שאל את הרב

הלכה שעשו שונא ליעקב.

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 20/06/23 09:18 א בתמוז התשפג

שאלה

שלום לרב!

מסופר בבראשית (כ"ה ל"ב) שכאשר יעקב אמר לעשו: "מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי", ענהו עשו: "הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה?" מה ראה עשו לומר: "הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת"? הרי לא היה זקן או תשוש?! פירושו של רש"י הינה מסורת אגדה ולא פותרת לי דיאלוג זה של שני האחים, ואילו הרמב"ן מביא בשם אבי הרד"ק פירוש שאין היא דעת הרמב"ן: "כי אין מחיר הבכורה הנזיד, רק הכתוב יספר כי בבקשו לאכול והוא עיף, אמר לו יעקב: מכור לי בכורתך בכסף, ואחר כך אכול. וענה לו בפחזותו על האכילה: למה זה לי בכורה, הרי היא מכורה לך?! ונשבע עליה וישבו לאכול ולשתות, והכתוב לא פירש המחיר". וכן גם זו דעת 'אור החיים' שדומה לדעת זו של אבי הרד"ק. וטעם הראב"ע: "שבכל יום ויום הוא מסתכן בעצמו, כאשר יצא לצוד שמא יהרגוהו החיות, ויתכן שימות קודם אביו", וכן זו דעת הרשב"ם וה'כלי יקר'. ודעת הספורנו: "הולך למות - ברב התלאה והעיפות", (שלא כדעתי). ופירש בעל הטורים: "ולמה זה - מלמד שכפר בעיקר והלך אחרי ההבל".

כל אלו פירושים נאים, אך אף אחד מהם איננו מניח את דעתי לאמר, מה ראה עשו לומר "הנה אנכי הולך למות?" ידוע לכם על פירוש שיודע וחושף יותר את מסתרי עשו, ואני מתכוון לחשיפת מסתרי עשו ע"פ הפסוק: (ירמיה מ"ט י') "כִּי אֲנִי חָשַׂפְתִּי אֶת עֵשָׂו גִּלֵּיתִי אֶת מִסְתָּרָיו וְנֶחְבָּה לֹא יוּכָל", שיודע מסודות נפש העלילה של עשו, כדוגמת סודות העלילה שגעל יעקב משמעון ולוי באמרו: "בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי"?

בתודה מראש!

תשובה

שלום

אני חושב שלא צריך לחפש פירוש שיניח את דעתך, אלא ללמוד את כל דברי המפרשים קדושי עליון הללו, שדבריהם דברי אלוקים חיים, וזה ממש לא סותר את החשיבות שבדרך הלימוד מקשים קושיות ומנסים להבין את האמת לאמיתה (עיין בפירוש הרב חיים מוולוז'ין למשנה באבות 'והוי מתאבק בעפר רגליהם').

לענ"ד הפירוש שמדבר על כך שהוא איש ציד שמסתכן כל יום, ולכן עלול מאוד למיתה, וממילא אין לו עניין בבכורה, הוא מאוד נראה כפשט הפשוט.

כל טוב

כתבות נוספות