שאל את הרב

לימוד היסטוריה עם ישראל מצווה

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 08/02/17 15:36 יב בשבט התשעז

שאלה

שלום הרב שוקרון

האם יש מצווה ללמוד על ראשי הממשלות הנשיאים ובכללי היסטוריית מדינת ישראל משום "שנות דור ודור"?

תודה

תשובה

לשואל שלום
אקדים דבר-מה. אנחנו חיים בהווה, ולעיתים לוקים בהסתכלות צרה על המציאות לפיה העבר איננו כבר, העתיד טרם הגיע, וההוה עצמו חולף כהרף עין. מבט כזה אינו רואה [קשר מהותי בין חלקי הזמן השונים]. התוצאות של המבט הזה הן בניתוק של האדם מן העבר, וכן מתודעת הזמן - מן התודעה ההסטורית.
התורה לעומת זאת מצווה אותנו כפי שכתבת: ["זכור ימות עולם, בינו שנות דור ודור"]. צווי זה כולל בתוכו שני עניינים:
א. עצם [לימוד ההיסטוריה]. הנביאים כולם חוזרים ומזכירים את המאורעות שקרו בעבר, מצוות רבות באות כזכר למאורעות מן העבר, ישנן "עשר זכירות" שנאמרות בסוף התפילה, ראש השנה - יום בריאת העולם מכונה "יום הזיכרון", ועוד.
ב. "בינו שנות דור ודור" – מוטלת עלינו החובה לתרגם את המציאות ההיסטורית לתוך עולמו הרוחני של האדם. ללמוד מהמאורעות דברים רלוונטיים לאמונתנו.
בספרו הנודע 'זכור' ההיסטוריון האמריקני יוסף חיים ירושלמי מדגיש את העובדה שהיהודים היו הראשונים שראו בקורות העבר משמעות: "עם ישראל עמד על מהות הא-לוהים על פי מה שפעל בהיסטוריה… הזיכרון היה לגורם מכריע באמונת ישראל, ובסופו של דבר – גם בעצם קיומו. רק בישראל, ולא בשום עם מלבדו, נתפס הציווי לזכור [כמצווה דתית לעם כולו]"
יש עניין ללמוד הסטוריה כללית ולאומית, כדי לזהות את המהלכים וההשגחה הא-להית השזורה בעולם. בנוסף, דומני שיש מצוה גם משום [שיחו בכל נפלאותיו].
מאמרו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק "למהלך האידיאות בישראל" לדוגמא, מנתח את ההיסטוריה הישראלית והעולמית ומגיע ממנה לתובנות תיאולוגיות עמוקות. הרב קוק מתיחס לשני סוגי מהלכים היסטוריים: מהלך "סיבתי", ומהלך "מוסרי". כדאי לעיין שם.
לסיכום: ללא ספק [יש מצוה ללמוד היסטוריה של עם ישראל]. וכן יש עניין ללמוד היסטוריה כללית.
לסיום, כך כותב הרב בספרו 'עין איה': "ההשקפה בהמון הברואים וכחו וגבורתו המלא עולם, כשיתקבצו לו המוני ידיעות והשקפות רחבות בכלל המציאות [ימצא בהם הקשר הנאמן המורה על כוונת הטוב והמטיב יתברך לחסד ורחמים], בין מריבוי הברואים ובין [משלשלת המעשים] על ידי ההסתכלות בהליכות המקרים האנושים הכלליים. כאמרו: "זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור". שקיבוץ הפרטים של הידיעות אל הכלל תבורר ההשקפה האמתית מדעת א-להים, ויהיה האדם פונה על ידי זה למעלה להתאזר חיל בהשלמת עצמו וזולתו, כי זה חפץ אדון כל יתברך".
(מקורות: פירוש ספורנו על חומש דברים פרק לב פסוק ז | עין איה ברכות פרק ז אות טו | הרב שמעון קליין)
בהצלחה רבה בכֹּל

כתבות נוספות