בחוץ סופה בפנים כוס תה

איזה תה כדאי לכם לשתות? איזה תה בריא יותר ומה ההבדל בין סוגי התה השונים? הנטורפתית שרה בר אשר בראיון על כוס תה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 24/01/16 12:31 יד בשבט התשעו

בחוץ סופה בפנים כוס תה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הסערה שאנו כבר נמצאים בעיצומה ואף מצפים שתחריף ונזכה (תלוי את מי אתם שואלים) לראות את פסגות ההרים מושלגים, מחזירה אותנו מהר לכוסות התה המהביל שאנו שותים כדי להתחמם. כדי לדעת איזה תה כדאי לנו לבחור פנינו לנטורפתית והמרצה, שרה בר אשר שתחלוק עמנו מהידע שלה.

האם כדאי לבחור בתה רגיל? בר אשר ממהרת להסביר ש"אין דבר כזה תה רגיל", היא מסבירה כי אנשים מתכוונים במילים "תה רגיל" לתה שהיה עד לפני כעשור בארץ - תה שחור שאיכותו ירודה באופן משמעותי לעומת סוגי התה האחרים. "מה שאנו מכנים תה עשוי מצמח הקמליה סיננסיס, אפשר לעשות ארבעה סוגי תה, לבן, ירוק, שחור ואולונג".

היא מסבירה כי התה הלבן הוא המובחר ביותר, "זה ראשית הצמיחה של צמח התה, בראשית האביב העלים עם פלומה צעירה שנותן לתה צבע לבן שמפניה. לכן הוא נקרא תה לבן. הוא הכי מיוחד ויוקרתי, הוא לא נמכר בארץ בסופרמרקט רגיל אלא בחנויות טבע או באינטרנט. עשיר מאד בנוגדי חמצון ומאד איכותי", אומרת בר אשר.

הבא בתור מבחינה בריאותית הוא התה הירוק שממלא את המדפים, "התה הירוק הוא קטיפת העלים יבושם ולאחר מכן, חתכו אותם ישר לשקיקי תה ללא תהליך נוסף ולכן הצבע הטבעי של העלים נשמר", מסבירה בר אשר ומוסיפה כי בתה הירוק יש נוגד חמצון שנקרא EGCG הוא מאד חשוב, אך עדיין יש בו קפאין, אמנם בכמות קטנה ומי שסובל מבעיות שינה יכול עדיין לסבול ממנו.

התה השחור לעומת זאת עבר תהליך נוסף, "לאחר הקטיפה ייבשו את העלים ושמו אותם הרבה זמן בחוץ עד שהתחמצנו. תהליך החמצון הוא זה שנותן לעלים את צבעם השחור, אך הורס להם את הערכים התזונתיים שלהם ואת התכונות של התה כנוגד חמצון", מסבירה בר אשר ומוסיפה כי תה האולונג הוא גם מאותו הצמח אך העלים עוברים גם תהליך חמצון חלקי אף הוא בערכים התזונתיים של העלים.

לשאלה איזה תה היא הכי ממליצה לשתות היא משיבה כי לא מדובר בתה קלאסי מצמח הקמליה סיננסיס, "אני ממליצה על תה אדום דרום אפריקאי במקורו מצמח הרויבוש. הבריטים שכבשו את דרום אפריקה שינו את השם ל'רד בוש' שזה שיח אדום. הוא לא תה ואין בו קפאין ולכן אפשר לשתות כמה שרוצים ומתי שרוצים והוא לא מעורר לפני השנה ויש בו נוגדי חמצון מצוינים. הוא מחמם וכיפי ובא עם תמציות טעם שונות", אומרת בר אשר.

היא מוסיפה כי תה לא צריך להמתיק, "תה לא צריך להמתיק, זה ענין של הרגל. לוקח ארבעה חמשה ימים להתרגל, אך מי שמתרגל לכך לא טעים לו לשתות תה עם סוכר והוא מתוק לו מידי" אומרת בר אשר ומוסיפה כי היום שמים בחלק משקיקי התה הירוק כמה עלי סטיביה, צמח שהוא מהווה ממתיק טבעי בלי קלוריות ואז לא צריך להמתיק את התה בכלל".

לשאלה האם יש הבדל מבחינה בריאותית בין הטעמים השונים של התה הירוק או הרויבוש היא משיבה כי מדובר בחומרי טעם על בסיס אלכוהולי שעל פי היצרנים הינם טבעיים לחלוטין אך אין להם משמעות ממשית מבחינה בריאותית על התה. "החיסרון היחיד של התה שנמצא על המדפים שבשל התהליך הארוך והזמן שלוקח מהקטיף ועד לכוס התה שלנו שמים בו תמצית טעם טבעית שתשמור על טעמו לאורך זמן".

לשאלה האם כדאי להוסיף לתה לימון או שהחום הורס את הויטמין C , משיבה בר אשר כי בהחלט כדאי להוסיף לתה לימון, "בניגוד לסוכר שמחליש את מערכת החיסון שלנו הלימון ונוגדי החמצון מחזקים אותו. נכון שהלימון מעט נהרס בחום אך לא מדובר בסיר על האש אלא בכוס תה שמתקררת ולכן עדיין יש לכך ערך תזונתי אם כי צריך לקחת בחשבון שיש בו גם ערך קלורי".

"המדפים בסופרים מלאים בתה ירוק של חברות שונות דבר שמלמד על השינוי שעובר השוק הישראלי בצריכת התה שלו מתה שחור וירוד מבחינה בריאותית, בו משתמשים בעולם בעיקר במדינות פחות מפותחות לתה ירוק איכותי ובריא הרבה יותר", אומרת בר אשר.