שאל את הרב

ללא נושא

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 21/07/10 00:58 י באב התשע

שאלה

לרב שלום.

1. רציתי לשאול, מדוע גויים שאינם יודעים שעמ"י ישראל הוא העם אשר בחר ה' ומריעים לנו נחשבים פושעים ורשעים? הרי זה בבחינת שוגגים, אנו כמו כל עם אחר מבחינתם. המוסלמים למשל מגינים על מה שהם חושבים שזאת ארצם וזה לגיטימי.

2. לגבי תפילה. הקב"ה שומע את תפילתנו אבל איך זה יכול להיות הרי אין שינוי לרצונו יתברך? וזו לא כמו תשובה שבה האדם כביכול משתנה. אז איך זה "עובד"?

תודה רבה

יוחאי

תשובה

שלום יוחאי,
1. גם לעם שלא נבחר אסור להרע, ומי שמרע נחשב רשע. בספר בראשית מסופר על קבוצות ויחידים שנענשו הגם שלא הרעו לעם ישראל שעדיין לא הופיע. אנשי סדום נקראו "רעים וחטאים" על כך שהדירו את מידת החסד מעירם והיו להם סיבות טובות לשיטתם. עי' רמב"ן בראשית יט,ה וכן בהסכמת הנצי"ב לספר אהבת חסד. כל ההסטוריה מלאה מרשעים שפעלו מתוך אינטרס שלשיטתם הוא לגיטימי אבל מדת המוסר והאמת לא נקבעת לפי מחשבתו של כל בעל זרוע, אלא זו אמת מוחלטת שנתנה השמים וחלק ממנה אלו שבע מצוות בני נח ובינהם איסור הריגה, ואם הם יקיימו רק את הצו הזה התקדמנו המון...

2.בענין התפילה גם היא פועלת על האדם בדומה לתשובה, שהרי התפילה נקראת עבודה שבלב, לא רק אמירה של טקסט וכדומה, כשאדם מתפלל מעומק ליבו אחרי התפילה הוא במדרגה אחרת ועל מצב זה לא נגזרה עליו גזירה, בדומה למה שנאמר אצל אברהם, אברם לא יולד בן אבל אברהם כן, כיוון שעכשיו הוא במקום יותר עליון.

בברכה,

דני ארגמן

כתבות נוספות