שאל את הרב

אתרים הפתוחים בשבת

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 12/02/12 18:51 יט בשבט התשעב

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב!

לפני כמה ימים חברה שאלה אותי אם אני רוצה לבוא איתה לטיול לחרמון. אמרתי לה שאני אברר ואחזיר לה תשובה. כשהרהרתי לי במחשבתי על הטיול הזה פתאום עלה לי שהאתר לא שומר שבת.

אני לא הולכת לאתרים ולכל מיני אטרקציות שלא שומרים שבת כבר הרבה שנים. זה כולל בכל מהכול, גם דברים שכביכול גם ישיבות ואולפנות יכולות לקחת את התלמידים להיות בהם כמו-באולינג, קייקים, צלילה בים, החלקה על הקרח וכו׳. אני ממש מקפידה לא להגיע ולפרנס מקומות כאלה. השאלה שלי מתחלקת ל-3 חלקים: א. האם מה שאני עושה יש לו בסיס מבחינה הלכתית? האם יש איסור לא לקנות או לא לתמוך במקומות שבהם מחללים שבת? מקטנות מחנכים אותנו לא לקנות בחנויות שאינן שומרות שבת. בחנויות אוכל זה הכי נפוץ, אבל למה בחנויות שאינן שומרות שבת אסור לקנות ואילו במקומות אחרים שמחללים ״אפשר״- כל מיני אטרקציות ואתרים למיניהם?

ב. עדיין לא נתקלתי בהצעה של ללכת לאתר- שמורת טבע או חלק ארץ שפתוח בשבת, אני חושבת. האם יש אפשרות ל״התיר״ במקרה כזה ללכת לחרמון, מכיוון שאין אפשרות אחרת להכנס למקום, אלא לשלם לבעלי האתר? אני לא אהיה בפיסת הארץ הזו לעולם מכיוון שהאתר פתוח בשבת? יש פה כביכול ערך מול ערך- ארץ ישראל מול השבת.

ג. האם העובדה שאני נמנעת מללכת למקומות שפתוחים בשבת באופן תדיר נקראת ״נדר״, אף על פי שלא נדרתי בפה חלילה, והאם צריך התדרת נדרים במקרה ויש היתר להגיע לחרמון?

תודה רבה כבוד הרב!

שנזכה להגדיל תורה ולהאדיר!

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'


בנידון של מקום שפתוח בשבת והבקור שלך ביום חול איננו משפיע או מושפע מחילול שבת, אפשר להכנס אליו. אחרת לא היינו יכולים לנסוע במונית שמא נסעה בשבת, וכן באוטובוסים וכדו', גדולי ישראל החזיקו כספים בבנקים שמחללים שבת כשהם לא נהנים ממעשה שבת, ואין בידנו לגזור ולקנוס. אמנם אם יש חברה שומרת שבת וחברה שאינה שומרת שבת, עלינו לחזק את שומרי השבת, אבל כשאין שתי חברות אפשר להשתמש ביום חול בשרותי אותה חברה למרות שהיא מחללת שבת.
על כן את יכולה ללכת לטיול בחרמון (אם אין בעיות הלכתיות נוספות, צניעות וכדו').
אין לדמות את הדין לגבי מסעדה שפתוחה ששם אין לבעלים נאמנות ואין לתת כשרות במקום כזה, אבל אם יש משגיח בימות החול והכלים לא הוטרפו בשבת (כגון שיש מערכות נפרדות) אפשר לתת כשרות, ואמנם נותנים כשרות במקרים אלו.
מי שלא רוצה לפרנס מחללי שבת, יכול לעשות כן ושכרו מן השמים.
למרות שהלכתית הדבר מותר אם את רוצה לנסוע לחרמון עליך לעשות התרת נדרים, מכיוון שאת נהגת כך במודע כדי שלא תתחזקי ידי עוברי עבירה, אפילו בעקיפין.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

כתבות נוספות