שאל את הרב

ההבדל והשוני בין יחס החרדים והדתיים להתיישבות בארץ

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/08/14 00:42 יח באב התשעד

שאלה

שלום חברים מקשיבים! ותודה על האתר המקסים הזה! יש לי שאלה: מה ההבדל בגישה של החרדים לגבי נחלה וההתיישבות בארץ לבין הגישה של הדתיים הלאומיים( לפי מה שהבנתי זה בעיקר ההבדל העיקרי בין הזרמים)ובנוסף מאיפה יש לנו אסמכתות( מקורות בתורה) שדוגלים ביישוב ארץ ישראל השלמה והחשיבות של זה? מאוד חשוב לי להבין את העניין משום שהציניות תופסת חלק נכבד בחיים שלנו...(אשמח להמלצות של ספרים העוסקים בנושא) שוב תודה רבה על האתר המלמד הזה...

תשובה

שלום רב

שאלת שאלה חשובה מאד וכמובן קשה במסגרת הקצרה הזו להאריך בנושא.

באופן כללי, אפשר לומר שקיימות שתי שאלות נפרדות שלגבן יש 'מחלוקת'.

שאלה אחת היא - יישוב ארץ ישראל - עד כמה באמת יש מצווה כיום לישב את ארץ ישראל, עד כמה חשוב להאבק עליה ולמסור עליה את הנפש וכן הלאה.

בנושא הזה, הגישה של הציבור הדתי-לאומי מאד ברורה, יש הרבה מאד ספרים שעוסקים בכך.
הגישה של הציבור החרדי יותר מעורפלת. מצד אחד ה'חזון איש', הרבי מליובאוויטש ועוד גדולים היו תומכים נלהבים של ההתישבות בארץ, שני ה'אדמו"ר מסאטמר', התנגד מאד לכל עיסוק בנושא (וכתב ספר מפורסם בשם 'ויואל משה') הרב ש"ך, מנהיג הציבור החרדי עד לא מזמן, הושפע ממנו מאד, כך שבציבור החרדי הנושא הזה נשאר עמום. יש חרדים מאד 'ימניים' ויש חרדים מאד 'שמאליים'.

שאלה השניה היא - האם לשתף פעולה עם הציבור החילוני בבנית הארץ. כאן העמדה של החרדים היא כן ברורה - של המנעות מכל שיתוף פעולה עם 'רשעים' מתוך רצון ושאיפה להתרחק מהם ולא ללמוד ממעשיהם. לעומת זאת, הציבור הדתי לאומי מאמין שרק על ידי שיתוף פעולה, אפשר יהיה להשפיע על הציבור החילוני וכן על צביונה של החברה. למעשה, גם כאן יש גוונים שונים. יש לא מעט דתיים לאומיים שגם הם דוגלים ב'הפרדה', ואילו יש לא מעט חרדים שעוסקים בשיתופי פעולה כאלה ואחרים.
ביחס לכל הנושא הזה אפשר ללמוד בספר הנפלא והחשוב, שחובר בעצם ימי השואה, 'אם הבנים שמחה' והוא עוסק בבירורים יפים ומרגשים בכל הנושא הזה.

מקוה שהענינים קצת יותר ברורים.

ברכה והצלחה

טוביה
tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות