שאל את הרב

נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש...

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 24/12/13 19:05 כא בטבת התשעד

שאלה

לרב שלום,

מה משמעות הביטוי :" נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים"

2.ממי למדנו זאת?

3.האם זה על דרך המליצה?

תשובה

שלום וברכה,

1. הגמרא במסכת ברכות דף מג עמוד ב כותבת כך:
"אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: נוח לו לאדם שיפיל עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים. מנלן - מתמר, שנאמר: היא מוצאת וגו'."

משמעות דברי חז"ל שנוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש הם שעדיף לאדם אפילו שיישרף מאשר שילבין את פני חברו.

2. דין זה נלמד מתמר אשת יהודה שעליה נאמר בחומש בראשית פרק לח פסוק כה:
הִוא מוּצֵאת וְהִיא שָׁלְחָה אֶל חָמִיהָ לֵאמֹר לְאִישׁ אֲשֶׁר אֵלֶּה לּוֹ אָנֹכִי הָרָה וַתֹּאמֶר הַכֶּר נָא לְמִי הַחֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים וְהַמַּטֶּה הָאֵלֶּה:
היא לא רצתה לבייש את יהודה שבא עליה בשעה שחשב שהיא "קדשה" ולכן אמרה לו בלשון רמז.

3. אין זה על דרך המליצה בלבד אלא מסר ערכי שמלמד אותנו הגמרא עד כמה חשוב להיזהר בכבוד חברנו.
אין זה גם כפסק הלכה שצריך להישרף אם כנגד עומד הלבנת פנים, אך בהחלט יש בזה קריאת כיוון כיצד יש להתייחס לחומרת הלבנת פני חבירו.

שנזכה שלא לפגוע לעולם אחד בשני,
בברכה רבה
הלל מרצבך

כתבות נוספות