שאל את הרב

גזל / הלבנת פני חבר ברבים

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 18/04/14 14:42 יח בניסן התשעד

שאלה

בס"ד

ערב שבת שלום,

אני עובדת כצ'קרית בחדר אוכל בבית מלון. תפקידי הוא לעמוד בכניסה ולוודא שהאנשים שמותר להם לקבל ארוחת בוקר ייכנסו לחדר האוכל ואילו אנשים שלא שילמו עבור ארוחת הבוקר, לא ייכנסו.

שאלתי היא כזאת:

מידי פעם, בשעות לחץ בכניסה לחדר האוכל, נכנסות קבוצות גדולות של אנשים לחדר האוכל ולעיתים גם כאלו שלא מגיעה להם ארוחת בוקר.

במידה ואני יודעת שנכנסו אנשים שלא מגיעה להם ארוחת הבוקר ואני רואה אותם יושבים ואוכלים, מה עליי לעשות?

האם לגשת אליהם בסבר פנים יפות ולבקש מהם תשלום? חלק חושבים שזו הלבנת פני חבר ברבים, או שמא עליי להתעלם ? האם התעלמות גורמת לי לגרום להם לחטוא בגזל מהמלון?

בברכה,

אשמח לתשובה מנומקת ..

ליאור שמחה

תשובה

לשואלת שלום רב
אינני מבין את השאלה. אם שוטר רואה עבריין תנועה, אסור לו להעיר לו כדי שלא ייעלב? אם את מוכרת בחנות בגדים, האם תכבי את המכונה שמתריעה על גניבה כדי שהגנב לא ייפגע? ואם את רואה מישהו גונב, לא תרימי קול שלא יולבנו פניו של הגנב?
קל וחומר שכאן, שזהו תפקידך ועל כך משלמים לך. אם אינך ממלאת תפקידך כראוי, את גוזלת את המעסיק שלך!

צריך להיות ברור שגזל זה לא רק להתפרץ עם עוזי וכובע גרב לבנק ולשדוד אותו. גם אדם שנכנס לחדר אוכל במלון בלי לשלם, (וגם מקרים אחרים כמו אדם שמרמה את מס הכנסה ומע"מ וכד'), גם הוא גזלן גמור.

כמובן שמה שאת יכולה לעשות בלי הלבנת פנים כמו שציינת ללכת אליו בשקט ולהעיר וכד', זה עדיף. אלא אם כן אין ברירה, ואז יהיה מותר אף בצורה פומבית, להזמין מאבטח, ולעשות עסק שלם, ע"מ למנוע מהגזלן מלגזול, אפילו סנדביץ'.

בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות