"לא להתיר חילול שבת בצה"ל"

רבני הציונות הדתית ובהם רבנים צבאיים, מוחים על הכוונה לשינוי פקודת המטכ"ל :"זהו דבר שלא ייעשה"

חדשות כיפה אורי פולק 26/07/10 00:00 טו באב התשע

"לא להתיר חילול שבת בצה"ל"
דובר צהל, צילום: דובר צהל

לחץ נוסף על המטה הכללי של צה"ל, למניעת שינוי פקודת המטכ"ל שתתיר את פעילות גלי-צה"ל בשבת: מספר רבנים בציונות הדתית, מהם רבנים צבאיים וקצינים במילואים, מוחים בכתב על הכוונה לשינוי הפקודה. "אנו מביעים בזאת את מחאתנו על הניסיון לשנות את פקודות מטכ"ל בנושאי דת כדי "לטהר" את הפעלת גלי-צה"ל בשבתות וחגים בניגוד לפקודות הקיימות", כתבו החותמים במכתב פומבי, שנועד בעיקר לנציגי הציבור הדתי והחרדי בכנסת.

"הפקודות נקבעו בזמנו של מייסד הרבנות הצבאית והרב הצבאי הראשון, האלוף הגר"ש גורן זצ"ל. הם תאמו את ציפיות המערכת הדתית מצה"ל ואפשרו לציבור הדתי להתגייס לצבא ולמלא את חובתו למדינה. לבוא היום ולשנות את הפקודות באופן חד-צדדי, זהו דבר שלא ייעשה. כדי למנוע מלחמת פקודות, אנו מבקשים להשאיר את פקודות המטכ"ל על כנן כפי שהחזיקו מעמד 60 שנה", הוסיפו החותמים.

לדבריהם, "שינוי פקודה כדי להתיר חילול שבת שלא לצורך מבצעי, הוא דבר שלא היה מעולם כמוהו ומעשה זה חמור ומסוכן מאד ואנו מבקשים מכם נציגי הצבור הדתי בכנסת לפעול לביטול הרצון לעגן בפקודות מטכ"ל חילול שבת רשמי. מפני חשיבותה של השבת אנו מצפים מכל שומרי המצוות בבית המחוקקים ללא הבדל מפלגות להתייצב למען קדושת השבת ונשמח לקבל מידע על פעולותיכם בעניין זה".

בין רשימת החותמים על המכתב: הרב יעקב אריאל, הרב ישראל אריאל, הרב אברהם יוסף, הרב ישראל רוזן, הרב ד"ר פיני איזק (יו"ר קרן לה"ב - לחיזוק היהדות בצה"ל) ובעצמו סא"ל במילואים, הרב יוסף וסרמן (יו"ר ארגון הטוענים הרבניים), הרב הראל יוסף (הרב האזורי למטה יהודה), הרב אל"מ (במיל) ישראל זינגרביץ, רס"ן (במיל) הרב חניאל פרבר (קרן לה"ב), הרב סא"ל (במיל) ברוך בנציוני ואחרים.

כזכור, ועדה מיוחדת בצה"ל גיבשה באחרונה פקודת מטכ"ל יסודית שתתיר לחיילים בשירות סדיר את הפעלת גלי צה"ל בשבת. טיוטה סופית של הפקודה כבר הועברה לחתימתם של בכירים בצה"ל ובראשם הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי. הפקודה החדשה מסדירה לראשונה את ההתנהלות שאיננה מבצעית המתבצעת כיום בצה"ל, וצפויה להכשיר את חילול השבת בצה"ל לכתחילה. מדובר בפגיעה אנושה בצביון השבת, כפי שהוא בא לידי ביטוי למן הקמת צה"ל ועד היום.