיק לאמץ הרגלי חיים בריאים, צריך גם לדעת מתי לעשות אותם. שרה בר אשר מציעה לכם לוח זמנים לבריאות

חדשות כיפה שרה בר אשר 07/02/16 11:33 כח בשבט התשעו

לוח זמנים לבריאות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לכל דבר יש את הטיימינג הנכון שלו. מה שאומר שחשוב לאמץ הרגלי חיים בריאים, אך לא פחות מכך, חשוב לעשות אותם בזמן הנכון. אז בואו נאפס שעונים ונצא למסע במנהרת הזמן.

הבוקר הוא הזמן הכי לחוץ. וכמה שהוא לחוץ, כל היועצים תמיד מנסים ללחוץ אותו עוד יותר: "תקומי חמש דקות קודם בשביל להתאפר לפי כל הכללים", וגם "בשביל לעשות יוגה", ואם אפשר אז גם "חמש דקות של מדיטציה ישנו לך את כל היום", ו"אל תשכחי למרוח קרמים משובחים על הפנים, הרי שווה לך להשקיע חמש דקות, בשביל להישאר צעירה לנצח". לכן הגיע הזמן לומר את האמת: אל תקומו חמש דקות קודם. תקומו שעה קודם. ואם זה קשה, אז תלכו לישון שעה קודם. הנה כבר הרווחתם.

ארוחת בוקר: כולם יודעים לשנן את זה שבבוקר צריך לאכול כמו מלך ובלילה, כמו אביון ובכל זאת רוב האנשים מקיימים את ההמלצה הזאת רק כשהם בבית מלון. ואם בבית מלון עסקינן, אז שם ברוב המקרים, לא אוכלים כמו מלך אלא כמו שניים. הארוחה העיקרית של היום צריכה להיאכל בשעות הבוקר. ואני מדברת בסך הכל על צלחת שמכילה ביצה, לחם עם ממרח וסלט ירקות. לא יותר מזה. הסיבה היא, שמאז ארוחת הערב, חלפה כחצי יממה. אז נכון שאת חלקה עברתם במצב של שינה, ובכל זאת במצב של צום, השרירים, המוח וכל שאר המערכות בגוף מתאמצות יותר ומפיקות פחות. וזה קורה דווקא בשעות הכי לחוצות של היום. בבוקר.

ספורט: הזמן הכי נכון בשבילו זה בבוקר. למה? כי זה מעורר ומזרים דם לכל מערכות הגוף. למרות זאת, רובנו מתעמלים בשעות הערב המאוחרות. אחרי שהילדים הקטנים הלכו לישון. יותר מזה, גם מי שרוצה להתעמל בבוקר, מתקשה למצוא חוגי ספורט שמתקיימים בשעות האלה. הספורט כאמור, מזרים דם ומעורר. וזה הדבר האחרון שאנחנו רוצים שיקרה לנו בערב. עם זאת, כדאי לדעת שהיכולות הספורטיביות שלנו במיטבן דווקא בשעות אחרי הצהריים. תחשבו על זה. השרירים כבר חמים מכל היום ואנחנו עדיין לא מותשים כפי שקורה בערב.

בית הכיסא: כאן מי ששולטת היא תסמונת הדחיינות הכרונית. בבוקר כמובן שאין זמן. במיוחד אם מקפידים על שני הסעיפים הקודמים. בעבודה, השירותים דוחים (גם אם הם מבריקים ומצוחצחים) ואחרי הצהריים, פספסנו את הטיימינג והכל נתקע. לכן, מי שמוצא זמן בשביל לאכול, שימצא זמן כדי להתפנות. ועוד דבר, מי שמוצא לזה זמן בכל בוקר, ימצא גם שזה לא גוזל הרבה זמן.

לזכור לאכול כל 3 שעות. כמו תינוק (צילום:אילוסטרציה, Shutterstock)

זמני הארוחות: כל שלוש שעות צריך לאכול. בדיוק כמו תינוק. תתפלאו, זה בכלל לא קשה. אוכלים בשעות 7:00, 10:00, 13:00, 16:00 ו - 19:00. מי שקשה לו, יכול להתחיל לאכול בשעה 8:00 ולהמשיך לאכול כל שלוש שעות. זה שומר על נפח קיבה די אחיד לאורך כל היום. כך שאין ארוחה שבה אנחנו מגדילים את נפח הקיבה יותר מידי. כשנפח הקיבה גדל, יוצא שבארוחה הבאה צריך לאכול יותר. דבר נוסף, כך שומרים על רמות מאוזנות של אינסולין בדם. זה חשוב לכולם. לא רק לחולי סוכרת.

שינה: גם כאן, לדחיינים לא תהיה תקוה. ברגע שמרגישים את העייפות ואת הכבדות שנוחתת על העפעפיים, זה בדיוק הזמן שבו צריך לעזוב את הכל וללכת לישון. מי שמפספס את הזמן הזה, יתקשה אחר כך להירדם. לכן,מי שרוצה להירדם בקלות ובמהירות שלא יישלח את ידו אל כוס הקפה, אלא אל השמיכה.

הכותבת היא נטורופתית, ומרצה בנושא: "תזונה, תוספי תזונה ותוספי תזונה" Barasher@zahav.net.il