מהפכה: צה"ל יחלל שבת - בפקודה

לראשונה פקודת מטכ"ל תסדיר חילול שבת בשורות תחנות הרדיו הצבאיות

חדשות כיפה אורי פולק 26/05/10 00:00 יג בסיון התשע

מהפכה: צה"ל יחלל שבת - בפקודה
דובר צהל, צילום: דובר צהל

פעילות תחנת הרדיו הצבאית "גלי צה"ל" בשבתות ובמועדי ישראל, הצליחה לאורך השנים להרגיז רבים מקרב הציבור הדתי, כמו גם קצינים בכירים במסדרונותיה של הרבנות הראשית לצה"ל. הרב הצבאי הראשי היוצא, תא"ל הרב אבי רונצקי, ניסה בעצמו להביא לסגירת המיקרופונים - ללא הצלחה. התחנה הצבאית משדרת בשבת מאז הקמתה במסגרת הסטטוס קוו הנהוג לגבי השידור הציבורי.

משכשל המאבק הפנים-צה"לי למען השבתת התחנה, הגיש בשנת 2008 הפורום המשפטי למען ארץ-ישראל עתירה לבג"צ, בבקשה להורות לשר הביטחון ולרמטכ"ל לאסור את הפעלת שידורי תחנת גלי צה"ל, גלי צה"ל וגלגל"צ, על ידי חיילים בשירות סדיר בשבתות וחגים.

"גלי צה"ל אינה יכולה להנות משני העולמות. אם היא יחידה צבאית, הרי על המשרתים בה לציית להוראות הפיקוד העליון שהן בגדר הדין בצבא. ביטחון ישראל לא ייפגע אם תחנת רדיו המשדרת אקטואליה, תרבות ופנאי לא תופעל בשבתות ומועדי ישראל על ידי חיילים בסדיר, בקבע ובמילואים. אין בחוק, בהוראות הפיקוד העליון, או בכל דין אחר, הוראה המאפשרת לגלי צה"ל לעשות שימוש בחיילים לשם כך", נטען ע"י הפורום בעת הגשת העתירה.


חציית קו אדום שעלול להרוס את צה"ל (צילום: דובר צהל)


"עדות על מעמדה ההולך ומתדרדר של הרבנות הצבאית הראשית"

כעת מתברר כי מהלך הפורום למען ארץ ישראל בבג"צ הביא לתוצאה הפוכה: ועדה מיוחדת בצה"ל גיבשה באחרונה פקודת מטכ"ל יסודית שתתיר לחיילים בשירות סדיר את הפעלת גלי צה"ל בשבת. טיוטה סופית של הפקודה כבר הועברה לחתימתם של בכירים בצה"ל ובראשם הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי.

הפקודה החדשה מסדירה לראשונה את ההתנהלות שאיננה מבצעית המתבצעת כיום בצה"ל, וצפויה להכשיר את חילול השבת בצה"ל לכתחילה. מדובר בפגיעה אנושה בצביון השבת, כפי שהוא בא לידי ביטוי למן הקמת צה"ל ועד היום.

בשיחה עם כיפה הביע קצין בכיר ברבנות הצבאית מורת רוח באשר לאוזלת ידה של הרבנות הצבאית בנושא. "המציאות בה מהלך כזה מתרחש כעת, מעידה יותר מכל על העובדה שידיו של הרב הראשי לצה"ל - כבולות. אם אין הוא מסוגל להשיב מלחמה שערה ולהשאיר את הסטטוס-קוו על כנו, כפי שהיה מקובל בעשרות השנים האחרונות, מצבנו בכי רע. אין זו אלא עדות על מעמדה ההולך ומתדרדר של הרבנות הצבאית הראשית, שהופכת גורם מייעץ במקום סמכות מכוונת", אמר.

"מדובר בחציית קו אדום שעלול להרוס את צה"ל"

שמוליק קליין, דובר הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, קורא לחברי הכנסת השרים ואנשי הציבור הדתיים להתעורר. קליין מסר לכיפה כי משנודע על הפקודה החדשה המסתמנת והולכת לצאת, הפורום המשפטי פנה לרב הצבאי הראשי, לרבנים הראשיים לישראל, לחברי הכנסת מהמפלגות הדתיות וביקשם לעצור את התקדים המסוכן.

"אני חושב שהרב הראשי לצה"ל, זה היוצא וזה הנכנס - חייבים לעמוד בפרץ. באותה מידה בה חילול שבת אסור בפקודה שלא למטרה מבצעית מובהקת כבחטיבת הצנחנים, הוא אסור גם בגלי צה"ל. בבסיס קיומה של הרבנות הצבאית עומדת חובתה להגן על חיילים המבקשים לשמור מצוות", אמר.

לדבריו של קליין לא מדובר בעניין אישי או מגזרי, אלא בנושא עקרוני המהווה חציית קו אדום, ומונע מחיילים שומרי מצוות להשתתף ביחידות צה"ל השונות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכיפה כי "צה"ל פועל לאישורה של הוראת פיקוד עליון המסדירה את פעילות תחנת גלי צה"ל ובין היתר את פעילותם של חיילים בסדיר המשרתים בגל"צ בשבתות ובמועדי ישראל. במסגרת עבודת המטה שנערכה לצורך גיבוש ההוראה, שותפו הגורמים הרלוונטיים השונים, לרבות אגף כוח אדם והרבנות הצבאית".