פרופ' הכהן על מינוי הדייניים: "מדובר בחילול השם הגדול ביותר"

פרופ' אביעד הכהן מתייחס לנושא הוועדה למינוי דיינים ולמניעת מינוי הדיינים הציוניים, "זו בושה גדולה, דיינים אמורים להיבחר מכוח כישורים לא קשרים". וגם לסיכוי שהוועדה תוחלף בוועדה קרואה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 19/05/16 17:57 יא באייר התשעו

פרופ' הכהן על מינוי הדייניים: "מדובר בחילול השם הגדול ביותר"
יחצ, צילום: יחצ

"מדובר בחילול השם גדול ביותר. העיכוב גורם עינוי דין קשה ביותר לציבור המתדיינים", אומר ל'כיפה' פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, כשהוא מתייחס לנושא הוועדה למינוי דיינים והוויכוח הפוליטי סביב הדיינים מהציונות הדתית שלא ממונים בשל התנגדות המפלגות החרדיות. "גם כך העומס על בתי הדין גדול ביותר וחסרונם של דיינים במערכת רק מגביר את הסבל של המתדיינים" הוא מוסיף.

לדעתו של פרופ' הכהן, לבתי הדין נעשה נזק תדמיתי בל ישוער עם נושא מינוי הדיינים, "קל וחומר כשחלק גדול מהמתדיינים מגיעים לבית הדין בעל כורחם, מכוח החוק שכופה עליהם זאת ולא מרצונם. האמון בבתי הדין שגם בימים כתיקונם אינו נמצא בשיאו יספוג מכה קשה עוד יותר", הוא מזהיר.

אשר למינוי על פי מפתח "מפלגתי" שגורם לסאגה האחרונה בוועדה למינוי דיינים כאשר מינוי הדיינים לבתי הדין האזוריים נמנע לחלוטין על ידי החרדים שאיימו שיראו במינוי הדיינים מהציונות הדתית סיבה למשבר קואליציוני אומר פרופ' הכהן כי "הטלת וטו על דיינים מסוימים מהציבור הציוני-דתי זו בושה גדולה. דיינים אמורים להיבחר על פי רמתם התורנית ואופיים ולא על פי צבע כיפתם, מכוח כישורים ולא מכוח קשרים".

כרגע העניק בג"צ ליו"ר הוועדה השר יובל שטייניץ חודש נוסף בו ינסה להביא את חברי הוועדה להסכמות למרות שהסיכוי לכך נמוך ביותר. שכן במצב הקיים יש לגוש הציוני דתי יתרון מספרי על פני החרדים בשל פרישת שני דייני בית הדין הגדול לגמלאות ובצד החרדי של הוועדה מחכים לחודש אוגוסט אז יסתיים מינויה של הטוענת הרבנית, ד"ר רחל לבמור והאיום עליהם יפחת.

בג"צ פסק כי במידה ולא ימונו דיינים קבועים לבית הדין הגדול הוא יאסור את המינויים הזמניים שנעשו על ידי הרב הראשי, הרב יצחק יוסף ובעצם יביא כמעט להשבתתו של בית הדין הגדול שיפעל רק בהרכב אחד עם הרב אליעזר איגרא שמונה לפני כשבועיים למרות חילוקי הדעות בוועדה.

"מדובר בתופעה בלתי נסבלת שגורמת גם לעינוי דין וגם לחוסר תפקוד תקין", אומר פרופ' הכהן כשהוא מתייחס לנושא מינוי הדיינים הזמניים. "אילו היה קורה אותו תהליך בבית המשפט העליון היו נעות כל אמות הספים. המשך המצב הזה עלול להביא אנשים מסוימים למחשבה שאולי בעצם ניתן לוותר על מערכת בתי הדין כליל", הוא אומר נחרצות.

למרות הכישלון הצפוי של הוועדה בשל התנגדותם העיקשת של החרדים, טוען פרופ' הכהן, כי בג"צ לא צפוי להכריז על הקמת וועדה קרואה למינוי דיינים, "החוק אינו מאפשר זאת. הליך הבחירה מוסדר בחוק ראשי וכל עוד החוק לא ישונה אין מנוס אלא מהגעה להסכמות במבנה הנוכחי של הוועדה".

הסערות הפוליטיות השבוע היו הזדמנות מעולה לבית היהודי כדי לחזק את כוחו. בנט הכריז כי הוא אינו מעוניין בתיקים אחרים ממה שיש לבית היהודי כרגע, אך בהחלט היה עליו לדרוש את חיזוק הבית היהודי בנושא מינוי הדיינים שישפיעו על פניהם של בתי הדין בעשרות השנים הקרובות. בינתיים נראה שבנט שעסוק במחשבה כיצד יזכה בעתיד במשרד הביטחון מוותר לחלוטין על נושא משמעותי ומרכזי בכל הקשור ליחסי דת ומדינה ומותיר כרגיל את הזירה למפלגות החרדיות שמשתלטות עליה ללא מאמץ.