שאל את הרב

לימודי חינוך במכללה חילונית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/03/17 17:06 כד באדר התשעז

שאלה

האם יש בעיה איתי?

האם יש בעיה איתי שאני מעדיפה ללמוד חינוך במכללה חילונית?!

האם יש בעיה איתי כשאני אומרת שהקורסים במכללות הדתיות משעממים אותי?!

האם יש בעיה שאני לא מצליחה להתעניין בחינוך שנלמד במכללות דתיות, והחומר שבמכללות החילונית פשוט מעניין הרבה יותר?

האם יש בעיה איתי כשאני אומרת שבמוסדות דתיים אני פשוט מרגישה שאני הולכת אחורה מבחינה דתית, ובמוסדות חילוניים רק מתחזקת יותר?

עכשיו, אני באמת שואלת למה זה כ"כ נורא שבחורה תלמד חינוך במכללה חילונית?

למדתי שנה שעברה במוסד חילוני, והכל היה תלוי בגבולות שלי. שמתי גבולות מאוד ברורים עם גברים- כך שהם פשוט לא יצרו איתי קשר אף פעם, והבנות- חילוניות ברובן, מסורתיות במקצת בהתחלה נרתעו ממני אך לאט לאט הן התחילו להתחבר ובסוף יצא שהן שואלות אותי שאלות על הדת ומתעניינות, ברמה שהן עשו אצלי פעם שבת רק כדי להרגיש מה זה. 2 מהן אפילו החליטו שהן רוצות לשמור שבת תמיד. הן גם יודעות את הגבולות שלי, על מה מדברים ועל מה לא. הן גם ידעו שהחברות שלנו היא בעיקר במוסד ולא מחוץ לזה. מהשאלות שלהן התעצמתי המון. אף פעם לא נכנסתי לויכוחים על דתיים-חילוניים, אבל מהשאלות שהבנות שאלו אותי רק ראיתי תמימות וקסם (חייבת לציין שהן לא בחורות תמימות בכלל). לכן גם כ"כ התחזקתי, גם עצם זה שאת מייצגת משהו מחזיקה אותך חזק.

עכשיו, חוץ מהסיבות שיש מכללות דתיות אז למה להתערבב עם החילונים. מה העניין למנוע מבחורה ללמוד במקום חילוני?

אני לא מוצאת את עצמי במקום דתי, אני כל הזמן מהרהרת בכפירה. אני בחורה דוסית, ממשפחה דוסית, שומרת צניעות, כשרות, שבת וכו´.. עד הפרט הקטן. הכל תקין אצלי. הכל. הבעיה היחידה שאני לא מצליחה אבל באמת לא מצליחה, להתמודד עם מוסד דתי.

ואני לא מבינה למה תמיד מדברים על אהבת חינם, האם אהבת חינם היא לא לאהוב גם את אחינו החילונים, להראות להם שהדתיים לא חיים בתוך בועה ושהתורה נמצאת בכל מקום ולא רק במקומות דתיים?

האם זה לא גדול להמשיך ולהתחזק במקום שלבך חפץ בו, לעשות טוב בעולם, לתקן עולם. כן, גם אם זה אומר פשוט להגיע למכללה חילונית ולהראות להם ש"הדתיים" שהם כ"כ שונאים, הם בסה"כ אנשים טובים?

תשובה

שלום וברכה

יהיה נכון לומר שיש יותר מתשובה אחת ראויה לנושא שאת מעלה.

יהיה נכון לומר שעובדה זו מלמדת כי הדבר תלוי בהרבה משתנים, ובעיקר – בך עצמך.

יהיה נכון לומר כי בסופו של דבר המבחן הוא האם המקום בו את לומדת יהפוך אותך ליותר אוהבת שמיים, יראת שמיים, ומתאימה להעביר (בין השאר) גם את עולמך הרוחני בבתי החינוך בהם תמצי את יכולותייך בעתיד.

אם התמונה העצמית המצטיירת לעצמך היא שהעולם הרוחני שלך מתקדם; שהעימות בין העולמות השונים הופך לאימות פנימי שלך עצמך; שאת תהיי אשת חינוך מעמיקה יותר ורגישה יותר ומקצועית יותר, בנוסף לעולם האמוני שלך, בשל העובדה שאת לומדת במוסד הזה; שדווקא המעורבות מקדמת אותנו כעם ישראל וכדו´ – ההחלטה שלך ללמוד במקום חילוני נראית החלטה סבירה, אולי למעלה מכך, אך עלייך מוטלת חובת ההוכחה לעצמך שזה קידם אותך למקום טוב יותר.

אני חוזר על מה שכתבתי למעלה. אין תשובה אחת נכונה לשאלה זו. יש דברים חשובים שאת יכולה לקנות דווקא במקום שליבך חפץ; יש דברים בעייתיים שאת עלולה לקנות דווקא במקום שליבך חפץ.

חשוב להדגיש כי הדברים הבעייתיים אינם נובעים מכך שאנשים "רעים" או כל ביטוי גנאי אחר, אלא בשל דברי הרמב"ם: "דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחביריו נווהג נוהג כמנהג אנשי מדינתו לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחשך כדי שלא ילמוד ממעשיהם...". כתבתי כבר פעמים רבות שאין לזהות באופן אוטומטי בין "צדיקים" ובין "דתיים" וכמובן גם לא בין "רשעים" ובין "חילוניים". ההשפעה מהסביבה נובעת מתפישת עולם אחרת, שלפי אמונתנו היא אינה מממשת את הברית המלאה שבין עם ישראל ובין הקב"ה.

לכן, יש היגיון בדברי אלה שטוענים שיש ללמוד בחברה דתית, המקיפה אותך באווירה אחרת. בשל כך אני תומך בקיומם של מוסדות חינוך שבנויים על בסיס החינוך לשמירת מצוות, לנאמנות לברית, ולכל הדברים האחרים שסובבים את העקרונות האלה. ברם, בשל העובדה שיש היגיון גם בדברייך שלך - את צריכה לשקול את ההיבטים השונים, ואת רצונך להישאר מי שאת, ואף להתחזק בדרכך, וגם לקשור בין חלקים שונים בעם ישראל, וכאמור – אם אלה מכוונים אצלך, לכי בדרכך הבחירית, ועימדי באתגרים שהצבת לעצמך.

כל טוב

כל טוב ובהצלחה

כתבות נוספות