מה ההבדל בין מזון מעובד לאולטרה מעובד?

המדפים בשווקים וברשתות השונות עמוסים במוצרי מזון מעובדים המכילים מרכיבים לא מזינים במיוחד. אבל מה ההבדל בין מזון מעובד לאולטרה מעובד וכיצד תוכלו לאכול מזון איכותי יותר? הדיאטנית שני ששון מסבירה.

חדשות כיפה שני ששון - דיאטנית קלינית 24/07/18 11:55 יב באב התשעח

מה ההבדל בין מזון מעובד לאולטרה מעובד?
צילום: shutterstock

מדפי המזון בשווקים ובסופרמרקטים עמוסים בכל טוב ובאריזות מזון צבעוניות ויפות שעושות חשק לשלוף אותן מהמדף היישר לעגלת הקניות. השאלה היא מה מסתתר בתוך אותן אריזות והתשובה היא שלפחות בחלק יש מזון שעובר תהליכים שונים ורבים – החל מתהליכים כימיים ועד ביולוגיים.

במדינות מערביות, מזון אולטרה מעובד מהווה בין 50-25 אחוזים מהצריכה היומית של אדם ממוצע. מזון אולטרה מעובד זמין מאוד וכולל, בין השאר, חטיפים מלוחים ומתוקים, קינוחים ארוזים, לחם ולחמניות ארוזות, משקאות קלים ומוגזים, מוצרי בשר ארוזים ומוכנים לאכילה ולמעשה כל מזון ארוז המוכן לאכילה מיידית או דורש חימום לפני האכילה.

 

מה מכילים מוצרי המזון האולטרה המעובדים?

  1. כמות גבוהה יותר של שומן, שומן רווי, סוכר מוסף ומלח ביחס למוצרים לא מעובדים.

  2. כמות קטנה, אם בכלל, של סיבים תזונתיים, ויטמינים או מינרלים.

  3. בחלק מהמוצרים האולטרה מעובדים יש חומרים הנחשבים מסרטנים בתהליך החימום שלהם כמו אקרילאמיד.

  4. גם האריזה היפה שאתם רואים בסופרמרקט עשויה להכיל חומרים מסרטנים כאשר המזון בא במגע עם האריזה.

  5. לרבים מהמוצרים האולטרה מעובדים מוספים חומרים שתפקידם לשמר את המוצר או להפוך את צבעו למגרה יותר לעין.

צילום: shutterstock

 

מה ההבדל בין מזון מעובד למזון אולטרה מעובד?

מזון מעובד, להבדיל מהמזון האולטרה מעובד, הוא מזון גולמי שלא שינה את צורתו המקורית גם כשהגיע למדפים. לרוב, מה שיהפוך אותו למעובד הוא תהליך שימור להארכת חיי מדף - ירקות בקופסאות שימורים במלח, פירות יבשים מצופים סוכר, מוצרי בשר או דגים המשומרים על ידי הוספת מלח - כל אלו ייחשבו מזון מעובד ולא אולטרה מעובד.

במאמר שפורסם השנה במגזין BMJ נבחנה השאלה אם צריכת מזון אולטרה מעובד באורח יומיומי עשויה להשפיע על הבריאות, ובעיקר - האם יש לה השפעה על מחלת הסרטן.
במחקר השתתפו כ-105 אלף איש בגיל ממוצע של 42 שדיווחו מה הם אוכלים מדי יום. מדובר במחקר מקיף עם כמות גדולה של אנשים.

מהממצאים עלה כי מוצרים אולטרה מעובדים שמכילים כמות שומנים, סוכרים, רטבים וכן משקאות קלים מעלים את הסיכון לחלות בסרטן מכל הסוגים.

כמו כן, נמצא כי על כל 10 אחוזים נוספים של צריכת מזון מעובד, עולה הסיכון לחלות בסרטן ב-12 אחוזים ובסרטן השד באופן ספציפי – ב-11 אחוזים.

מחקר זה מצטרף לשורה של מחקרים אחרים שבדקו את השפעת המזון המעובד על בריאותנו ואשר מצאו כי מזון אולטרה מעובד גורם לנו להשמנה, לעליית רמת השומנים בדם, לעלייה בלחץ הדם ולבעיות לבביות אחרות.

כל אלו מצביעים על כך שמזון מעובד, טעים וזול ככל שיהיה, עולה לנו ביוקר ויגרום לנו לשלם מחיר כבד בעתיד.

צילום: shutterstock

 

כיצד תצמצמו את צריכת המזון האולטרה מעובד? להלן כמה טיפים:

לרוב, מוצרים שאפשר לאכול אותם מייד, ללא תהליך של אפייה או בישול הם המעובדים ביותר. למשל, שניצלים שצריך רק לחמם בתנור, עוגות, עוגיות וכדומה. השתדלו להימנע או לצמצם עד כמה שאפשר את צריכת המזונות האלו.

התבוננו בתוויות המזון שאתם קונים ובידקו כמה מרכיבים הוכנסו למזון ואין לכם מושג מה המשמעות שלהם. כל שרשימת הרכיבים ארוכה יותר ופחות מובנת – כך המוצר פחות מזין.

כשהדבר מתאפשר – הכינו בעצמכם את המזון בבית. מובן לגמרי שלפעמים בא לכם לאכול עוגה או שניצל או צ'יפס מחוץ לבית. אבל ברוב הזמן השתדלו להכין את הארוחות בבית. כך תהיה לכם שליטה מוחלטת על מה שנכנס לגופכם ותוכלו גם להחליט על דרך הכנה בריאה יותר של המזון.

נכון, לא תמיד יש זמן להכין מזון בעצמנו – במיוחד כשמדובר בכמה נפשות. כדי להימנע מהצורך לקנות אוכל מוכן מפאת חוסר זמן, נסו  למצוא זמן שמתאים ונוח לכם לבשל בו והכינו כמויות גדולות שאפשר לאחסן במקרר במהלך השבוע. כמו כן, אפשר גם להכין מזון, להקפיא ולהפשיר בימים קשים ועמוסים.

 

 

שני ששון - דיאטנית קלינית ברשת סטודיו סי.