טיפים לעוגה בריאה

חשבתם שמספיק להחליף את הקמח הלבן לקמח מלא, ואת הסוכר לחום? שרה בר אשר עם עוד כמה עצות איך להפוך את העוגה שלכם לעוגה בריאה שגם תהיה טעימה

חדשות כיפה שרה בר אשר 13/12/12 10:45 כט בכסלו התשעג

טיפים לעוגה בריאה
123chromapixels-CC-BY-SA, צילום: 123chromapixels-CC-BY-SA

שמתם בעוגה המשודרגת שלכם קמח מלא וסוכר חום, וכעת אתם לא יודעים איך להמשיך לאפות? בדיוק בשביל זה, יש פרק נוסף שממשיך לשדרג את העוגות. הסכיתו ושמעו:

שמן

אין צורך להכין עוגה עם שמן זית. עם זאת, חשוב להשתמש אך ורק בשמן שהופק בכבישה קרה. ישנן שלוש דרכים שלפיהן ניתן לדעת שהשמן הופק בכבישה קרה. אחת, על בקבוקי השמן מצוין שהם הופקו בכבישה קרה. (על גבי בקבוקי השמן שהופקו בכבישה חמה, לא מצוין באיזו כבישה הם הופקו). שתיים, השמנים שהופקו בכבישה קרה, מאוחסנים ברוב המקרים בבקבוקי זכוכית כהה. זאת כדי להגן עליהם מפני חמצון. (האור מחמצן את השמן). לעומתם השמנים שהופקו בכבישה חמה, נמכרים בבקבוקי פלסטיק שקופים. רק שהפלסטיק הוא אחד מתוצרי הנפט. שלוש, את השמנים שהופקו כבישה קרה ניתן להשיג בבתי טבע, או במתחם הבריאות שבסופרמרקט.

עכשיו תשאלו: בשביל מה צריך להשקיע בקניית שמן בכבישה קרה שהוא הרבה יותר יקר, אם ממילא השמן יעבור חימום בזמן האפייה? התשובה היא, בתהליך ההפקה של השמנים בכבישה חמה, הם בילו באמבט עם חומר כימי בשם הקסן. אמנם, היצרנים מבטיחים שכל ההקסן התנדף כבר במפעל, ובכל זאת...

(צילום: shutterstock)

בנוסף, ניתן לאפות עוגה עם חמאה, אך אז העוגה תהיה חלבית ויותר מזה, היא תהיה ספוגה בשומן רווי. אפשרות אחרת היא לאפות בחמאת קוקוס (הכוונה לחמאה ממש, ולא לפתיתי קוקוס). כך העוגה לא תהיה חלבית, אך עדיין השומן, יהיה רווי. זאת כיוון שלשמן קוקוס, יש פוטנציאל להעלות את רמת הכולסטרול בדם, למרות היותו שמן צמחי .

לגבי האפשרות של שימוש במרגרינה, אני מניחה, שאם הגעתם במאמר הזה עד לשורה הזאת, אתם כנראה מאלה שיודעים שהמרגרינה יותר גרועה מכל הכולסטרול שתאכלו במשך כל ימי חייכם. לכן, אם כתוב במתכון 200 גרם מרגרינה, תמזגו לעוגה כוס של 200 מ"ל של שמן בכבישה קרה.

אבקת האפייה

לאחרונה החלו למכור בארץ אבקת אפיה ללא אלומיניום. חפשו אותם בבתי הטבע. ואם באלומיניום עסקינן, אז בבקשה אל תאפו את העוגה בתבנית חד פעמית מאלומיניום וגם אל תכסו את המאפה ברדיד אלומיניום. אלא תאפו בתבניות מנירוסטה, או מפיירקס, או בתבניות חד פעמיות מנייר. למה? כי המתכת הזאת ממש לא תעשה לכם טוב כשתזדקנו. מחקרים מראים שאצל חולי אלצהיימר ישנם כמויות אדירות של אלומיניום במוח. חבל. ולא. אל תניחו נייר אפיה על גבי תבנית האלומיניום. לא בטוח שהוא באמת יעשה את העבודה.

ביצים

רצוי להשתמש בביצים אורגניות. זאת כיוון שהן בקעו מתוך תרנגולת שלא גדלה עם זרזי גדילה אנטיביוטיים. רציתם עוגה ולא שאריות של תרופות.

(צילום: shutterstock)

קקאו

לא חייבים לאפות עם אבקת חרובים. אפשר בהחלט להשתמש בקקאו (לא בשוקולית). זאת בגלל שהקקאו הוא חומר טבעי. חוץ מזה שזה יגרום לילדים שנרתעים מאבקת חרובים, לאכול את העוגה. שוקולית לעומת זאת, היא ממש מיותרת שכן הרכיב העיקרי שלה הוא סוכר לבן. אפשרות אחרת היא, להשתמש באבקה להכנת משקה דגנים בטעם קפה (קפה צ'יקו).

קרם

ממש לא חייבים לצפות את העוגה בקרם. רוב האנשים יודו לכם על כך שחסכתם להם קלוריות. ובכל זאת יש כאן מתכון לקרם בריא שמקשט עוגת יום הולדת: 1 כף קקאו, 3 כפות דבש, 2 כפות טחינה, 2 כפות ליקר שוקולד, 1/2 2 כוסות מים. מערבבים הכל ומורחים על העוגה.

הגודל

רוחב הפרוסה צריך להיות כרוחב שתי האצבעות שלכם. (לא של שתי האצבעות של הגבר הכי גדול שאתם מכירים). מנה כזאת כשהיא מלווה בכוס תה, נחשבת כארוחת אחר הצהריים.

מחפשים מתכון מוצלח? הכנסו למדור המתכונים של כיפה

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה לתלמידים בנושא תזונה נכונה בבית הספר, באולפנות ובישיבות התיכוניות. כמו כן מרצה למורים ולהורים בנושא אורח חיים בריא, תעשיית המזון ותזונה לפי הרמב"ם.