בשר - טוב או רע ליהודים?

מתלבטים בין עוף לבקר, או אולי בכלל טבעול? לכבוד יום העצמאות שרה בר אשר עם טור מיוחד לקרניבורים שבנינו

חדשות כיפה שרה בר אשר 25/04/12 10:08 ג באייר התשעב

בשר - טוב או רע ליהודים?
avlxyz-cc-by-sa, צילום: avlxyz-cc-by-sa

יתרונות הבשר:

הבשר עשיר בוויטמין B12 שמהווה חלק מכדורית הדם האדומה. ויטמין B12 נמצא רק במזונות שמקורם בבעלי-חיים: בבשר בקר, עוף, דגים, חלב, גבינות, יוגורט וביצים. הוא אינו נמצא במוצרי מזון מן הצומח אלא אם הוסיפו להם את הוויטמין באופן מלאכותי. B12 חיוני להרבה תהליכים בגוף כגון:

מניעת אנמיה - B12 חיוני לייצור החומר הגנטי של התאים. הוא מפקח על תהליך היצירה של תאים חדשים בגוף, ובכללם כדוריות הדם האדומות. הוויטמין עוזר לכדורית הדם האדומה להתבגר. מחסור בוויטמין זה עלול לגרום לאנמיה מקרוציטית שהיא אנמיה שבה כדוריות הדם האדומות גדולות מאוד. (בניגוד לאנמיה הנובעת מחוסר ברזל, שבה הכדוריות האדומות קטנות מאוד).

בריאות מערכת העצבים - B12 מסייע ביצירת המיאלין שמבודדת את תאי העצבים מסביבתם. לכן במצב של חסר עלול המיאלין להיפגע ולגרום להפרעות במערכת העצבים.

בריאות הלב והמוח - B12 נחוץ לפעילות מערכות אנזימתיות מסוימות, בהן הוא פועל כחלק המפעיל את האנזימים. כאשר יש חסר בוויטמין, פעילות האנזימים הללו מוגבלת, וכתוצאה מכך עולה רמתה של חומצת אמינו בשם הומוציסטאין, הידועה כיום כגורם סיכון לאירועים לבביים ומוחיים.

(ויטמין B12 במזונות מן החי)

ככל שנתח הבשר אדום יותר, כך הוא עשיר בברזל. יוצא מכך, שהכבד הינו העשיר ביותר במינרל הזה. הברזל חשוב לתפקוד המוח ולכן חוסר שלו עלול לגרום לבעיות קוגנטיביות, לפיגור, להפרעות קשב ועוד. מסיבה זאת, הוא חשוב לנשים בהריון ולתינוקות. בחסר שלו עלולה להיגרם אנמיה מיקרוציטית שמתבטאת בין היתר בחולשה ועייפות.

הבשר עשיר בחלבון זמין שהינו בעל יכולת ספיגה אופטימלית. החלבון חשוב לבניית השרירים ולעוד אין ספור תהליכים בגוף.

צמחונים רבים לא יודעים כיצד להמיר נכון את התפריט שכולל בשר. אי אפשר רק להימנע מאכילת בשר ובכך להיות צמחוני. צריך להקפיד ולאכול מזונות שיחליפו את הבשר. שניצלים צמחיים ותעשייתיים אינם תחליף לבשר. צמחוני שלא רוצה למצוא את עצמו עם חסרים תזונתיים, חייב לקבל ייעוץ והדרכה אצל נטורופת או תזונאי לגבי יצירת תפריט מזין. הדבר נכון לצערי, בעיקר בקרב בני נוער.


(צילום: dlisbona-cc-nd)


חסרונות הבשר:

הבשר עשיר בשומן רווי. נכון שאבותינו אכלו בשר, אך אז התרנגולים והפרות זזו. ולכן הם הכילו פחות אחוזי שומן. בנוסף, הם הכילו פחות שומן ויותר שריר. זאת, בדומה לאדם פעיל לעומת אדם שלא עוסק בפעילות גופנית. מן המפורסמות הוא, שבימינו, הפרות והתרנגולים לא מסתובבים באופן חופשי. ולכן בדומה לבני האדם, הם בונים רקמת שריר קטנה יחסית לאבותיהם השריריים.

מחקרים רבים מראים שהרבה "קרניבורים" סובלים מחסר של B12. מה שאומר שאכילת בשר, איננה בהכרח ערובה להימצאות ערכים תקינים של הוויטמין הזה בדם. מתברר, שמה שחשוב הוא גם יכולת הספיגה שלו בקיבה. בנוסף, חשוב לזכור כי הבשר מכיל את הכמות הגדולה ביותר של ויטמין B12 אך הוא נמצא גם בשאר המוצרים מהחי כגון: ביצים, דגים וחלב ומוצריו. מה שאומר שגם כשנמנעים מאכילת בשר ניתן לקבל אספקה של הוויטמין. לשם כך צריך:

א.כמות טובה של חומר בקיבה הנקרא "הגורם הפנימי" - Intrinsic factor אצל הרבה אנשים הוא נמצא בכמות מעטה.
ב. ישנן תרופות ובעיקר סותרי חומצת קיבה שמצמצמות את ייצור חומצת הקיבה ובכך גורמות , בין היתר, לספיגה לקויה של B12 .
ג. הימצאותו של החיידק הליקובקטר פילורי (H.pylori) בקיבה.

הבשר ובעיקר הכבד עשירים, כאמור, בברזל. הבעיה היא, שהכבד הינו הפילטר של הרעלים. יוצא שאנחנו מקבלים ברזל אך גם את כל הרעלים שהפרה והעוף הצליחו לחסוך מעצמם.

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה לתלמידים בנושא תזונה נכונה בבית הספר, באולפנות ובישיבות התיכוניות. כמו כן מרצה למורים ולהורים בנושא אורח חיים בריא, תעשיית המזון ותזונה לפי הרמב"ם