מחיר הלייקים והשיתופים לשנאת חינם

השיח הציבורי המתלהם ברשתות החברתיות משתלט על החברה. הרב אלי קפלן מזכיר שזה ממש מתבקש ללמוד את הלקח מתלמידי רבי עקיבא גם היום

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 24/05/16 12:16 טז באייר התשעו

מחיר הלייקים והשיתופים לשנאת חינם
mama_mia / Shutterstock.com, צילום: mama_mia / Shutterstock.com

"שלא נהגו כבוד זה בזה". כך מסבירה הגמרא את הסיבה למותם במגיפה של 24000!!! תלמידי רבי עקיבא בתקופה שבין חג הפסח לל"ג בעומר. מגיפה זו היא הסיבה למנהגי האבלות הנוהגים בתקופה זו. מן הסתם תלמידיו של רבי עקיבא היו תלמידי חכמים גדולים והיו בעלי מידות בין אדם לחבירו אבל לא ידעו לכבד את מי שאיננו חושב כמותם.

בשנים האחרונות אנו עדים לשיח מתלהם המלא בכינויי גנאי והשמצות מכל הכיוונים. ימין ושמאל. דתיים וחילוניים. אשכנזים ומזרחים. ועוד ועוד. האם מישהו באמת משתכנע בגלל שהטיעון מלווה בהשמצה של מי שאיננו חושב כמונו?! ההיפך הוא הנכון. האם אנחנו רוצים לחיות בחברה מקוטבת שבה אין הקשבה בין מחנות החולקים זה על זה? ברור שלא.
אז למה זה קורה? כי כל אחד רוצה שדעתו תשמע כמה שיותר. כל אחד רוצה לקבל כמה שיותר לייקים וכמה שיותר שיתופים...כל אחד רוצה שציוצו יגיע לכמה שיותר אנשים..

כולנו רואים שכאשר מתבטאים בחריפות הדברים מעוררים עניין וכאשר הדברים נאמרים בלשון נעימה ומכובדת אין הם צדים את העין. כך נוצר מצב אבסורדי שבו השיח הולך ונעשה מכוער למרות שרוב האנשים אינם רוצים בכך. למרות שרוב מוחלט של הציבור רוצה אהבה ואחדות בין כל חלקי העם.

בעידן בו אנו חיים, כאשר כל אחד יכול להשפיע על השיח הציבורי בזכות הרשתות החברתיות, כאשר הרייטינג ברשת נמדד באופן מדוייק על כל הקלקה על כותרת זו או אחרת, אין לתלות את האשמה על השיח המתלהם על כלי התקשורת. כל אחד ואחד מאיתנו אשם בכך ותורם את חלקו לשיח זה. האם מישהו מאיתנו היה קורא את הכתבה על המחלוקת בין הרב עמר לרב שטרן בשאלת השימוש בקולנועית צומת בשבת אילולא היתה הכותרת החריפה "הרב עמר לרב שטרן: אסור לשבת לידך..".

כמה אנשים היו קוראים כתבה המסכמת את המחלוקת ההלכתית בצורה מכובדת? לא רבים...
המשיכה הטיבעית שלנו לאמירות צעקניות ופרובוקטיביות היא זו המזינה את האוירה המלהמת והמבזה. תיקון חטאם של תלמידי רבי עקיבא הוא בידינו. ביד כל אחד ואחד מאיתנו. אם נשנה את השיח. אם נתווכח לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. אם נתווכח מתוך כבוד והערכה למרות חילוקי הדעות תשרור ביננו אהבה ואחווה.

שהרי זו הסיבה לכל שהלכה כבית הלל. "שענוותנים היו והקדימו דברי בית שמאי לדבריהם". אזי גם השיח ברשתות החברתיות יתעדן וגם השיח בכלי התקשורת יהיה מכבד ומאחד.
אינני נאיבי. אינני חושב שמאמר אחד כזה ישנה את הדברים מן הקצה אל הקצה ...אבל גם אם יתרום במעט...דיינו.

הכותב ראש הגרעין התורני 'בית מורשת' במעלה אדומים מבית 'קרן קהילות'