שאל את הרב

שאריות הנר השמיני בחנוכה

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 24/10/19 16:01 כה בתשרי התשפ

שאלה

כיצד יש לנהוג עם שאריות הנר או השמן שנותרו לאחר הדלקת נר שמיני של חנוכה?

תשובה

א. יש מדליקים חנוכיה בשמן ויש בנרות, אלו ואלו צריכים להזהר בזאת חנוכה (ביום השמיני של חנוכה) בשני דברים, אחד מן הדין והשני ממנהג:

מהדין: שמן או נרות שנותרו בחנוכיה ביום השמיני - כגון, אם כבו הנרות בתוך חצי השעה הראשונה לבעירתם - צריך לשורפם, שהרי הוקצו למצוותם. אם אי אפשר לשורפם במדורה, יעטפם בשקית נילון ובניר, ויניחם באשפה.

מהמנהג: גם שמן או נרות שכבר עשו את תפקידם במשך חצי שעה, ואחר כך נותרו בחנוכיה - ראוי להחמיר כנ"ל (שריפה וכו'), אלא אם כן התנה מראש שהוא מקצה את השמן להדלקת חצי שעה בלבד.

ב. דין השמן או השעווה שנטפו בזמן ההדלקה על החנוכיה או על המגש שתחתה הוא כדין השמן והנרות עצמם שהבאנו לעיל.

ג. כאמור, המדובר הוא רק על השמן ועל הנרות שהונחו בחנוכיה. השמן שנשאר בבקבוק והנרות שנותרו בחפיסה מותרים לשימוש לדברי חול, גם אם נכתב על האריזה שהשמן או הנרות הם לחנוכה.

ד. יתר על כך: שמן זה או נרות אלו מותרים לשימוש של חול אף בתוך החנוכה, כיון שלהלכה נפסק ש"הזמנה לאו מילתא". רק אם בזמן הקנייה אמר ששמן זה או נרות אלו נקנים במיוחד ואך ורק עבור חנוכה, אזי נחשב הדבר כהקדש לשם מצוה, וכל שימוש לצורכי חול אסור.

א. יש מדליקים חנוכיה בשמן ויש בנרות, אלו ואלו צריכים להזהר בזאת חנוכה (ביום השמיני של חנוכה) בשני דברים, אחד מן הדין והשני ממנהג:

מהדין: שמן או נרות שנותרו בחנוכיה ביום השמיני - כגון, אם כבו הנרות בתוך חצי השעה הראשונה לבעירתם - צריך לשורפם, שהרי הוקצו למצוותם. אם אי אפשר לשורפם במדורה, יעטפם בשקית נילון ובניר, ויניחם באשפה.

מהמנהג: גם שמן או נרות שכבר עשו את תפקידם במשך חצי שעה, ואחר כך נותרו בחנוכיה - ראוי להחמיר כנ"ל (שריפה וכו'), אלא אם כן התנה מראש שהוא מקצה את השמן להדלקת חצי שעה בלבד.

ב. דין השמן או השעווה שנטפו בזמן ההדלקה על החנוכיה או על המגש שתחתה הוא כדין השמן והנרות עצמם שהבאנו לעיל.

ג. כאמור, המדובר הוא רק על השמן ועל הנרות שהונחו בחנוכיה. השמן שנשאר בבקבוק והנרות שנותרו בחפיסה מותרים לשימוש לדברי חול, גם אם נכתב על האריזה שהשמן או הנרות הם לחנוכה.

ד. יתר על כך: שמן זה או נרות אלו מותרים לשימוש של חול אף בתוך החנוכה, כיון שלהלכה נפסק ש"הזמנה לאו מילתא". רק אם בזמן הקנייה אמר ששמן זה או נרות אלו נקנים במיוחד ואך ורק עבור חנוכה, אזי נחשב הדבר כהקדש לשם מצוה, וכל שימוש לצורכי חול אסור.

כתבות נוספות