שאל את הרב

סכנה: כאן בונים תשובה - חלק ג': הגיע הזמן לקום

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/10/16 02:18 ח בתשרי התשעז

שאלה

בפעמים הקודמות דיברנו על ארבעת חטיבות ימי התשובה. הרחבנו על המשנה החותמת את מסכת יומא והמדברת על חזרה בתשובה שלמה והוספנו שחזרה בתשובה אינה מתקיימת כאשר יש חציצה של עבירות בין אדם לחברו. דיברנו על חציצת האיבה על גורמיה ועל הדרך להינצל ממנה.

בחלק הזה נשתדל להבין את משמעות הסליחות שאנו מבקשים מהקב"ה ואת דרכי הסליחות.

*

מתחילת חודש אלול או בשבוע שלפני ראש השנה אנו מתחילים את אמירת סדר הסליחות. את הפיוטים הללו חיברו תלמידי חכמים [גדולי עולם] המלאים ביראת שמים וידיעות עצומות בתורה, לא משוררים שכתבו שירים כשבאה להם המוזה.

הרבה פעמים הפיוטים היו [הפסגה התורנית] של תלמידי חכמים אלו כי בפיוטים אלה היו עומקים ורמזים מכל מיני מקומות – בתורה, בתנ"ך, בחרוזים, במשקל ובתוכן. כל זה היווה בעצם געגועים וכיסופים ליצירה תורנית מופלאה.

הפעם נלמד את הבית הראשון של הפיוט הפותח את הסליחות הספרדיות – "[בן אדם, מה לך נרדם]" שהמחבר שלו אינו נודע.

*

"[בן אדם, מה לך נרדם - קום קרא בתחנונים! שפוך שיחה, דרוש סליחה מאדון האדונים. רחץ וטהר, ואל תאחר בטרם ימים פונים. ומהרה, רוץ לעזרה לפני שוכן מעונים. ומפשע וגם רשע ברח ופחד מאסונים. אנא שעה שמך יודעי ישראל נאמנים. לך השם הצדקה ולנו בושת הפנים]".

דבר ראשון שאפשר לשים לב אליו זה שהמנגינה [שמחה ואפילו קצבית]. היינו מצפים שתהיה מנגינה אחרת כי זאת בקשת סליחה. אבל עם ישראל יודע שכשהם מבקשים סליחה וחוזרים בתשובה אמיתית הקב"ה סולח להם – לכן הם מנגנים ממש כמו אוהדי בית"ר. כי פיוט הסליחה הזה יוצר פתח גדול לרחמים, קרבה ואהבה לאבינו שבשמים (שלא לדבר על המנגינה הקצבית של "אבינו מלכנו"...).

זה יכול להטעות כי כל מילה היא מדויקת. זה ממש עמוק שכדי להבין את משמעותם הסופית לכן כתבו עליהם הרבה פירושים. צריך ללמוד אותם לעומק שוב ושוב.

*

"[בן אדם, מה לך נרדם?]" מילים אלה מוכרות מהתנ"ך בספר יונה. זה מה שרב החובל אומר ליונה הנביא בעת הסערה.

בחיינו יש רגעים שאנו ממש רצים ממקום למקום – אבל נפשית אנחנו "רדומים" כי התרגלנו שהכול צריך להיות הכול אותו דבר. המשימה שלנו היא תמיד [לשאוף להתקדמות ולפעול למענה].

רב צדוק הכהן מלובלין אומר שכתוב בתורה "[ויפל יהוה אלהים תרדמה על האדם ויישן]" (בראשית, פרק ב' פסוק כ"א) – אבל [לא כתוב שהאדם התעו

תשובה

כתבות נוספות